שער הדולר לאן ? גבולות הגזרה הטכנים לשער הדולר

שוק המט"ח || דולר-שקל ויורו-דולר || בחו"ל, מאבק כוחות השפעה על הדולר. אצלנו, השקעות החוץ דומיננטיות מאוד. בזירה המקומית, אנחת הרווחה של בנק ישראל מהולה בכאב הייצואנים

 

 
Pixabay ImagesPixabay Images
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
20/02/2024

שוק המט"ח הבינלאומי נמצא בחוויה של חוסר וודאות. הדולר האמריקאי, המייצג את מטבע ה-RiskOff האולטימטיבי, נקרע בין שני כוחות גדולים:

מצד אחד, הכוח המנסה להוריד אותו מטה: שוק מניות שממשיך ללעוג לכוחות הגרביטציה.
ומצד שני, הכוח המנסה להעלות אותו מעלה: תשואות האג"ח הממשלתי העולות מחדש, אחרי הנתונים ה"חמים" של הכלכלה האמריקאית.

שמתי את "חמים" במירכאות כי יש כמות לא מבוטלת של אנליסטים, היודעים את מלאכתם כהוגן, המטילים ספק גדול במהימנות נתוני התעסוקה האחרונים, והמסבירים לנו בפשוטות, שכאשר יש תקציב גירעוני בכ-1.8 טריליוני דולר, חסר לממשל שלא תהיה צמיחה של 3-4%... במיוחד כאשר רוב הפעילות החדשה מגיעה מהמגזר הציבורי ולא העסקי.

בכל אופן, גם אם נקבל את ה"בשורה" שהכלכלה האמריקאית מנגנת בכל הכלים הנכונים, עניין חידוש האינפלציה מהווה איום ממשי, כפי שהראו המספרים החדשים של מדד המחירים לצרכן. אינפלציה זו כבר אינה נובעת מחוסר בהיצע, כפי שהכרנו אותה ברגעי סיום מגפת הקורונה, אלא, בגלל ביקושי היתר למוצרים, ושירותים, מצד הצרכן הרעב ללא מעצור.

הצרכן האמריקאי שממשיך להעמיס חוב על כרטיסי האשראי שלו, והממשיך להתחייב בקנייה של מוצרים גדולים (מוצרי בר-קיימא), כאשר הסיסמא החדשה שם הינה: "קנה עכשיו – שלם אחר כך!". קמו לא מעט חברות העוסקות עכשיו בצד הזה של הכלכלה, כתחרות לאותם כרטיסים גובי ריבית נשך, אם לא תעמדו בהתחייבויות בזמן.

כל זה כדי לומר: מה יעשה הדולר בקונפליקט הזה? הוא החליט לא לעשות הרבה, חוץ מלהתחזק במקצת. שני הכוחות די מאזנים אחד את השני בימים אלו, וזה מתבטא גם במטבעות העיקריות מולו, וגם, במידה שונה, בדולר-שקל שלנו.

וכך, אנו מגיעים לדולר אצלנו. הנה כמה מילים מעניינות, שכבר נכתבו, אבל ללא הרחבה, במקומות שונים באתר: לכאורה, הסביבה העוינת שבה אנו חיים, מאז התחלת העימות הפנימי סביב הרפורמה המשפטית, ואח"כ, המלחמה שנכפתה עלינו ב-7-10, הייתה צריכה להביא את הדולר שלנו לגבהים.

זה קרה תחילה, עד 4.10. אבל, מאז, המשקיעים החליטו להסתכל מעבר לגבעה של הטווח הקצר. גם הורדת הדירוג של מודיס לא הצליחה לחדש את החולשה של השקל. כרגע, גם כאשר הדולר העולמי עומד סביב 104, השקל ממשיך להעמיס חוזק לכיוון 3.6. האם הכול אופטימיות? לגבי סיום מוצלח של העימות? בשתי החזיתות?

כנראה שלא. ישנו גורם בטוח שמשפיע לחיזוק השקל, ועוד גורם בספק. הגורם הבטוח היא כמות ההשקעות שנעשות על ידי מנהלי כספים בחו"ל. עניין זה דורש גידור מטבעי לרוב, ודוחף, ככל שהמדדים שם עולים, את השקל מעלה, ואת הדולר מטה. בקיצור: כאשר וול-סטריט עולה, זה משפיע לרעה על הדולר-שקל כאן.

ומהו הגורם בספק? בנק ישראל, כמובן: ככל שהדולר שלנו נחלש, ישנו גורם אינפלציוני אחד פחות שהם צריכים לחשוש ממנו. האם הם באמת פועלים, ודוחפים מטה, יחד עם המגמה המינורית? האמת היא שלא בטוח. ויותר מזה: יתרות המטבע אינן אומרות זאת. למרות זאת, זה אינו גורם שצריך לבטל כלאחר יד.

ועכשיו, הבה נראה איך כל זה נראה בגרפים של המטבעות...


(בעזרת פלטפורמת TradingView)

EURUSD

אין הרבה חידוש טכני לעומת הסקירה הקודמת. השינוי הקטן מתבטא בעובדה שמתעלה, אנו מקבלים עכשיו תעלה מתרחבת. מה זה אומר? קצת תנודתיות נוספת. אבל, זה אינו מחזק שום צד כיווני מגמתי. אז מה המגמה השלטת כרגע? יורדת, אבל... האם אתם מזהים שיאים ושפלים? לא. וזה קצת מפריע, כאשר מגדירים מגמה. הייתי נוטה להגדיר את מצב היורו כ"מתדרדר", בחוסר החלטיות, ומתוך חולשה מנוונת.

היורו הגיע עכשיו לאזור הפעילות הגדול במיוחד של 1.07. האם זה המקום לשנות כיוון? אנו נדע זאת בעתיד הקרוב. בעיני רוחי אני מביט על התבנית ההגיונית ביותר, ואני רואה כאן סיכוי לראש וכתפיים, אבל זה עדיין מאוד מוקדם לציין זאת רשמית... בכל אופן: 1.07, היא רמת ההכרעה כרגע. שבירה, אז היורו נוסע לכיוון ה-1.05. עמידה וחזרה מעלה: 1.10 מחכה לבנייה של הכתף הימנית. כאמור, נחכה ונראה.


(בעזרת פלטפורמת TradingView)

USDILS

בבת-עינינו, הדולר-שקל, הצליח להפתיע רבים. עבדכם הנאמן היה משוכנע שנראה עלייה סמלית, אמנם זמנית, אבל, די משמעותית, לכיוון ה-3.80, אחרי השמועות, וההורדה בפועל, של הדירוג של מודיס. אחרי הכול, הם מהווים גם מגדלור לעוד שתי חברות דירוג, שכנראה יעשו את שלהם בקרוב גם כן.

כמו כן, אבסולוטית, קשה להבין איך ניתן ליישב את פרמיית הסיכון של ישראל, סביב 3.6, כאשר הרפורמה המשפטית העלתה את הדולר עד כדי 3.8... והנה, בעזרת אנשים מלומדים, התעלומה נפתרה בחלקה: הדולר אצלנו נקשר לעליות בוול-סטריט. וכל עוד זה קורה, וכל עוד מופנים לשם כל כך הרבה כספי פרישה וניהול מפה, הדולר ינוע בהתאם לאופטימיות על השוק האמריקאי. ראו הסבר לעיל.

טכנית, אני חייב לומר שהתצורה יפה למדי: 4.10 ו-3.8 יצרו קו מגמה תוחם עליות. זה הגג. ורמת המחיר סביב 3.58-3.60 היא רמת התמיכה ההיסטורית החשובה והרלוונטית. זו הרצפה. אז קיבלתם את גבולות הגזרה. אם 3.6 נשברת, נזכור את 3.55, 3.35, וכו... כלפי מעלה, כבר הזכרתי את 3.80, אחרי המעבר מעל קו המגמה ו-3.70.

עכשיו, לקראת סיום, אחזור על זה כמו קאטו הזקן: פרמיית הסיכון ההגיונית נמצאת בין 3.8-3.9. וזאת, מבלי שתפתח חזית שנייה בצפון. האם זה מחייב את הנכס? הנסיבות הראו שלא. לכן, כל עוד אין הפתעות בעימות הסביבתי, וכל עוד המגמה החיובית בניו-יורק ממשיכה, נראה את הדולר עושה את שלו בחופשיות מאותה פרמיה תיאורטית. יחד ננצח!

 
x