מבט על הקרנות שנהנו הכי הרבה מ-7 המופלאות בשוק האמריקאי העולה של 2023

החזרה המדוייקת כל כך בנסדק-100 מעוררת פליאה ומדגישה את הקרן של פסגות כטובה ביותר מכול הקרנות המדוברות

 

 

 
איור פאנדראיור פאנדר
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
22/02/2024

אין ספק שאנו חיים בזמנים "מעניינים". ואם נתעלם לרגע ממה שאנו חווים בארצנו הקטנה, ונתבונן בחלק הפיננסי של העולם, הדברים שם מוזרים לא פחות מאשר "מעניינים". מדוע? פשוט למדי: רוב שוקי המניות בעולם המערבי נמצאים קרובים לשיאי כל הזמנים שלהם, או עברו אותם, כאשר הכלכלות נמצאות או במיתון רשמי, או קרוב אליו. ראו את אירופה, ויפן, כשתי דוגמאות בולטות.

היוצאות מן הכלל הזה הן סין וארה"ב. בסין, השוק אינו גבוה, וזאת בהתאם למה שקורה בכלכל הקורסת שם (נדל"ן, בנקים, וכו...). למעשה, בין דפי האתר תמצאו כתבות שונות המנסות להצביע על הזדמנות להשקיע בשוק הסיני, אחרי שהרבה מאוד מניות בו ירדו בין 70% ל-90%. גם אני חוטא במחשבה כזו, למרות שאין עדיין סימנים של שינוי מגמה ממשי, וזה תמיד בעייתי לנסות "לתפוס" תחתית.

במיוחד כאשר מאחורי הבעיה הסינית עומדת הממשל הקומוניסטי. ממשל שאינו שקוף, אך, במיוחד, אשר יכול תמיד להפתיע בצעדים שנובעים מצורך פולטי ולא כלכלי. ומה עם ארה"ב? שם המצב שונה מכל האמור לעיל: לכאורה, כלכלה במצב מצוין, כאשר מסתכלים על שלושת רגלי המדידה הרגילים: תעסוקה, צריכה, צמיחה. ולכאורה, שוק המניות נמצא כבר בשיאים חדשים, תואם את הרקע הפונדמנטלי הזה.

אז למה ה"לכאורה"? כי כבר ידוע וגלוי שהעניינים אינם כמדווחים. למרות המספרים הרשמיים של הממשל, לא הייתה תקופה שחברות פיטרו כל כך הרבה עובדים, מאז המשבר של 2007-9 (אם נוציא את אירוע הקורונה כחריג). כמו כן, כאשר הגרעון נמצא סביב כ-2 טריליון דולר, אין פלא שיהיה תמ"ג משגשג סביב 3-4%.

ולבסוף, הצריכה? תשלומי ההעברה מאז הקורונה, וההזרמות התקציביות, יצרו אפקט עושר צרכני שכבר מתמוגג. לראייה, כמות ה-Delinquencies (חוסר תשלום חוב) בכרטיסי האשראי. בינתיים, שוק הנדל"ן קפוא ולא יורד, עקב אי התנועה של אלו שקיבעו משכנתא זולה, וזה בהחלט עוזר לצרכנים להוסיף ולדחוף הוצאות. אם כך? מדוע שוק המניות כזה חזק? כבר נאמר שלולא 7 המופלאות (שכבר נהיו 4-5) רוב השוק היה נמצא סביב ה-0 ב-2023. לכן, יש להודות ל-AI, ולנציגיו הפיננסיים על ההישג האדיר שראינו ב-2023.

סקירה זו עוברת על 4 הקרנות המנוהלות שיש אצלנו, אשר מתרכזות במיוחד בסגמנט הזה של השוק האמריקאי, דהיינו במניות הטכנולוגיה שצמחו כל כך גבוה. לפני שניכנס לענייני הקרנות עצמן, הנה גרף מאיר עיניים (ממערכת TradingView) המראה היטב את מה שקרה בשנתיים שעברו מאז תחילת 2022, ועד סיום 2023. מעין V מופלא, שסגר מעגל בדיוק! כזכור, הפד החליט שהאינפלציה תהיה סיבה טובה לנרמל את הריביות בתחילת 2022, וזה הפיל את השוק (לפניכם הנסדק-100) ב-38.01%-. אבל, באורך פלא, ועם הרבה תקוות שאותו פד יעשה Pivot אחורה, השוק החזיר את הכול ב-2023, עם עלייה של 60.97% (!!). כמעט הכול בעזרת אותן מניות נהדרות שכבר הוזכרו.



אם זה לא היה כל כך יפה, היינו צריכים להמציא תמונה כזו! למעשה, קשה להאמין כמה מדויקת החזרה, וכמה נקייה המגמה המתקנת מעלה, אחרי המהלומה של המהלך היורד. מהלך הרבה יותר הגיוני (שיאים ושפלים יורדים מסודרים). הבה נתחיל.


חוץ מקרן אחת, של קסם, כול הקרנות וותיקות למדי, ובעלות גודל סביר בהחלט (291.60 עד 169.70 מיליוני שקלים). אז מדוע הכנסתי את קסם בכל זאת? כי רציתי לראות מה קרה להם מאז נובמבר, ובמיוחד מאז תחילת השנה, מול התחרות המבוססת יותר. וכפי שתראו, נמצאת שם הפתעה תשואתית מעניינת למדי. בכל אופן, המאפיינים של 4 הקרנות די קרובים: סטיות התקן סביב ה-2% (מיטב עם הסטייה הנמוכה של 1.88%...), דמי ניהול גבוהים למדי, בין 1.50% (קסם החדשה) ו-1.95% בפסגות, שהיא גם הקרן הגדולה מכולן. כולן מנוהלות כמובן, וללא הוסטינג, ו-2 עברו כבר שינוי מדיניות משמעותי (פסגות, מיטב), כאשר הקרן של פסגות הייתה ממש וותיקה (1997) לולא האירוע של 2018.



האם אנו למדים משהו חדש מהחשיפות של הקרנות? לא ממש. כולן מלאות במניות (בין 98.5% בקסם, ועד 86.97% בפסגות), וכולן מכוונות כמעט בכל לחו"ל (98.83% בקסם ועד 86.29% במור). צד האג"ח חסר משמעות בכולן. אז מה נותנות לנו החשיפות בכל זאת? למרות הניואנסים הדקים, אנו רואים את ה"שמרנות" הקטנה במור, ובפסגות, מול ה-All In בקסם. מיטב קצת באמצע. כאמור, ההבדלים קטנים אבל עדיין מכוונים למשהו מעניין. חוץ מזה, כאשר נגיע לתשואות, נבין מודע קסם כה בולטת בטווח הקצר, ומדוע פסגות עשתה פלאים ב-2023.



עכשיו, הגענו לחלק המעניין של שבו רוב ציבור הקוראים מעוניין כדבר ראשון: התשואות. על מנת לתת תמונה נכונה יותר, ושלמה יותר, של מה שהקרנות האלו עשו, החלטתי להראות שנתיים קלנדאריות (2022 ו-2023), ומה שקרה מאז תחילת השנה. כפי שהראיתי בגרף העליון, מדד הייחוס (נסדק 100) השיג 38.01%- (2022) ו-60.97% (2023). לכן, ניתן לומר בשמחה שכל הקרנות ירדו פחות מאשר המדד, כאשר זה ירד, ובקצת פחות שמחה, שרק פסגות הצליחה "להכות" אותו בחלק העולה (64%).

אם נסתכל על מהות המלווה: כל הקרנות הצליחו לפצות על הירידה בעזרת העלייה, כאשר ההפרשים כולם היו קטנים מההפרש של המדד, חוץ מאשר בפסגות. לכן, נאמר כאן: על פי המבחן הבסיסי של התשואות של 2022-2023, פסגות הייתה לקרן הטובה ביותר, ללא עוררין! אחריה מור, מיטב. קסם לא שיחקה כאן ב-2022 המלאה. ומה מתחילת השנה? כאן, כול הקרנות פעילות, ודווקא קסם, החדשה כל כך, מצליחה להאפיל על האחרות, עם תשואה של 10.39%. אחריה, הסדר שכבר הזכרתי: פסגות, מור, מיטב.

אנא ראו את ההשוואות בצורה גראפית, כדי לקבל תחושה של המגמות, והשינויים, שקרו במהלך הטווחים השונים:






בחזית הגיוסים, הנה מה שקרה בשנתיים האחרונות (שימו לב שקסם מתחילה אחרי האחרות...):



מה אנו למדים מהתצוגה הזו? ראשית, שפסגות אינה רק הטובה ביותר תשואתית, אלא גם מובילה בהחלט בתשומת הלב של המשקיעים. היא המגייסת, ולעיתים הפודה הגדולה מכולן. מור אחריה. בימים האחרונים נציין שאותה פסגות מצליחה, יחד עם קסם החדשה, להיות המגייסות היחידות, כאשר מור ומיטב דווקא פודות כספים.

לסיכום נאמר:

עבור הנביאים שבינינו, שידעו ש-7 המופלאות יובילו בצורה כה יפה את השוק האמריקאי, ורצו להשתתף בעלייה הזו דווקא דרך קרנות הנאמנות המנוהלות הישראליות, עמדו 3 קרנות, ומאז אפריל 2022, 4 קרנות כאלו אצלנו. הן המצהירות על כך בשמן, ובכוונתם התשקיפית. הגדולה ביותר מכולן הוכחה הפעם כטובה ביותר (פסגות), וזאת כאשר בודקים את המסלול המלא מתחילת 2022, ועד סיום 2023.

בסה"כ, הקרנות שלנו ידעו לחסוך את הסבל המלא, ונפלו רק חלקית, אבל, חלקן לא הניבו מספיק בעלייה החוזרת (מיטב). כאמור, הצטרפה קסם רק באביב 2022, אבל, אם נפשוט אותה על פי הטווח הקצר של "מתחילת השנה", דווקא היא מככבת בראש אחיותיה. האם תופעת ה"מופלאות" תמשיך עוד הרבה זמן? מי יודע? אבל, יש לכם עכשיו מפה די מדויקת של הכלים המנוהלים בנושא.

לסיום הסיום נזכיר כאן שכל הקרנות אינן מנוטרלות מט"ח, ושחלק מהתשואות ה"טובות" מטה היו עקב התחזקות הדולר, כאשר השוק יורד. לעומת זאת, ניתן ברכה לפסגות על התשואה הטובה, למרות הגידור הטבעי של הדולר היורד, בזמנים של שוק פורח. יחד ננצח!

x