גמל, פנסיה והשתלמות: התאמת התיק הפנסיוני לימי המלחמה

קופות הגמל יורדות. האם זה זמן טוב להוריד סיכון בקופות הגמל וההשתלמות ?

 

 

 
אילון ברלסאילון ברלס
 

אילון ברלס, יועץ פיננסי וסוכן ביטוח פנסיוני
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
24/10/2023

שוק המניות הישראלי הגיב, כצפוי, בירידות שערים חדות עם פרוץ המלחמה. נכון ל- 22.10 רשמו מדדי המניות המובילים (ת"א 125, ת"א 35) תשואה שלילית דו ספרתית (11.76%- ו- -10.84% בהתאמה) ומדד מניות הבנקים רשם ירידה חדה אף יותר בשיעור של כ- 18%.

מדדי אגרות החוב רשמו ירידות מתונות בהרבה, בשיעור של כ- 2% במדדי אג"ח חברות ומדדי אגרות החוב הממשלתיות אף רשמו ירידות מתונות יותר.

בבואנו להחליט האם וכיצד עלינו לערוך שינוי של מסלולי ההשקעה בתיקי החסכון הפנסיוני שלנו, עלינו לשים לב למספר נקודות חשובות:

1. חברות הביטוח ובתי ההשקעות הגדילו משמעותית חשיפה למניות חו"ל ולמט"ח בשנים האחרונות, עובדה שתסייע לכולנו להקטין באופן דרמטי את ההפסדים שייגרמו לנו כתוצאה מהירידות (הזמניות והקצרות, כך אנו מקווים) בשווקי המניות והאג"ח המקומיים. אגב, חלק מבתי ההשקעות וחברות הביטוח פועלים בימים האחרונים כנגד מגמת השוק ומגדילים באופן זהיר ומתון את החשיפה למניות בבורסה המקומית.

2. טווח ההשקעה- כשאנו בוחנים את החסכונות הפנסיוניים שלנו עלינו להבדיל בין חסכונות לטווח ארוך לעומת חסכונות לטווח קצר-בינוני:

קרנות הפנסיה שלנו/ביטוחי המנהלים שלנו (כל עוד איננו נמצאים ערב פרישה) מהווים חסכון ארוך טווח ואין צורך להקטין חשיפה מנייתית או לשנות מסלול השקעה, בניסיון לתזמן את השוק או את מהלך המלחמה, בה אנו עדיין שרויים.

חוסך אשר מרכיב המניות שלו נמוך באופן יחסי בקרן הפנסיה/ביטוח המנהלים שלו יכול אף לשקול הגדלת מרכיב המניות לטווח הארוך, אם כי יש לקחת בחשבון הפסדים בטווח הקצר.

לעומת זאת, קופות הגמל (בחלקן) וקרנות ההשתלמות שלנו מהוות מכשיר השקעה לטווח קצר יותר. במידה ואנו יודעים, כי נצטרך למשוך בחודשים הקרובים חלק מכספי הגמל או ההשתלמות (לצורך רכישה שכבר תוכננה או תשלום עבור רכישת נכס נדל"ן), כדאי לשקול הקטנת החשיפה המנייתית ומעבר למסלול סולידי יותר.

לדוגמא: מעבר ממסלול מנייתי, עם חשיפה גבוהה למניות, למסלול כללי (עם חשיפה ממוצעת של כ- 40%-45% לאפיק המנייתי) או למסלול עם חשיפה מנייתית נמוכה אף יותר (לדוגמא: מסלול עם חשיפה מנייתית מקסימלית של 25%).

חשוב לציין, כי שינוי מסלול ההשקעה אינו כרוך בתשלום מס או במימוש ההשקעה והוא מתבצע בתוך 3 ימי עסקים. 

3. ניסיון העבר מוכיח, כי אין צורך לבצע שינוי דרסטי במסלול ההשקעה בו אנו נמצאים- אין צורך לעבור למסלול ללא חשיפה מנייתית כלל או לעבור למסלול המושקע באג"ח ממשלתיות בלבד, שכן הניסיון לתזמן את השוק הוכח, כמעט תמיד, כשגוי.

4. מסלולי ההשקעה שלנו אמורים לשקף את רמת הסיכון המאפשרת לנו "לישון טוב בלילה" וכן אמורה להתאים לצרכים הפיננסיים ומטרות ההשקעה שלנו. לפיכך, שינוי מסלול השקעה כתוצאה מאירוע חיצוני, גם אם מדובר באירוע בסדר גודל אותו אנו חווים כעת, עלול להגיע מהסיבות הלא נכונות ("השוק רק יורד- בוא נברח", "אני עלול לספוג הפסדים גדולים מאוד") ולא מהסיבות הנכונות (שינוי מטרת ההשקעה, שינוי טווח ההשקעה, שינוי במצב המשפחתי).

5. מומלץ בחום להתייעץ עם סוכן הביטוח הפנסיוני/יועץ פיננסי/יועץ השקעות לפני ביצוע מהלך של הקטנה או הגדלת הסיכון בתיק החסכון הפנסיוני שלנו. סוכן/יועץ מנוסה יידע לנתח את התיק הפיננסי, לבחון את רמות הסיכון הקיימות בו ולתת את ההמלצה הנכונה ביותר עבורך, בהתייחס להכרות איתך, לטווח ההשקעה שלך ולמידת הנזילות הדרושה לך.

שנזכה לימים טובים ושקטים יותר.

אילון ברלס, יועץ פיננסי וסוכן פנסיוני

x