מדד מפתיע ביולי - יקר יותר לטוס, יקר יותר לגור ובקרוב גם מחיר הכסף (הריבית) יעלה שוב

 

 

 
עפר קליין, צילום: יונתן בלוםעפר קליין, צילום: יונתן בלום
 

עפר קליין, הראל ביטוח ופיננסים
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
16/08/2022


נקודות מרכזיות

בארץ

מדד המחירים לצרכן לחודש יולי עלה ב-1.1 אחוזים הרבה מעל ההערכות המוקדמות והעלייה החודשית החדה ביותר מאז יולי 2009.

המדד החריג לא משנה את הערכתנו שבנק ישראל יעלה את הריבית בחצי אחוז ביום שני הקרוב ויאותת שתהליך העלאת הריבית עדיין לא הסתיים.

היום (שלישי) הלמ"ס תפרסם עדכון משמעותי למערכת החשבונאות הלאומית ובמקביל, יתפרסמו נתוני הצמיחה הראשוניים לרבעון השני. אנו צופים צמיחה חיובית קטנה בהובלת הצריכה הפרטית.

בעולם

מחירי הנפט ירדו בחדות והאינפלציה בארה"ב ירדה יותר מהצפי, דבר שמותיר בסימן שאלה את גודל עליית הריבית הבאה בספטמבר.

בעוד בכל העולם הריביות עולות – בסין הריבית דווקא ירדה ולהערכתנו לא בפעם האחרונה. המומנטום החיובי בסין מהסרת ההגבלות מתפוגג ומחירי הדירות ממשיכים לרדת. שילוב הנתונים לצד ההתמתנות בקצב עליית המחירים אפשרו לבנק המרכזי להמשיך לפעול נגד המגמה העולמית ולהוריד את הריבית.

יקר יותר לטוס, יקר יותר לגור ובקרוב גם מחיר הכסף יעלה (הריבית)

מדד המחירים לצרכן לחודש יולי הפתיע ועלה ב- 1.1 אחוזים הרבה יותר מההערכות המוקדמות והעלייה החודשית החדה ביותר מאז יולי 2009. בעקבות זאת האינפלציה זינקה ל-5.2 אחוזים הרמה הגבוהה ביותר מאז 2008, שאז ריבית בנק ישראל עמדה על 4 אחוזים. עלייה עונתית חדה במחירי השכירות (1.1%), במחירי הדלק (5%) ובעיקר הזינוק במחירי הנופש (8%) תרמו למדד הגבוה.


על פי האומדנים הראשוניים נראה הפוגה מהמדדים הגבוהים בחודשיים הקרובים כאשר מדד אוגוסט יישאר ללא שינוי עם המשך עלייה במחירי השכירות והנופש שיקוזזו עם הירידה החדה במחיר הדלק וייסוף השקל. התחזית לספטמבר עומדת גם היא על אפס אך היא תלויה בהחלטת הממשלה לגבי המשך או סיום ההפחתה של מס הבלו על הדלק. ב- 12 המדדים הבאים אנו צופים אינפלציה נמוכה יותר של 2.7 אחוזים לאור הירידה במחיר הנפט והייסוף החד בשקל, ותוך שאנו לוקחים בחשבון סיום הפחתת הבלו על הדלק.

המדד הגבוה לא משנה את הערכתנו שבנק ישראל יעלה את הריבית בחצי אחוז ביום שני הקרוב ויאותת שתהליך העלאת הריבית עדיין לא הסתיים. להערכתנו, למרות הייסוף החד בשקל והירידה במחירי האנרגיה שיקטינו משמעותית את האינפלציה המיובאת, אנו עדיין מניחים העלאה נוספת של חצי נקודת אחוז גם באוקטובר שיושפע בעיקר מהחלטות הבנקים המרכזיים בארה"ב ובגוש האירו ומהעלייה בסעיף השכירות.


בהמשך היום (שלישי) הלמ"ס תפרסם עדכון משמעותי למערכת החשבונאות הלאומית שיכלול את רישום השקעות משרד הביטחון בעבר בנתוני התוצר לצד שיפור במודל ההוצאה לשירותי הדיור. הדבר למעשה יעדכן שנים לאחור את נתוני התוצר ולהערכתנו באופן מצרפי יעלה קלות את רמתו. במקביל, יתפרסמו נתוני הצמיחה הראשוניים לרבעון השני בישראל. אנו צופים צמיחה חיובית קטנה בהובלת הצריכה הפרטית.

קונים פחות אבל משלמים יותר

מחירי הדירות לא מפסיקים לעלות עם זינוק של 2 אחוזים (בין אמצע מאי לאמצע יוני) וקרוב ל-18 אחוזים ב-12 החודשים האחרונים. במבט קדימה, תהליך העלאת הריבית שמתגלגלת לריביות למשכנתאות וההאטה בצמיחה ימתנו את הביקושים לנדל"ן. ניתן לראות זאת כבר גם בנתוני המכירות של הדירות החדשות ביוני שהמשיכו לרדת והם נמוכים בכ-20 אחוזים מהרמה בתחילת השנה. גם שיעור המשכנתאות שנלקחו עבור דירות להשקעה קטנו משמעותית, חלק מכך בעקבות העלאת מס הרכישה וחלק מכך גם כתוצאה של הגבלות בנק ישראל על שימוש בהלוואות לכל מטרה לרכישת דירה.


עוד מוקדם לחגוג ניצחון על האינפלציה

האינפלציה בארה"ב ירדה מעבר לצפי ביולי ל-8.5 אחוזים, בעיקר בשל הירידה החדה במחירי הדלק. מגמה זו נמשכה החודש ולכן נראה את האינפלציה יורדת גם באוגוסט. אך הפוקוס הוא על אינפלציית הליבה שנותרה גבוהה ללא שינוי על 5.9 אחוזים. להערכתנו הבנק יעלה את הריבית בסוף ספטמבר ב- 0.5 או ב-0.75 נקודת אחוז, כאשר עד אז יתפרסמו עוד נתוני תעסוקה ואינפלציה שיעזרו לגיבוש ההחלטה. אנו עדיין סבורים שתוואי הריבית העתידי שמגולם בשווקי האג"ח כרגע נמוך מידי בעיקר בשל ההנחה שהריבית תתחיל לרדת כבר בתחילת 2023.


בעוד בכל העולם הריביות עולות – בסין הריבית דווקא ירדה ולהערכתנו לא בפעם האחרונה.

האינפלציה בסין עלתה ל-2.7 אחוזים ביולי, בעיקר בשל העלייה במחירי המזון (6.3%). אך ללא השפעה זו נרשמה התמתנות באינפלציה ל-1.9.

מדד המחירים ליצרן התמתן בקצב מהיר מהצפי ל-4.2 אחוזים ב-12 החודשים האחרונים עד ליולי. הירידה במחירי הסחורות וניצול ההזדמנויות של סין לרכישת מוצרי אנרגיה מרוסיה מתחת למחירי השוק תרמו לכך. במקביל, המומנטום החיובי לאחר הסרת הסגרים המחמירים מתפוגג כך הייצור תעשייתי והמכירות קמעונאיות רשמו עלייה נמוכה מהצפי של 3.8 ו-2.7 אחוזים בהתאמה ב-12 החודשים האחרונים.

הירידה במחירים, ההתאוששות האיטית והמשך הירידה במחירי הבתים (מינוס 2% ב-12 החודשים האחרונים עד ליוני) תרמו להחלטת הבנק המרכזי להפחית שוב את הריבית ב-0.1 נקודת אחוז, ולהערכתנו לא הפחתה אחרונה השנה.



x