השווקים תמחרו הורדת דירוג, אז מה בכל זאת הפתיע בהורדת הדירוג של מודי`ס

שוק ההון בישראל אחרי הפחתת דירוג האשראי ע"י מודי׳ס

 

 

 
Photo Sergii Dashkevych Dreamstime.comPhoto Sergii Dashkevych Dreamstime.com
 

פרופ׳ ליאו ליידרמן ומחלקת המחקר של בנק הפועלים
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
12/02/2024

אין ספק שהמלחמה שהתחילה ב-7 באוקטובר החולף הובילה לעלייה בסיכונים הכלכליים והפיננסיים של ישראל.

על הרקע הזה, ובעקבות הלחץ על תקציב המדינה מהגדלת הוצאות הביטחון, שוקי ההון בעולם הגיבו תוך עלייה בפרמיית הסיכון שגלומה באג"ח ממשלה הנקובים במט"ח. על כן, במובן מסוים שוק ההון הבינ"ל כבר הוריד לפני כשלושה חודשים את דרוג האשראי של ישראל והדבר הופנם בשוק ההון המקומי.

בחברת פעילים נקטנו במספר צעדים להתאמת התיקים לסיכונים החדשים. צעדים אלה כללו הגדלת המשקל של ארה"ב והדולר בתיקים.

אמנם ההודעה על הפחתת הדרוג של ישראל ע"י מודי'ס לא הפתיעה, והייתה מגולמת במידה משמעותית בשווקים, אך קביעת אופק שלילי הפתיעה ומהווה איתות על האפשרות של הפחתת דרוג נוספת בעתיד, בעיקר אם יתממש הסיכון להסלמה צבאית וביטחונית בצפון. קיים גם סיכון שחברות דרוג נוספות, כגון S&P ו-Fitch ינקטו בצעדים דומים לאלה של מודי'ס.

בצד החיובי, אנו מעריכים שנעשים וימשיכו להיעשות מאמצים דיפלומטיים, בהובלת ארה"ב, למציאת הסדר מול לבנון. במקביל, נעשים מאמצים דומים להשבת השבויים ולהחזרת השקט והיציבות בגבול הדרום. כמוכן, נתוני הפעילות הכלכלית של המשק בחודש ינואר מפתיעים לטובה ומצביעים על התפתחות "שגרת מלחמה".

גם אם החלטת מודי'ס היא אירוע היסטורי, הזוכה לכותרות ראשיות, ניסיון העבר הוכיח שרצוי לפעול בשיקול דעת וללא זעזועים בקביעת שינויים בהרכב תיק הנכסים, במיוחד בימים הראשונים אחרי פרסום ההודעה. 

על פי המסחר הרגוע יחסית, תוך תנודתיות סבירה במחירים, אתמול בתל אביב--ועם ההסתייגות שמדובר ביום א' בו היקפי המסחר הם בדרך כלל נמוכים והמשקיעים הזרים לא נמצאים בשוק—נראה כי ההחלטות של מודי'ס היו מגולמות בצורה משמעותית בשוק המקומי.

עם זאת, אנו נתמקד בתגובות בשוק בימים הקרובים ונבחן חלופות שונות להתאמת תיק הנכסים בהתאם להתפתחויות תוך ניהול סיכונים מבוקר.

x