וול סטריט ות"א מזנקות - האינפלציה בארה"ב מסמנת - עדין לא מורידים ריבית אבל גם לא יעלו -

לקראת המסחר – וול סטריט מזנקת על רקע מדד המחירים לצרכן. קריאה נמוכה מהצפי, הן של המדד והן של מדד הליבה | החוזים בארה"ב עולים סביב 1%

 

 

 
Photo Wrightstudio Dreamstime.comPhoto Wrightstudio Dreamstime.com
 

משה מימון, עורך FUNDER
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
14/11/2023

מדד המחירים לצרכן נותר החודש ללא שינוי, ביחס לצפי של עלייה של 0.1%, וביחס לנתון קודם של עלייה של 0.4%. החששות שמא האינפלציה חוזרת להרים ראש, לאור עליית מחירי האנרגיה, בינתיים התבדו. מדד המחירים לצרכן בארה"ב נמצא על 3.2%, וכאמור מראה על ירידה מהחודש שעבר.

הנתון העיקש יותר, שמתקשה יותר לרדת, הוא נתון מדד הליבה – Core CPI, ללא מזון ואנרגיה, ונתון זה אמנם עלה מעט, ב-0.2%, אולם הראה עליה נמוכה מהצפי של 0.3%. בכך גם מדד הליבה הראה ירידה קלה לכיוון 4%.


כמה נקודות רקע על עניין האינפלציה

(1) השווקים והמשקיעים מחפשים כיוון. כיוון בינתיים אין, כי הנתונים מגיעים לאט לאט. עקרונות הכיוון של האינפלציה חיובי. אבל יש כאן אבל גדול, הירידה לא מספיקה, ולא מהירה, ולכן הפד עדיין מחזיק קו ניצי. המשקיעים מחזיקים כל נתון, ומנסים להבין את הפרשנות הרלבנטית אליו. אבל בסוף, עד שהפד לא יגיד את דברו, הכל נותר בגדר הערכות וספקולציות.

(2) המיתון לא מגיע. כולם חוששים ממיתון, והנתונים מראים שהנה המיתון בפתח, אבל הוא לא מגיע. הכלכלה האמריקאית מסרבת להאט, הצרכן האמריקאי לא מצמצם פעילות, ובינתיים לא רואים הרעה משמעותית בתנאים הכלכליים.

לזה אפשר לתת כמה הערות.

a. חלק לא מבוטל מהעסקים ומהחברות הבורסאיות עדיין לא מצא עצמו מממן מחדש את ההלוואות שלו בתנאי הריבית הנוכחית. כשזה יגיע זה יפגע דרמטית בתוצאות של החברות.

b. משקי הבית נמנעים כעת מלבצע מימון מחדש של ההלוואות שלהם, לאור תנאי הריבית המכבידים. אולם, ככל שמשקי הבית יצבעו שינויים בהלוואות שלהם, בתנאים החדשים, יכולת הצריכה שלהם תיפגע.

(3) מתקרבים לשנת בחירות. הסטטיסטיקה האמריקאית מראה שבשנת בחירות, ובטח בשנת בחירות של נשיא מכהן, לא היו אירועי מיתון. כמובן שזה נתון מעניין, אבל אם וכאשר יהיה בכל זאת מיתון, הנתון הזה כבר לא ישנה הרבה.

עדיין לא מורידים ריבית, אבל לפחות לא יעלו

לסיכום, אין ספק שככל שמצטברים הנתונים לכיוון ירידה באינפלציה, הדבר יהווה אינדיקציה חיובית לשווקים. המשקיעים יסתכלו על כך כעל גורם שיוסיף מוטיבציה לפד להתחיל להוריד את הריבית במוקדם ולא במאוחר.

צריך גם לזכור, שהפד מודע לסכנות שבריבית גבוהה לאורך זמן, ומעוניין להוריד את הריבית, כשיצטברו מספיק נתונים בקשר עם הגעת האינפלציה ליעד. אנחנו עדיין לא שם.

נקודה נוספת היא שגם אם הפד עדיין לא יוריד ריבית בקרוב, הרי שככל שמצטברים הנתונים שמראים על התקררות האינפלציה, כך התמריץ של הפד להעלות ריבית יקטן גם הוא, זה כשלעצמו מוסיף אנרגיה חיובית לשווקים.

x