שתי פעולות של ביידן החמירו את המצב בשווקים, שגם כך לא היה מדהים

גורמי הסיכון מגיעים לרמות מטרידות | ממשל ביידן מטריל את המשקיעים - בעיצומו של מהלך ירידות, שתי פעולות – אחת ישירה של הנשיא, והשניה של הממשל שלו – פגעו בחברות בורסאיות אמריקאיות, והחמירו את מהלכי הירידות

 

 

 
איור: פאנדראיור: פאנדר
 

משה מימון, עורך FUNDER
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
27/09/2023

מי שצופה בשווקים הפיננסיים לאחרונה רואה מהלכי ירידות, גורמי הסיכון עולים ומדדי הסיכון עולים.

נתחיל במהלך הירידות אמש, שבו מדד ה-S&P500 הוריד כ-1.5%, מדד הדאו ג'ונס ירד 1.14%, ומדד הנאסד"ק ירד כ-1.6%. המדדים המובילים מתרחקים מהשיא, כאשר ה-S&P500 רחוק כמעט 8% מהשיא, הנאסד"ק מתקרב ל-10% מהשיא.

מדדי הסיכון מצביעים על חשש של המשקיעים

בסקירות הקודמות דיברנו על מדדי הסיכון. הזכרנו את ה-Dollar Index, את מדד ה-VIX, ואת תשואת איגרות החוב של ארה"ב ל-10 שנים. ובכן מדדים אלה נמצאים ברמות שמצביעות על חשש של המשקיעים.

מדד הדולר נמצא ברמה הגבוהה מאז מרץ השנה, וממשיך במסע למעלה. להזכיר, הדולר מהווה נכס חוף מבטחים אליו חוזרים המשקיעים, כאשר יש חשש. התחזקות של מדד הדולר מראה שהמשקיעים מעדיפים נכסים בטוחים.

US-Dollar Index
Dollar Index, ברמה הגבוהה ובכיוון מעלה לראשונה מזה זמן רב. גרף הופק באמצעות Tradingview.com

תשואת איגרות החוב ל-10 שנים נמצאת ברמות שיא של 4.55%. העלייה בתשואות מבטאת אף היא חשש מפני מיתון, וגם מבטאת חשש מפני העלאת ריבית נוספת של הפד. השווקים מתמחרים את ה-Higher for Longer של הפד, לתשואות גבוהות יותר באיגרות החוב הממשלתיות.

US – 10YR Yield

תשואות איגרות החוב של ממשלת ארה"ב ל-10 שנים. גרף הופק באמצעות tradinview.com

מדד ה-VIX, מדד הפחד, שמגלם בעצם עליה בתנודתיות במדד ה-S&P500. היסטורית, משקיעים מתייחסים לרמת ה-20% ב-VIX, כרמה שמצביעה על חשש אמיתי של המשקיעים. במהלך 2023, המדד ירד מתחת ל-20 מספר פעמים, אולם מאז מאי, המדד ירד מתחת לרמת ה-20, ולא עלה. כעת אנחנו נמצאים קרוב מאוד לרמת ה-20, ויום ירידות נוסף כמו אמש, עלול לגרום למשקיעים לזרוק לא מעט סחורה לשוק, ולגרום למהלך ירידות משמעותי.


לסיכום, מה שהתחיל לפני כחודשיים, כמהלך מימוש, לאחר שמדד ה-S&P500 הגיע לשיא, המשיך למהלך ירידות, שהולך ומחמיר.

יש סיבות לחשש של המשקיעים

החשש העיקרי הוא כמה זמן הפד יחזיק את הריבית גבוהה. המסרים שעלו ממסיבות העיתונאים ומהנאומים האחרונים של נגיד הפד, היו מסרים ניציים, כלומר עם נכונות להילחם באינפלציה ככל שיידרש. ככל שהמסרים הללו מעצימים, המשקיעים פחות מתייחסים לאינפלציה היורדת, אלא למה שג'רום פאוול אומר.

הנתונים שבדרך

אם כבר מדברים על אינפלציה, נזכיר שביום שישי יתפרסמו נתוני ה-PCE, נתון אינפלציה שהפד מסתכל עליו בקפדנות. ביום שישי שלאחר מכן יתפרסמו נתוני התעסוקה.

הלוגיקה שלי אומרת כך – רוצים לדעת לאן שוק ההון הולך, חפשו את הצרכן האמריקאי, הצרכן האמריקאי מושפע מנתוני התעסוקה, ולכן יש לבחון את נתוני שוק התעסוקה האמריקאי. נכון לעכשיו לא נראה שיש בעיה בשוק התעסוקה האמריקאי. כך למשל, אם מסתכלים על ממוצע נע של 4 שבועות בנתוני דורשי העבודה החדשים, בשוק העבודה האמריקאי, רואים שהממוצע הזה יורד בחודשים האחרונים.


נתוני דורשי עבודה חדשים, ממוצע נע של 4 שבועות אחרונים. ניתן לראות את המגמה היורדת. גרף באמצעות אתר הבנק המרכזי של סנט לואיס.

גיוסי העובדים לקראת החגים, אמאזון לעומת השאר

בנוסף, גיוסי עובדים לקראת עונת החגים לא מראים סיבה לחגיגה. לקראת עונת החגים (שם רק מתחילה עוד מעט עונת החגים, אצלנו למזלנו הוא אוטוטו מסתיימת, תודה לאל), מייסיס' הודיע כי תגייס 38,000 עובדים זמניים, לעומת 41,000 בשנה שעברה, ולעומת 76,000 עובדים ב-2021. טארגט, הודיעה שתגייס 100,000 עובדים, די דומה לגיוס בשנה שעברה. 

לעומת שתי החברות הללו, שמאופיינות בעיקר בפעילות פיזית, אמאזון הודיעו על גיוסי שיא בכח אדם, במשרות זמניות, כדי לענות על הביקושים שצפויים בקניות בעונת החגים. אמאזון גם הודיעה שהיא משריינת היקף שכר של 1.3 מיליארד דולר, לעונת החגים, ותשלם שכר גבוה שיכול להגיע לתוספת של עד 50% ביחס לשנה שעברה (אינלפציה מישהו?).

אז לסיכום עד כאן – החשש מהבנק המרכזי גובר בינתיים על כל הנתונים האחרים. הנתונים האחרים, ככל שמגיעים, לא מצליחים להכניס רוח אופטימית בשווקים. היחיד שיוכל לעשות את זה הוא...ובכן אתם כבר יודעים.

ביידן מוסיף עוד קיסם למדורה

אז לקינוח, שתי פעולות של ממשל ביידן. הראשונה – שלו ישירות, השנייה של הממשל שלו.

הנשיא מצטרף לשביתת עובדים?

בין איגוד עובדי הרכב ה-UAW, לבין חברות הרכב הגדולות – פורד, GM וסטלנטיס (החברה הממוזגת של פג'ו, סיטרואן, קרייזלר ופיאט). חברות הרכב הגדולות הציעו הצעות רבות כלפי איגודי העובדים, אולם הצעות אלה נענו בדחייה, והחל מהשבוע שעבר, עובדי איגוד חברות הרכב, נמצאים בשביתה.

בשבוע שעבר, החליט נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, לבקר במישיגן במפעל רכב, כדי להצטרף למחאת השובתים. כן, הזוי כפי שזה נשמע, ביידן החליט להגיע ולהצטרף למחאת השובתים נגד חברות הרכב. תקראו את זה שוב, כדי להבין מה המשמעות של זה.

גרף מניות Ford, General Motors, Stellantis


מניות 3 חברות הרכב הגדולות. ספגו ירידות משמעותיות במהלך החודש האחרון. גרף באמצעות tradinview.com.

רשות הסחר בארה"ב תובעת את אמאזון

הצעד השני – רשות הסחר האמריקאי ה-FTC, הודיעה לאמאזון כי הוגשה תביעה לבית המשפט הפדרלי בעניינה, בקשר עם שימוש לא ראוי בכוח השוק שלה, כדי לכבול יצרנים, חנויות לצריכת שירותי הענן ושירותי השילוח של אמאזון, באופן שלא מאפשר לעסקים אלה לעזוב את אמאזון, ולפתח תלות בחברה. לאור זאת זה פוגע האיכות המוצר ללקוח, ובתחרות.

למותר לציין שאמאזון הוציאה הודעה לוחמנית מאוד, אולם מניות אמאזון ירדו אמש מעל 4%. להזכיר, רשות הסחר האמריקאית כבר ניסתה מהלכים משמעותיים בעבר, כולל נגד אמאזון. אחד המהלכים האחרונים של הרשות היה ניסיון למנוע את המיזוג בין מיקרוסופט ל-Activision Blizzard, מהלך שנכשל.

העצבנות בשווקים

לסיכום הדברים, העצבנות בשווקים גוברת. אמנם חשבנו שהרע מאחורינו, במהלך 2022. חשבנו שהפד יסיים את מהלך העלאות הריבית מזמן, ושאולי אפילו נראה הורדת ריבית במהלך השנה הזו. זה לא קרה, וכעת המשקיעים מתפכחים מחלום הורדת הריבית המהיר, ומביעים חשש כבד לגבי הנזק ש-Higher for Longer יגרום לכלכלה ולוול סטריט. בתקופה כזו, כסף חדש לא מגיע לשווקים.

אבל, ראוי שקובעי המדיניות, ינסו קצת להרגיע את השווקים. אמנם אין ממש סיבות לכסף חדש להיכנס לשוק, כל עוד הפד בהתבטאויות חזקות. אבל בהחלט אין סיבה להחריף את המצב. כי כשהמשקיעים עצבניים, כל טריגר מעורר לפעולה, שלפעמים היא חזקה יותר ממה שאמורה היתה להיות בימים כתיקונם.

x