המניות הסיניות בדרך לקאמבק - הרנסנס של הענק האדום?

המתיחות ביחסים בין ארה"ב לסין, מדיניות אפס קוביד, ובעיות בשוק הנדל"ן הסיני, כל אלה השפיעו לרעה על כלכלת סין, איך הדברים משתנים?

 

 
נועם נקש, צילום: דן לזרנועם נקש, צילום: דן לזר
 

נועם נקש
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
20/11/2022

לפני כשנה וחצי ניתחנו כאן את המצב המתוח בין ארה"ב לסין והמעבר למתכונת של תחרות אסטרטגית בין המדינות. https://www.funder.co.il/article/121212.

עיקרי הדברים במאמר - ארה"ב החלה לראות בסין איום על ההגמוניה שלה ולפעול בהתאם ע"י נקיטת מדיניות המצרה את צעדיה של סין במספר חזיתות. 

רוב האיומים האמריקאיים אכן קרמו עור וגידים בדמות סנקציות  , הגבלות ואף איומים בדבר מחיקה מהמסחר של חברות סיניות ולאורך השנה ניתן היה לעקוב אחרי התגברות הצעדים של ארה"ב בנושא. 

גם המדיניות הסיניות לא תרמה בלשון המעטה , כאשר בפרט מדיניות ה"זירו-קוביד" הסינית גבתה מחיר מהכלכלה המקומית. 

פגיעה נוספת חוותה הכלכלה הסינית מהתפוצצות בועת הנדל"ן שם. 

ועוד גורם שהעלה את פרמיית הסיכון להשקעה בסין היה המתח סביב טייואן אשר הגיעו בשיאו לאיומים צבאיים מהותיים. 

כמובן שמעבר לכך מחירי המניות היו נדיבים למדי כיאה לשיא סייקל כלכלי וגם בחברות עם ממשל תאגידי בעייתי בלשון המעטה. 

כתוצאה מסיבות אלו המניות הסיניות , הנסחרות בארה"ב,  ירדו בעשרות אחוזים וחלקן אף הגיעו לשווי אפסי . 

כשכולם אופטימיים צריך להיות פסימי וכשכולם פסימיים להיות אופטימי 

במאמר זה נסקור את סביבת ההשקעות הסינית הנוכחית וננסה לנתח את הגורמים אשר עשויים להפוך את הקערה על פיה תוך אזכור מספר הזדמנויות מעניינות. 

ראשית, במובן מסוים דווקא סין נהנית כיום מעדיפות על מדינות המערב בסביבה מאקרו כלכלית של יציבות מחירים , קצב האינפלציה בשנת 2022 צפוי להיות כ-3% בלבד לעומת קצבים דו ספרתיים במרבית מדינות המערב. 

שנית, וזה לב העניין , עבור מי שעוקב מקרוב, נראה כי דברים מתחילים להשתנות ביחסי סין עם המערב , ולראשונה מזה זמן רב השינויים הם לטובה. 

במלחמה באוקראינה נראה כי הסינים מצליחים לשחק משחק עדין בלי לעבור את הקו המערבי , נשק סיני, ככל הידוע לנו , לא מעורב בקרבות , בניגוד לנשק איראני למשל . ארה"ב עצמה אף אשררה במספר התייחסויות לנושא כי סין לא עברה את הקו האדום בנושא זה למרות ידידותה ארוכת השנים עם רוסיה. נראה כי בנושא זה סין מקבלת לא מעט נקודות לחיוב אצל האמריקאים , מה שהוביל , ככל הנראה לפגישה ההיסטורית בין שי לבין ביידן. 

זוהי הפגישה הראשונה מאז בחירתו לביידן לנשיא ארה"ב ואין להמעיט בחשיבותה , כמו כן צפוי בחודשים הקרובים ביקור חשוב של מזכיר המדינה האמריקאי בסין. 

פגישה מעניינת נוספת התרחשה בין קאנצלר גרמניה לבין נשיא סין ,  מעבר להצהרות בדבר הגברת שיתוף הפעולה המסחרי בין המדינות אחד הדברים המעניינים שעלו בפגישה הוא בקשת הקאנצלר מסין להתחיל לחסן את האוכלוסיה בחיסוני קורונה מערביים על מנת לסיים את מדיניות ה0 קוביד בה נוקטת סין . 
צריך להבין , הממשל הסיני הפחיד את האזרחים עד מוות מהמגיפה ,נקט ועדיין נוקט במדיניות סגרים ובידודים קשוחה למדי בהתאם למורשת הדיקטטורית במדינה, מדיניות זו פגעה בצמיחה הסינית ובפתיחותה של סין למערב. 

נראה כי במקביל לקריאת הקאנצלר מתרבים כעת הסימנים להקלות בנושא זה , אין לצפות להקלה מהירה מכיוון שיש "להכשיר את הלבבות" למהלך כזה, אולם אין להמעיט בערכו ובחשיבותו הכלכלית  . 

להערכתי מהלך כזה יתחיל מחוץ ליבשת עצמה , כלומר במאקאו ובהונג תחילה. 

גם בגזרה הטייוואנית ניכר כי המתח ירד בחודשים האחרונים כאשר כמות החדירות הסיניות לשטח הטייואני ירדה משמעותית. 

גורם נוסף שעליו דיברנו במאמר בשנה שעברה היה החשש למחיקת החברות הסיניות הנסחרות בארה"ב מסיבות של אי גילוי חשבונאי בנוסף כמובן לסיבות הפוליטיות המרחפות ממעל. 

ובכן , גם בנושא זה חלה התקדמות משמעותית בחודש האחרון , במקרה או שלא במקרה. רו"ח האמריקאים מדווחים על גילוי "מספק" מצד החברות הסיניות המבוקרות , דבר שיכול לסלול את הדרך להשארת החברות הסיניות בבורסות בארה"ב. 

נראה כי בועת הנדל"ן הסינית , אשר האוויר יוצא ממנה בצורה מבוקרת כיאה לשלטון טוטליטארי , אף היא עשויה לגרום להסטת כספים מקומיים לשוק המניות. 

כמובן שחלק מהבעיות בסין נותרו איתנו וביניהן שלטון תאגידי חלש בחברות הסיניות , מבנה משפטי של ADR אשר לא מאפשר פיקוח של בעלי המניות הזרים וכו' . 

אולם בשקילת יחס הסיכון / סיכוי נראה כי תהליכי השינוי שצוינו כאן הופכים את ההשקעה במניות סיניות ממצב של שורט לכדאית יותר עבור חלק מהתיק. (הייתי מגביל ב10%). 

כמה שמות מעניינים להשקעה אשר יהנו ממגמות אלו להערכתנו  -

LVS  Las Vegas Sands -חברת בתי הקזינו בבעלות משפחת אדלסון , אשר חלק גדול מעסקיה ממוקם במקאו הסינית וצפויה להנות ממגמת הפתיחה הסינית ככל שתתרחש , כפי שכתבנו כאן , סביר שפתיחה כזו תתרחש ראשית במקאו והונג קונג . החברה אשר נפגעה עמוקות ממדיניות ה0-קוביד  צפויה להרוויח מפתיחה כזאת בענק . יתרון נוסף באחזקה זו הוא שמדובר בחברה אמריקאית ולא בהחזקה בADR סיני על בעיותיו .

BABA - אין הרבה מה להוסיף על הענק הסיני הזה , משחק ישיר על כלכלת סין והיצוא משם . החברה רוכשת מניות של עצמה במחירים בהיקף יחסית גדול במחירים הנוכחיים אשר מגלמים מכפיל רווח חד ספרתי. 

TUYA – השקעה ספקולטיבית בהרבה, עם כל האזהרות הנדרשות, מדובר על חברה העוסקת ב-iot של מוצרים ביתיים (להדליק מרחוק את הדוד וכו' ) הונפקה ונסחרה בשווי גבוה כמעט פי 10 מהנוכחי . נסחרת היום בחצי מהמזומן בקופה והתחילה לאחרונה לרכוש מניות של עצמה בשוק . מאוזנת תפעולית ומכאן ההזדמנות . 

נועם נקש הוא שותף מנהל בקרן IMA. אין באמור המלצה כלשהי או הצעה להשקעה בקרן. 

x