בדרך להורדת מס רווחי הון?

חברי הכנסת הביעו תמיכה בהורדת מס רווחי הון ל20% בלבד

 

 

 
צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסתצילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
 

מורן שקד
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
28/11/2023

״אני קורא לשר האוצר להודיע על הורדת מס רווחי הון מ־25% ל־20% לטובת תמרוץ חיסכון, הורדת מחירי הדיור וסיוע לעסקים בגיוס אשראי." אמר יוזם הדיון חה״כ רביבו מהליכוד. 

״הוכח בעבר שהעלאת מס רווחי הון לא הטיבה עם הכנסות המדינה. החוסן הכלכלי של מדינת ישראל נמדד בעת משבר״. הוסיף.

הבורסה בתל אביב מצויה במשבר : המחזורים נמוכים, שוק ההנפקות הראשוניות נמוך והתשואות גם הן נמוכות ביחס לחו"ל. 

המדדים המובילים בתל אביב נתנו השנה תשואה אפסית בעוד שמדד 500 החברות הגדולות בארה"ב עלה באותו הזמן בכ־20%, מדד מניות הטכנולוגיה (נאסד"ק) עלה בכ־37% והמדדים המובילים באירופה עלו במעל 10%. 

הציבור מזהה את המגמה והכפיל את החשיפה הפנסיונית שלו למדדים המובילים בארה"ב, והמוסדיים עצמם הגדילו באופן משמעותי את ההשקעות בחו"ל. לכן, על מנת לחזק את הכלכלה ושוק ההון המקומיים יזם חה״כ רביבו מהליכוד הסכמה חוצת מפלגות שיש לקדם הנושא. 

מרכז הקואליציה בועדת הכספים חה״כ אליהו רביבו אמר: ״ יזמתי את הדיון החשוב בנושא שוק ההון על מנת לוודא שבעת חירום אנו מתמרצים השקעה בישראל. כפי שכדאי לקנות תוצרת חקלאית ישראלית, כך יש להשקיע בישראל. אני קורא לשר האוצר להודיע על הורדת מס רווחי הון מ־25% ל־20% לטובת תמרוץ חיסכון, הורדת מחירי הדיור וסיוע לעסקים בגיוס אשראי״.
סיקור הדיון בוועדה
את הדיון יזמו אמנם חברי הכנסת אליהו רביבו (ליכוד) ואורית פרקש הכהן (המחנה הממלכתי), אולם כלל חברי הכנסת שהשתתפו בדיון הביעו תמיכה בהורדת המס על הבורסה, מן הסתם יוזמי הדיון כאמור – אליהו רביבו (ליכוד), אורית פרקש הכהן (המחנה הממלכתי), וכן חברי הכנסת דן אילוז (ליכוד), ולדימיר בליאק (יש עתיד), מיכל שיר (יש עתיד) וכמובן גם ראש הוועדה משה גפני (דגל התורה)

מנכ"ל הבורסה – יש לתעדף השקעות בבורסה הישראלית

מנכ"ל הבורסה איתי בן זאב, וועדת הכספים בראשות גפני תמיד היתה בעד הבורסה ובעד שוק ההון. הבעיה היא שהממשלה צריכה להבין שכדי שהמדינה תהיה חזקה, זה לא רק בטחון אלא גם כלכלה. לדברי בן זאב, נותנים תמריץ לקחת כספים מכאן, ולהשקיע בחו"ל. בן זאב כי ראוי להוריד את המס ל-20% רק למי שמשקיע רק בכלכלה הישראלית. עניין כפל דמי הניהול בתעודות הסל מייצר תיעדוף השקעות בחו"ל ולא בשוק המקומי.

שרה קנדלר, מנהלת מחלקת תאגידים ברשות ניירות ערך אמרה שהרשות כל הזמן בוחנת כיצד ניתן לפתח את שוק ההון, לעידוד שוק ההון המקומי. רשות ניירות ערך הביעה תמיכה ברעיונות שעלו בוועדת הכספים. אנחנו מבצעים מאמצים מקיפים להביא משקיעים זרים לישראל.

אילן פלטו, יו"ר איגוד החברות הציבוריות, אין היום הנפקות ציבוריות, אנחנו בשעה קשה בבורסה בתל אביב מאז ומעולם. גיוס הון לא מתבצע. כדי לפתור את הבעיה זה לא מספיק צעד אחד, יש מכלול של צעדים של כל משרדי הממשלה, משרד האוצר, אגף שוק ההון, רשות ניירות ערך. למשל – מס הבורסה חשוב, והוא יתמרץ פעילות בבורסה. מעבר לכך, ראוי להכיר בהוצאות הנפקה, זה היה בהוראת שעה, התבטל ולא חודש. נושא נוסף, עידוד חברות להנפיק בבורסה, הקלות ברגולציה שיעזרו לחברות להנפיק. יש רשימה של כעשרים הקלות רגולציה, שעברה בקרה של הגופים, אולם לא מיושמת. לעודד רישום כפול בארץ. הנפקה של חברות ממשלתיות. לדבריו, הבעיה היא שאין גוף אחד בממשלה שמתכלל את הגופים השונים ומכין תוכנית אחת מסודרת, זה לא קורה, ואין הנפקות חדשות.

עו"ד נמרוד ספיר, מנכ"ל איגוד בתי ההשקעות
, התייחס להצעות לשינוי שינוי משטר המס של ריווחי הון, כפי שהועלו על ידי חה"כ רביבו ואילוז, ואמר כי "אנו תומכים בהצעות אלה וסבורים שהם יתרמו לשוק ההון המקומי ואף יגדילו את סך המס שנגבה. האינטרס הלאומי הוא לעודד השקעות בבורסה בישראל ובשוק ההון המקומי – לשוק ההון חשיבות דרמטית לכלכלה. המצב הנוכחי עלול לפגוע בחברות שיתקשו לגייס הון או אשראי וצריכים שוק הון נזיל ועם ביקושים. הנושא המיידי שיש לטפל בו הינו תיקון העיוות שמעודד העדפת השקעה בקרנות סל זרות על חשבון השקעה בקרנות סל מקומיות. מנהל ההשקעות צריך לפעול באופן שמשיא את התשואה המקסימאלית לעמיתים. אבל בוודאי שאין לפגוע בשקול דעת זה באמצעות תמריצים שמעודדים דווקא השקעה בחו"ל כפי שקיים עכשיו"

עפרי אשל, אגף התקציבים באוצר, ציינה כי לדעתם אין ממש צורך להוריד את המס על הבורסה. ראשית, זה לא העיתוי להוריד את המס על הבורסה. בנוסף נכון להיום על חלק ניכר מהשקעות בשוק ההון הישראלי אין מס על רווחי הון. חלק ניכר מהחסכון בישראל, ומההשקעה פטור באופן מלא מרווחי הון על חלק ניכר מהשקעות בציבור. שימוש במכשיר הטבות מס, באופן רוחבי הוא שימוש שיש לו מחירים כבדים, מי שנהנה הוא מי שנמצא בעשירונים הגבוהים ביותר.

אם לסכם את הדיון אפשר לומר כי חברי הכנסת רואים את החשיבות של שוק ההון, קידום שוק ההון והצגת תמריצים שיעודדו את שוק ההון המקומי. יו"ר איגוד החברות תומך, אולם מבקש כי זה לא יהיה הנדבך היחיד בעידוד שוק ההון. מנכ"ל הבורסה היה מעדיף שאם מורידים את המס על רווחי הון, יש לעשות זאת רק על השקעות מקומיות (כלומר להחזיר למצב של הבדל במיסוי בין השקעות מקומיות לזרות), והאוצר מתנגד בין בשל העיתוי, בין בשל רגרסיביות המיסוי על שוק ההון, ובין כי לא רואה את הצורך בכך לנוכח התמריצים הקיימים.

וועדת הכספים קבעה לקיים דיון נוסף על מצב שוק ההון לאור המלחמה. 

קישור לדיוני הוועדה הרלבנטיים.
x