ארגון הרופאים העצמאיים: תזכיר חוק "צמצום כפל ביטוח" יפגע בשכבות החלשות

תזכיר החוק יביא להגדלת הנטל הכלכלי על ציבור המטופלים בעוד רמת שירותי הבריאות והרפואה תדרדר ביחס למצבה היום * יו"ר ארצ"י, ד"ר אייל שפירא: "תזכיר החוק רע, יפגע במטופלים ובמבוטחים ויקפיץ את מחירי פוליסות הבריאות בישראל"

 

 

 
יו״ר ארצי, ד״ר אייל שפירא, קרדיט: רמי זרנגריו״ר ארצי, ד״ר אייל שפירא, קרדיט: רמי זרנגר
 

מורן שקד
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
14/03/2023

ארגון הרופאים העצמאיים (ארצ"י) הודיע על התנגדותו לפרק בחוק ההסדרים שמכונה "צמצום תופעת כפל הביטוח בביטוחי הבריאות הפרטיים". תזכיר החוק מבקש לבטל את ביטוחי הבריאות הפרטיים "מהשקל הראשון" ולהחליפם בביטוחי השב"ן שניתנים על ידי קופות החולים. ביטוח השב"ן אינו ביטוח רפואי אלא מתקיים כתקנון לא מחייב וניתן לשינוי בכל עת על ידי קופות החולים באישור שר הבריאות.

במכתב שנשלח לוועדת השרים לחקיקת חוק ההסדרים ולמשרד האוצר, טוען ארגון ארצ"י כי אישורו של תזכיר החוק יביא להגדלת הנטל הכלכלי על ציבור המטופלים בעוד רמת שירותי הבריאות והרפואה תדרדר ביחס למצבה היום. באמצעות תזכיר החוק מבקש משרד האוצר לכפות על מבוטחים שרכשו ביטוחי בריאות פרטיים מהשקל הראשון לעבור באופן אוטומטי למסלול משלים שב"ן. בכך מתעלם משרד האוצר מזכות הציבור לבחור באופן חופשי את הגורם שיבטח אותו. בנוסף, במידה ותזכיר החוק יאושר, יבטל האוצר את התחרות שבין ביטוח השב"ן לביטוח המסחרי. 

לפי המוצע בתזכיר החוק, חברות הביטוח יממנו את פוליסת ביטוח השב"ן, אך רק עד שנתיים מיום החקיקה. להפסקת המימון של חברות הביטוח את פוליסות השב"ן יהיו השפעות מרחיקות לכת על ציבור המבוטחים, המטופלים, מערכת הבריאות הציבורית והעצמאית, כולל פגיעה משמעותית בשכבות החלשות ובמעמד הביניים:

1. עליית מחירי הפרמיה שמוטלת על הציבור בתוכניות השב"ן. 

2. פגיעה בהיקף ובאיכות הפעולות הניתוחיות שיוצעו במסגרת השב"ן.

3. נהירה של הציבור לביטוח מסחרי מלא (מהשקל הראשון) בו יוצעו מגוון רחב של פעולות ניתוחיות ללא תלות בקיומו של השב"ן ובמחיר גבוה יותר מהקיים כיום. 

במכתבו, מציע ארצ"י חלופה לסעיפים הדרמטיים בתזכיר החוק. למשל, לעדכן את המבוטח כי רכש ביטוחים דומים ולהמליץ לו לבטל את ביטוח השב"ן או הביטוח המסחרי, כך שלא יינזק בכפל תשלום מצד אחד, אבל יתאפשר לו לחזור ולרכוש ביטוח ללא חיתום. 

יו"ר ארצ"י, ד"ר אייל שפירא: "אנו דורשים לעצור את המשך החקיקה במתכונתה הנוכחית ולקיים דיון ציבורי משמעותי ומקיף. תזכיר החוק רע, יפגע במטופלים ובמבוטחים ויקפיץ את מחירי פוליסות הבריאות. אני קורא לממשלת ישראל לגבש פתרון אמיתי וארוך טווח שיעניק למטופלים למבוטחים את כרית הביטחון הבריאותית שמגיעה להם".

x