המנצחות הגדולות של 2023 בגיוסים העצומים לקרנות נאמנות - הראל, מגדל ומיטב - הטבלאות המלאות - מה אומרים מנהלי הגופים המגייסים?

בלעדי ל-FUNDER גיוסים פדיונות בדצמבר ובשנת 2023 - הטבלאות המלאות - הראל המגייסת הגדולה של 2023, הגיוס השנתי הגדול בכל הזמנים | אילים המגייס הגדול ביותר במסורתיות מבין גופי ניהול הקרנות | מי הפודה הגדולה ביותר בסך הכל ובמסורתיות השנה? | מה אומרים מנהלי הגופים המגייסים הגדולים השנה?

 

 
קרדיטים בכתבהקרדיטים בכתבה
 

אלי אופיר
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
03/01/2024

בתמונה שורה עליונה מימין: ליאור כגן, מנכ״ל מיטב ק.נ. אורי שור מנכ״ל הראל ק.נ. ליאור כשריאן מנכ״ל מגדל ק.נ. שורה אמצעית מימין: אסף אלדר מנכ״ל ילין לפידות ק.נ. אייל גורן, מנכ״ל פסגות ק.נ. שי ירון מנכ״ל אלטשולר שחם ק.נ. שורה שלישית: קרן עמרם מנכ״לית איילון ק.נ. אבנר חדד מנכ״ל קסם ק.נ. יוטב קוסטיקה מור [תמונות פאנדר / דוברות]




חודש דצמבר הסתיים ואיתו שנת 2023. שנה רעה בארץ שכולנו מקווים ש-2024 תהיה טובה יותר. בינתיים כפי דצמבר-דצמבר נראים, יש סיבות לאופטימיות, גם אצלנו, ובעיקר בעולם.
בסיכומים השבועיים של הבורסה, קיבלנו בשבוע שעבר אינדיקציה לכך שקרנות כספיות פדו כספים, לראשונה ב-22/12. עוד ציינו את העובדה שמרבית מנהלי הקרנות העלו דמי ניהול בקרנות הכספיות, כך שבהחלט יהיה מעניין לראות מה יעלה בגורלו של האפיק שגייס השנה כ-57 מיליארד שקלים.

מבחינת נתוני הגיוסים הראשוניים המגיעים למערכת ניתן לראות כי הראל קרנות נאמנות היא המגייסת הגדולה ביותר השנה, עם היקף גיוס של מעל 20 מיליארד שקלים השנה. הגיוס של הראל מאוד משמעותי, ומהווה בעצם את היקף הגיוס הגדול ביותר בכל הזמנים לגוף כלשהו בתעשייה לשנה בודדת. זאת בפער משמעותי מול המקום השני בתעשייה. חגית ציטיאט מנכלית הראל פיננסים מסרה כי ״הראל גאה על הבעת אמון מתמשכת של המשקיעים ויועצי ההשקעות  שהביאה לגיוסים חסרי תקדים בכל הזמנים. בעבודה מקצועית, הבנה מוקדמת של העובדה שהקרנות הכספיות יהוו אלטרנטיבת השקעה מועדפת,  והחלטות נכונות , הצענו אלטרנטיבה אחראית, קרנות איכותיות,בסגמנטים שונים, שענו על צורך המשקיעים בשנה שבה שרר חוסר ודאות קיצוני.

"ב-2023 הראל הגדילה את נתח השוק שלה גם בקרנות האקטיביות, הפאסיביות והכספיות. נמשיך לעשות כל שביכולתנו להציג את ההרכב המנצח גם ב-2024".

במקום השני נמצאים מגדל קרנות נאמנות, עם גיוס כולל של מעל 11 מיליארד שקלים. לדברי ליאור כשריאן, מנכ"ל מגדל קרנות נאמנות, "במהלך השנה החולפת נהנינו מאמון המשקיעים שבא לידי ביטוי בזרימת כספים לקרנות הסל ולקרנות הכספיות שלנו, נוכח התוצאות הטובות שהן הציגו. השקענו משאבים משמעותיים בניתוח מצב השוק וענפי הפעילות השונים, במטרה לזהות הזדמנויות בתחומים בעלי פוטנציאל בהתאם לתקופה, ודוגמה אחת מבין ההצלחות הייתה בענף המערכות הביטחוניות (אירוספייס) שעורר עניין נוכח מתיחות ביטחונית עולה בזירות שונות".

במבט קדימה, כשריאן מעריך, כי "הורדות הריבית אותן צופה השוק שיגיעו בחודשים הקרובים עשויות לסייע לבורסות להמשיך בכיוון החיובי שהציגו בשנה החולפת, גם אם לא באותו קצב" ולצד זאת מדגיש, כי "חוסר הוודאות בקשר לכיוון הכלכלה הגלובלית עדיין גדול יחסית". 
עוד מציין כשריאן, כי הורדות הריבית הצפויות עשויות להוריד את רמת האטרקטיביות של הפקדונות הבנקאיים, מה שעשוי להגביר את זרימת כספי המשקיעים לנכסי סיכון בעצימות מוגברת דוגמת קרנות אג"ח וקרנות מנייתיות".

מיטב נמצאים במקום השלישי עם גיוס כולל של כ-9.6 מיליארד שקלים השנה. מיטב מסרו כי "למיטב קרנות נאמנות היצע רחב של קרנות מסורתיות, כספיות ופאסיביות שמתאימות למגוון תחומי ההשקעה. ציבור המשקיעים ויועצי ההשקעות מכירים ביתרונות של מיטב קרנות נאמנות כחברה מובילה במקצועיות, שירות ותשואות לאורך זמן. השנה גייסנו 9.6 מיליארד שקלים ואנו נמשיך להציע מגוון מכשירי השקעה בהם יוכלו המשקיעים להשתמש בבניית תיק ההשקעות שלהם".

אילים מסיימת את שנת 2023 כמגייסת הגדולה ביותר לקרנות הנאמנות המסורתיות מבין החברות המנהלות קרנות בעלות רישיון, עם גיוס של מעל חצי מיליארד שקלים. שפירא ציין בשיחה איתנו כי הוא "מודה ליועצי ההשקעות ולציבור המשקיעים על הבעת האמון בנו".


מנהלי הקרנות – יש עוד רוח גבית קדימה
בסיכומים השבועיים של הבורסה, קיבלנו בשבוע שעבר אינדיקציה לכך שקרנות כספיות פדו כספים, לראשונה ב-22/12. עוד ציינו את העובדה שמרבית מנהלי הקרנות העלו דמי ניהול בקרנות הכספיות, כך שבהחלט יהיה מעניין לראות מה יעלה בגורלו של האפיק שגייס השנה כ-57 מיליארד שקלים.
קרנות האג"ח ממשיכות מגייסות

החודש קרנות האג"ח מגדילות את היקף הנכסים שלהן, בהמשך לחודש שעבר, כפי הנראה גם בארץ מבינים שראוי להתחיל להגדיל מעט את הסיכון בתיקי ההשקעות.

אייל חיים, סנכ"ל שיווק איילון קרנות נאמנות, מסר ל-FUNDER כי להערכתו, בנק ישראל לא ישנה את הריבית היום. לדבריו, "מעבר לאינפלציה, גורם הסיכון המתפתח כרגע לפי בנק ישראל הוא ההרחבה הפיסקלית. עם זאת, נראה כי התמתנות האינפלציה לתוך 2024 תאפשר לבנק ישראל להפחית מגובה הריבית עד 3 פעמים במהלך השנה, בכדי לתמוך במשק ובעיקר בסקטור הדיור למגורים, שנפגע קשות מצמצום הביקושים".

בהתייחס לכספיות, ציין אייל חיים כי "אנחנו גייסנו כ-1 מיליארד שקלים בכספית בחודש דצמבר ומעריכים כי הגיוסים באפיק ימשיכו. הריבית המקומית נשארת גבוהה גם אחרי ההורדות הצפויות כך שהמכשיר ימשיך לספק תשואות פנימיות יפות בעלויות קטנות ללקוחות ובתנודתיות נמוכה".
לגבי הצפוי בשווקים לקראת 2024, ציין חיים כי "אם לא נראה אסקלציה במצב הבטחוני, אז להערכתי אין ספק שהקרנות המסורתיות ייהנו מגיוסים יפים ב-2024, עם רוח גבית של הורדת ריבית. יש עדיין תשואות יפות באג"ח הקונצרני".

טמיר שפירא, מנכ"ל אילים קרנות נאמנות, מסר: "בחודש דצמבר נרשמו עליות שערים נאות בשווקים בארץ ובחו"ל אשר הביאו לזרימה מחודשת של כספי ציבור לקרנות הנאמנות המסורתיות האקטיביות, וזאת במקביל למספר ימי פדיונות משמעותיים בקרנות כספיות".

בתגובה לשאלה כיצד אתה רואה את המשך הגיוסים בתעשייה, אמר שפירא כי "המשקיעים רואים שבשנה החולפת ביצועי הקרנות המסורתיות גבוהים משמעותית מהתשואה שניתן לקבל במוצרים דפנסיביים כגון קרנות כספיות ופיקדונות בנקאיים ומסיטים אליהן בהדרגה את כספם משם. כמו כן, בתקופה זו של השנה כספים רבים נכנסים לקרנות הנאמנות מפיקדונות בנקאיים שהופקדו לפני כשנה ושנתיים, המגיעים לפירעון וכיום חידושם בריבית הנמוכה משמעותית מזו שהוצעה בעבר ומגלמת הורדות ריבית צפויות כבר לא מפתה את המשקיעים כבעבר". 

מבחינת השווקים, במבט קדימה, אמר שפירא כי "השווקים ימשיכו לקבל רוח גבית מסקטור הבינה המלאכותית (AI) המרתק, שבלט מתחילת השנה ומשך את תשואות מדדי המניות המובילים מעלה, מגמה העשויה להערכתנו להימשך ולצבור תאוצה גם בשנת 2024 ובכלל. לעומת מדדי המניות בארה"ב שזינקו מתחילת השנה, השוק המקומי בישראל נותר להערכתנו זול והופך למעניין מאד כאשר חלק מהחברות בו נסחרות בתימחורים אטרקטיביים במיוחד".

לגבי הערכות מבחינת הריבית בארץ ובארה"ב אמר שפירא כי "פרסום נתוני האינפלציה האחרונים בארץ ובארה"ב הראו על התמתנות משמעותית במחירים, וכעת מתחדדת ההבנה בשווקים שאנו לקראת הורדות ריבית צפויות בשנת 2024. הורדות ריבית כאמור, עשויות לתת רוח גבית נוספת להמשך עליות בשווקים ולתמוך בהמשך הסטת כספי הציבור מקרנות כספיות ופיקדונות בנקאיים לקרנות הנאמנות המסורתיות האקטיביות".

זהירות לקראת 2024
אייל גורן, מנכ״ל פסגות קרנות נאמנות, מסר ל-FUNDER כי "למרות כל החששות שליוו את 2023, ניתן לסכם אותה כשנה מוצלחת מאד. השווקים בארה"ב הובילו את המגמה, אך תשואה חיובית נרשמה גם בשוקי המניות בישראל ובשוקי האגח".

איך אתה מסתכל על 2024?
"בהסתכלות על 2024 נראה שהקו שצריך ללוות אוותה היא אופטימיות זהירה. הסיבה היא שמצד אחד הצרכנים בעולם מפגינים עצמה למרות סביבת הריבית, כאשר ברור לנו שהריבית תרד בחודשים הקרובים בישראל ובארה"ב מהלך שכמובן יתמוך בצרכנים או לפחות יאט את פוטנציאל הפגיעה.

"לגבי שווקי האג״ח, פחות חשוב מתי יתחילו להוריד את הריבית אלא לאיזו ריבית יגיעו בסופו של דבר ובאיזה קצב יפעלו הנגידים בעולם. לכן חשוב להבין שבשוק האג״ח ניתן לקבל מצד אחד תשואה גלומה אטרקטיבית ביחס לעבר אבל נראה כי רווחי ההון יהיו מתונים יותר ממה שהשוק מצפה. לכן אנחנו אופטימיים על שוק האג״ח אך יש לפזר בין אפיקי ההשקעה כך שאת סיכון המח"מ עדיף לקחת דרך אג״ח ממשלתי או אגרות חוב בדירוג גבוה כמו בנקים וביטוח ומצד שני למקסם את הפוטנציאל של שוק הקונצרני דרך סדרות קצרות במרווח גבוה ובכך לפזר בין ניהול סיכון האשראי לניהול סיכון המח"מ ולהפריד ביניהם.

האם נמשיך לראות גיוסים שנה הבאה בכספיות?
"הקרנות הכספיות ימשיכו להיות מוצר אטרקטיבי עבור כספים נזילים לטווחי השקעה קצרים ונראה כי צריך להבין שמטרת קרן כספית היא להוות תחליף לפיקדונות ולא תחליף להשקעה בקונצרני. אנו מאמינים שהכספיות ימשיכו לצמוח ב-2024 אבל בקצב מתון מהשנה הקודמת".

כשהשווקים מתמחרים רק חצי כוס מלאה, יש להיזהר
רן ירדן, מנהל השקעות ראשי, IBI קרנות נאמנות אמר ל-FUNDER לגבי 2024, "הורדות ריבית ברוב השווקים המרכזיים אמורות להקל על הפעילות הריאלית ועל ביצועי החברות. כרגע השווקים מתמחרים הורדות ריבית משמעותיות כך שבמידה ולא יתממשו השוק עלול להתאכזב או לחילופין במידה וכן יתממשו ייתכן וזה לאור היחלשות משמעותית בפעילות הריאלית שתפגע בביצועי החברות. כאשר השווקים מתמחרים רק את חצי הכוס המלאה יש לפעול בזהירות".

לגבי הציפיות לריבית, אמר ירדן כי "בנק ישראל יוריד השנה את הריבית ומה יותר חשוב מהמועד הוא סך ההורדות. לאיזה ריבית נגיע ומה הריבית שבנק ישראל יתייחס אליה כריבית שיווי משקל. להערכתנו הריבית צריכה לרדת ב-0.75% השנה. פחות מהמתומחר בשווקים".
ביחס לגיוסים בכספיות, ציין ירדן כי "כל עוד הריבית תישאר גבוהה ייתכן והכספיות ירכזו עניין אך ככל שהריבית במשק תרד. יהיו אלטרנטיביות מעניינות יותר".

איזה סקטורים מעניינים מבחינתכם?
"הסקטורים הרגישים לריבית שחטפו לאור עליית הריבית הופכים אטרקטיביים יותר לאור התימחור ביחסי שלהם ושינוי הכיוון בריבית. דוגמאות - סקטור הנדלן המניב והיזמי, חברות אנרגיה מתחדשת ואשראי חוץ בנקאי לחובבי סיכון.

טבלאות הגיוסים-פדיונות המלאות


טבלה מאוחדת        
         
גוף קרנות נאמנות היקף נכסים כולל (במיליוני ש''ח) גיוסים/פדיונות נטו בכל הקרנות מנכ"ל חברת הקרנות
31.12.2023 דצמבר שנת 2023
מיטב 75,840 443 9,618 ליאור כגן
הראל 67,799 543 20,097 אורי שור 
קסם 68,018 524 -1,963 אבנר חדד
מגדל שוקי הון 61,048 799 11,106 ליאור כשריאן
פסגות 47,155 402 8,585 אייל גורן
מור 28,553 265 1338 יוטב קוסטיקה
ילין לפידות 22,206 18 -3502 אסף אלדר
אי.בי.אי 17,053 266 5075 אורי בן דב
אנליסט 13,830 -300 -503 אלון אגושביץ
אלטשולר שחם 12,700 -231 -2,662 שי ירון
איילון 10,600 1030 6,230 קרן עמרם
פורסט 6,129 -65 -450 ירון תמיר
אילים 2,657 132 593 טמיר שפירא
סיגמא 1,206 -8 -506 יאיר שני
תמיר פישמן 780 77 168 אלדד תמיר
איילון (הוסטינג) 10,815 195 -945 *
קסם (הוסטינג) 2,825 -40 -1,027 *
סיגמא (הוסטינג) 2,867 3 -103 *
סיכום  449,434 4,053 51,149  

 

קרנות מנוהלות                    
                     
גוף קרנות נאמנות היקף נכסים במנוהלות (במיליוני ש''ח) גיוסים/פדיונות נטו בכל הקרנות המנוהלות היקף נכסים במסורתיות גיוסים/פדיונות נטו בקרנות מסורתיות היקף נכסים בכספיות גיוסים/פדיונות נטו בקרנות כספיות מנכ"ל חברת הקרנות
  31.12.2023 דצמבר שנת 2023   דצמבר שנת 2023   דצמבר שנת 2023  
הראל 40,617 42 16,248 10,361 126 -801 30,256 -84 17,049 אורי שור 
מיטב 35,672 -353 4959 17,026 -41 -3180 18,646 -312 8139 ליאור כגן
מגדל שוקי הון 24,630 94 7,675 10,451 -60 -2594 14,179 154 10269 ליאור כשריאן
ילין לפידות 21,966 -55 -3,711 21,946 -74 -3,731 20 19 20 אסף אלדר
פסגות 21,908 -181 1,974 9,245 -165 -2554 12,663 -16 4528 אייל גורן
מור 19,039 7 -2,262 15,274 177 -1507 3765 -170 -755 יוטב קוסטיקה
אי.בי.אי 13,563 251 5,280 6,547 -28 -791 7,016 279 6,071 אורי בן דב
אנליסט 13,550 -310 -692 3,720 54 -38 9,830 -364 -654 אלון אגושביץ
קסם 12,906 341 -3,441 11,015 -143 -4,704 1891 484 1263 אבנר חדד
אלטשולר שחם 12,242 -214 -2,403 10,261 -259 -3,360 1,981 45 957 שי ירון
איילון 10,470 1030 6,260 3,420 120 -235 7050 910 6495 קרן עמרם
פורסט 6,129 -65 -450 6,129 -65 -450 * * * ירון תמיר
אילים 2,657 132 593 2,657 132 593 * * * טמיר שפירא
סיגמא 1,206 -8 -506 1,206 -8 -506 * * * יאיר שני
תמיר פישמן 780 77 168 780 77 168 * * * אלדד תמיר
איילון (הוסטינג) 10,815 195 -945 10,815 195 -945 * * * *
קסם (הוסטינג) 2,825 -40 -1,027 2,825 -40 -1,027 * * * *
סיגמא (הוסטינג) 220 3 -103 220 3 -103 * * * *
סיכום ביניים 251,195 946 27,617 143,898 1 -25,765 107,297 945 53,382  

 

מוצרי מדדים                    
                     
גוף קרנות נאמנות ; גיוסים/פדיונות נטו בכל מוצרי המדדים היקף נכסים במחקות גיוסים/פדיונות נטו בקרנות מחקות היקף נכסים בקרנות סל גיוסים/פדיונות נטו בקרנות סל מנכ"ל חברת הקרנות
31.12.2023 דצמבר שנת 2023 דצמבר שנת 2023 דצמבר שנת 2023
קסם 55,112 183 1478 17,242 114 807 37,870 69 671 אבנר חדד
מיטב 40,142 796 4634 10,187 210 1051 29,955 586 3583 ליאור כגן
מגדל שוקי הון 36,418 705 3431 18,202 269 360 18,216 436 3071 ליאור כשריאן
הראל 27,183 501 3849 10,453 256 1135 16,730 245 2714 אורי שור 
פסגות 25,246 582 6611 12,613 276 3052 12,633 306 3559 אייל גורן
מור 9,514 257 3598 1133 17 -76 8381 240 3674 יוטב קוסטיקה
אי.בי.אי 3,490 15 -205 3,490 15 -205 * * * אורי בן דב
אלטשולר שחם 459 -17 -259 459 -17 -259 * * * שי ירון
אנליסט 279 10 189 279 10 189 * * * אלון אגושביץ
ילין לפידות  240 73 209 240 73 209 * * * אסף אלדר
איילון  130 0 -30 130 0 -30 * * * קרן עמרם
סיכום 198,213 3105 23505 74,428 1223 6233 123,785 1882 17272  

 

הוסטינג        
         
גוף קרנות נאמנות בהוסטינג היקף נכסים כולל (במיליוני ש''ח) גיוסים/פדיונות נטו מנהל החברה
  31.12.2023 דצמבר שנת 2023  
פסטרנק שהם 2,190 13 -124 שי שהם
ברומטר 1,660 -45 -472 אלי צחור
פורצ'ן 1068 51 637 שי זבולון
קסם אזימוט 783 -13 -190 נימרוד פינקו
פרופאונד 542 -10 -147 שי אנגל ועודד שטרנברד
קבין  808 175 480 רן קבין 
ב.אלטרנטיב 440 -28 -58 אריק בוידר
אלפי בנדק 280 -7 58 קובי אלפי-לס ויונה בנדק
אקסיומה 130 4 -106 אבי קורז ויאיר אלק
פלקון 50 0.3 3 אורי קוברסקי ותמור דן
שופן 21 -1 -2 אלון יצחקי
דרך  19 -0.1 3 *

 

סוג קרן היקף נכסים כולל (במיליוני ש''ח) גיוסים/פדיונות נטו בכל הקרנות המנוהלות
31.12.2023 דצמבר שנת 2023
מסורתיות 143,898 1 -25,765
כספיות 107,297 945 53,382
מסורתיות + כספיות 251,195 946 27,617
       
מחקות 74,428 1,223 6,233
סל 123,785 1882 17,272
מחקות + סל 198,213 3,105 23,505
       
כל הקרנות 449,408 4,051 51,122

 

x