סוכני הביטוח נושמים לרווחה - הרפורמות הנוגעות להם הוצאו מחוק ההסדרים - אבל זה לא הסוף

לאחר שעות של מאבק בכירי הלשכה וסוכנים אחרים בתוך ועדת הכנסת, כל הרפורמות הנוגעות להם, כולל שיקוף עמלות ועמלה אחידה, הוצאו מחוק ההסדרים להליך חקיקה רגיל

 

 

 
Photo Philip Unger, Dreamstime.comPhoto Philip Unger, Dreamstime.com
 

קרן מרדכי
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
02/04/2023

לאחר 14 שעות דיונים החליטה ועדת הכנסת בשעות הלילה, כי הרפורמות הנוגעות לסוכני הביטוח יוצאו מחוק ההסדרים (התכנית הכלכלית) להליך חקיקה רגיל. הליך חקיקה רגיל אינו מוגבל בזמן, אין בו משמעת קואליציונית, וללשכת סוכני הביטוח תהיה השפעה רבה יותר בדיוני וועדת הכספים על רפורמות אלה. יש לציין, כי טרם פורסם הנוסח הסופי של התכנית הכלכלית, שיובא לדיונים בוועדות הכנסת להכנתה לקריאה שנייה ושלישית.

הרפורמות מדובר בשיקוף סכום העמלה ללקוח בידי הסוכן והגוף המוסדי; עמלה אחיד לסוכן ביטוח עבור קבוצת מוצרים תחליפיים; תיווך בעסקאות במוצרי ביטוח אלמנטרי על ידי בנק בעל היקף פעילות קטן; איסור על סירוב בלתי סביר להתקשרות של גוף מוסדי עם יועץ פנסיוני. יש לציין, כי הצעת החוק לגבי החזר עמלות היקף בתוך 6 שנים, כבר הוצאה מראש מחוק ההסדרים.

היועמ"שית של הכנסת המליצה על הוצאת הרפורמות מחוק ההסדרים

קודם לדיון בוועדת הכנסת, העבירה היועצת המשפטית של הכנסת עו"ד שגית אופק, את עמדותיה לגבי כל הרפורמות, ולגבי הרפורמות הנ"ל, היא המליצה להוציאן מחוק ההסדרים להליך חקיקה רגיל. היועמש"ית של הכנסת סברה, שמדובר בתיקונים המחייבים דיון מעמיק ואין להם זיקה ישירה לתקציב, לכן יש לפצל אותם מחוק ההסדרים.

עוד לפני כן הוציא יו"ר הכנסת ח"כ אמיר אוחנה (ליכוד) כמה רפורמות מחוק ההסדרים להליך חקיקה רגיל, ביניהן ההצעה לעצור את הגידול הצפוי ב-2025 בשיעור הפטור ממס במשיכת קצבה פנסיונית, והשארתו על קצבה מזכה על 52% באופן קבוע. 

על פי גורמים בלשכת סוכני הביטוח, לאחר ההחלטה הראשונה על הוצאת הרפורמות הנוגעות לסוכני הביטוח, דרשו משרד האוצר ורשות שוק ההון דיון מחדש בהחלטה. אך בעקבות מאבק עיקש נגדם במהלך דיוני הוועדה, של נשיא לשכת סוכני הביטוח שלמה אייזיק, מנכ"ל תלפיות ראובן טיטואני, מנכ"ל קאווליטי איתי ברדה וסוכן הביטוח קובי סוויסה, שעומד מאחורי התארגנות סוכנים נגד הרפורמות, ובתמיכת יו"ר הוועדה ח"כ אופיר כץ (ליכוד), לא שונתה החלטת הוועדה, והרפורמות הועברו להליך חקיקה רגיל.

x