בניגוד לתחזיות האטה במכירות בעונת החגים בארה"ב: המכירות המקוונות הגיעו לשיאים חדשים

המכירות המקוונות בארה"ב בבלאק פריידי הגיעו לשיא של 9.8 מיליארד דולר - עלייה של 7.5% לעומת השנה שעברה. כלל הנתונים מצביעים על הוצאות צרכניות חזקות

 

 

 
איור: פאנדראיור: פאנדר
 

עמית י.
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
03/12/2023

הקמעונאים בארצות הברית התמודדו עם תחזיות להאטה במכירות של עונת החגים שם, אך אם מסתכלים על בלאק פריידי, המכירות המקוונות בארה"ב הגיעו לשיא של 9.8 מיליארד דולר, זו עלייה של 7.5% לעומת השנה שעברה. בנוסף לחדשות הטובות האלה, אדובי אמרה שהמכירות המקוונות בסייבר מאנדיי הגיעו ל-12.4 מיליארד דולר, כלומר, הן צמחו ב-9.6% מהשנה שעברה וגם קבעו שיא חדש. ביחד, ואם לסכם את הכל, אז "שבוע הסייבר" - חמשת הימים מחג ההודיה עד סייבר מאנדיי, הניב 38 מיליארד דולר, שזו עלייה של 7.8% מהשנה שעברה.

בצד השני, ה- OECD פרסם את התחזית העולמית שלו ממש לאחרונה, שם אמרו שעדיין יש לחצי אינפלציה מתמשכים שיאלצו את הבנקים המרכזיים הן בארה"ב והן באירופה לשמור על ריביות גבוהות יותר זמן ממה שהמשקיעים מעריכים, מה שאמור להשפיע בין השאר גם על השווקים.

ה OECD מעריך שהורדות הריבית יתחילו בארה"ב באמצע שנת 2024, ובגוש האירו רק בסביבות האביב של שנת 2025. זה הרבה יותר מאוחר ממה שהמשקיעים בונים עליו: הם מקווים להורדות ריבית כבר באפריל הבא בארה"ב ובאירופה – בחודש מאי.

לגבי אירופה, הבנק האירופאי המרכזי (ECB) כבר הזהיר שהבנקים באזור מראים סימנים של לחץ. בעקבות העלאות הריבית האגרסיביות ביותר בהיסטוריה, עלויות המימון לכל מיני צרכים זינקו עבור כולם - לא רק למשקי בית, אלא גם תאגידים גדולים, מוסדות פיננסיים ואפילו ממשלות. הזינוק הזה אומר עלויות גבוהות יותר לכל מי שההלוואות שלהם לא נעולות לטווח ארוך, אלה שצריכים למחזר, ואלה שצריכים לקחת על עצמם חובות חדשים. 

אז אמנם זה יכול להיתפס דווקא כמשהו אידיאלי כי זה יאט את ההלוואות ויקרר את הכלכלה, אבל בתרחיש גרוע יותר, זה עלול להשאיר הרבה אנשים וחברות בלי מסוגלות לשלם את החובות שלהם. כל זה מהווה עוד סימן לכך שהעלאות הריבית האגרסיביות של הבנק המרכזי באירופה מתחילות להחליש את הכלכלה באזור. 

יש אנשים שחוששים עכשיו שהבנק המרכזי הלך רחוק מדי ושההלוואות הופכות להיות כל כך מגבילות שזה עלול להוביל למיתון כלכלי אך שוב, מצד שני, לפחות העלאות הריבית של הבנק שמטרתן לבלום את האינפלציה דיי מצליחה. אפילו אינפלציית הליבה, שלא כוללת מזון ואנרגיה תנודתיים, האטה כבר חודש רביעי ברציפות, לרמה נמוכה מהצפוי של 3.6%.

שיעור הליבה של האיחוד האירופי, מקור TradingView

אבל על המוקד נמצא דווקא הצרכן האמריקאי

אחרי "שבוע הסייבר" שהניב 38 מיליארד דולר בסך המכירות, חלק מהספקנים יגידו שהעליה המשמעותית הזו במכירות המקוונות של בלאק פריידיי וסייבר מאנדיי ביחס לשנה שעברה, נובעת מכך שבעונת החגים של השנה שעברה, הייתה אינפלציה גבוהה ולכן היו לכך השפעות על ההוצאות של הצרכנים. אבל אחרים יטענו שהשיא של הקניות השנה מוכיח את היכולת של הקונים להוציא כספים, וזאת למרות שהחסכונות שלהם מתקופת המגיפה הולכים ונגמרים ולמרות הריביות הגבוהות ביותר מזה יותר מעשרים שנה. 

למעשה כשחושבים על זה, החוסן של הצרכן האמריקאי לא הפתיע רק את האנליסטים, אלא את כולנו במהלך כל השנה. למשל, הוצאות גבוהות של הצרכנים בהחלט עזרה לכלכלת ארה"ב לצמוח בקצב מהיר בהרבה מהצפוי של 5.2% שנתי ברבעון השלישי.

אך יתכן הצרכנים מוציאים הרבה מעבר ליכולתם

מה שבטוח זה שהצרכנים עדיין מודעים למחירים ומנסים למצוא את דרכם בשופינג שלהם עם תקציבים הדוקים יותר. ויש לכך כמה הוכחות: כאמור, סקר אדובי חשף שבמכירות בלאק פריידיי הצרכנים בחרו באפשרות "קנה עכשיו, שלם מאוחר יותר" (BNPL), זה מאפשר לקונים לבצע תשלומים לאורך זמן, בדרך כלל ללא ריבית. מדובר בעלייה של 47% לעומת השנה שעברה. בסייבר מאנדיי היה סיפור דומה כשהקונים השתמשו ב-BNPL למכירות של כ- 940 מיליון דולר, זו עלייה של 42.5% מהשנה שעברה. 

מעבר לכך, אפשר לצפות שהרבה מההוצאות במהלך שבוע הסייבר מאנדיי חויבו בכרטיסי אשראי. וזה קורה גם כשיש מצב של שיא במספר המאחרים בתשלומי חובות שלא ראינו מזה עשור. כלומר, זה יכול להיות סימן לכך שבעצם הצרכנים מוציאים הרבה מעבר ליכולת שלהם. 

התמונה הרחבה יותר - השווקים

בנק אוף אמריקה, דויטשה בנק ו-BMO הם בין אלה שרואים את הספיי מגיע ל-5,000 ומעלה בשנה הבאה. (זה מעל שיא כל הזמנים שלו - 4,819 - מינואר 2022).

בצד השני, יש לנו את ג'יי פי מורגן, שחושב שהמדד יירד ל-4,200 עד סוף 2024 - בערך 8% מהרמה שלו כרגע. הוא צופה האטה בצמיחה העולמית, התכווצות של חסכונות משקי הבית, עלייה במתיחות גיאופוליטית ואי ודאות פוליטית גוברת מהבחירות לנשיאות ארה"ב שיגבו מהאמריקאים מחירים.

אך לסיום, אולי כדאי לקחת את התחזיות האלה מעט בערבון מוגבל, כי כבר ראינו שהאסטרטגים בוול סטריט טועים לעתים קרובות. למעשה, הרבה מהם הזהירו אותנו רק לפני שנה בערך שהריביות הגבוהות יובילו למיתון (נראה, אולי עוד יקרה) ירידות בשווקים וכו' ובמקום זאת אנחנו דיי מסונוורים מהעליות השנה.

אין בכתוב כל המלצה לביצוע פעולה כלשהי, כולל קניה/מכירה/החזקה של ניירות ערך המופיעות בכתבה. 

x