NVIDIA האם מניית אנבידיה היא בועה ? האם אנבידיה היא התחליף לטסלה ?

יצרנית השבבים הגראפיים אנבידיה נסחרת כיום בשווי של 2 טריליון דולר - פי 11 מהשווי של אינטל. זאת אחרי שבמהלך 22' היא לא צמחה כלל ומנייתה נפלה אז ב-65% מהשיא. בועה? אולי כן ואולי לא. מה שכן, סימני האזהרה מפני ה"הייפ" החדש של "מניות ה-AI" החלו להידלק

 

 

 
Photo Andreistanescu, Dreamstime.comPhoto Andreistanescu, Dreamstime.com
 

עמי גינזבורג
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
02/03/2024

לפני שנתיים וחצי, באוקטובר 2021, פירסמתי מעל במה זו ניתוח עתידי למניית טסלה. באותה שנה הסתכמו הכנסותיה בכ-51 מיליארד דולר ומנייתה נסחרה סביב מכפיל מכירות 20. ניסיתי לטעון בעזרת הניתוח ששווי של טריליון דולר ליצרנית המכוניות החשמליות המובילה בארה"ב – כך היא נסחרה אז בשוק – מנופח למדי. 

הניתוח התבסס על 3 תרחישים ל-4 השנים הקרובות שקראתי להם "אופטימי", "ריאלי", ו"פסימי". על פי תרחישים אלו ניסיתי לבחון האם מניית טסלה שווה השקעה באותה העת. 

בתרחיש האופטימי  הנחתי שהכנסות החברה יצמחו ב-30% כל שנה והרווח ב-40% כך שב-2025 יהיו לה הכנסות של 145 מיליארד דולר והרווח למניה יעמוד על 23 דולר. בפועל מדובר על רווח למניה של 6.3 דולר מאחר והחברה ביצעה ספליט של 1:3 במנייתה באוגוסט 22'. 

בתרחיש הריאלי הנחתי צמיחת מכירות של 20% וצמיחת רווח של 30%. תרחיש זה מוביל להכנסות של 105 מיליארד דולר ב-2025 ורווח למניה של 5.7 דולר (מתואם ספליט). בתרחיש הפסימי הנחתי צמיחת מכירות של 15% בכל שנה וצמיחת רווח של 20% בכל שנה. מה שמוביל להכנסות של 89 מיליארד דולר ב-2025 ורווח למניה של 4.2 דולר. 

ומה קרה בינתיים? טסלה הצליחה להגיע די קרוב לתרחיש האופטימי. הכנסותיה ב-2023 עמדו על 97 מיליארד דולר. לפי תחזיות האנליסטים הכנסותיה ב-2024 יעמדו על 110 מיליארד דולר וב-2025 יגיעו ל-132 מיליארד דולר. הרווח למניה, שב-2023 עמד על 3.1 דולר (כ-15% פחות מאשר ב-2022, אגב), צפוי לעלות ל-4.2 דולר השנה ול-6.9 דולר למניה ב-2025. 

במילים אחרות: טסלה עמדה בכל הציפיות ממנה. או שהיא לפחות בדרך לעמוד בהן. 

ואיך התנהגה המניה שלה? או, זה כבר סיפור אחר. במקום לעלות עוד, או לפחות לשמור על ערכה, מניית טסלה עשתה אחורה פנה. ממחיר של 370 דולר באוקטובר 21' צללה המניה תוך כשנה ב-70% ל-113 דולר. משם היא שבה ועלתה וכיום היא נסחרת סביב 200 דולר, מחיר שמשקף לחברה שווי שוק של כ-650 מיליארד דולר. מי שקנה אותה באוקטובר 21' הפסיד מאז 35% על ההשקעה. 

רגע אחד: אם טסלה עמדה בכל הציפיות הכי אופטימיות ממנה – מדוע מחיר המניה נפל ב-35% תוך שנתיים וחצי? אפשר למצוא לכך שלל תשובות. זו יכולה להיות התחרות הגוברת מול יצרנים סיניים ואירופיים. אולי קשיים בפיתוח שווקים מחוץ לארה"ב.

ואולי יותר מכל סלידה שהחלה להתפתח אצל חלק מהמשקיעים מההתנהלות השחצנית-ילדותית של המנכ"ל והמייסד הדומיננטי של טסלה, אילון מאסק. במיוחד לאחר שהאחרון רכש בצעד הפגנתי (וכנראה לא כלכלי במיוחד) את חברת הציוצים, טוויטר (כיום איקס).  

הניתוח שלי לא עסק אז בסיבות אלא רק במספרים. טסלה עמדה במספרים. הבעיה היא שגם המספרים האופטימיים הללו לא הצדיקו תג מחיר של טריליון דולר. ואם להיות הוגן – אני לא בטוח שהם מצדיקים גם את תג המחיר הנוכחי של טסלה. 

ה"סיפור" יותר חזק מהמספרים

הנקודה היא שאנשים שרכשו אז את מניית טסלה לא התעניינו במספרים. הם ראו מניה עולה בלי הפסקה, הבינו שיש כאן "סיפור", קראו כתבה אחת או שתיים, התייעצו עמוקות עם מצחצח הנעליים שלהם, וחשו לרכוש לעצמם מניות לפני ש'ההייפ' ייגמר. כי בסוף בסוף – ככה זה תמיד עובד. כשישנה "מנייה עם סיפור טוב", למי אכפת מהעובדות? מי בכלל בודק אותן? מי בכלל יודע לבדוק אותן? 

יש לי ידיד בשם ט' שאוהב לצחוק עלי. "לפני שאתה כותב משהו על טסלה, תתקשר אלי. שאדע לקנות. כי תמיד אחרי שאתה כותב שזו בועה המניה עולה". זו הדרך הייחודית שלו לעשות 'מחקר מעמיק' לפני שהוא נכנס להשקעה במניות. אני די משוכנע שמאות אלפי רוכשי מניות טסלה באוקטובר 21' לא עשו אפילו את זה.

ולמה אני מטריח אתכם בכל זה? בגלל שטסלה היא כבר Has Been. היא לא מעניינת יותר. כרגע לפחות. כמה יכולה לעניין חברה שלא מצליחה לצלוח את רף השווי של טריליון דולר? 

לא, לא. עכשיו יש מלכה חדשה בעיר. קוראים לא אנבידיה (Nvidia). יצרנית שבבים גראפית שמנייתה זינקה לפני כשבוע ב-16% בעקבות תוצאות מצוינות לרבעון הרביעי והציתה מחדש את הדימיון של המשקיעים. בספטמבר 22' נסחרה מניית אנבידיה סביב מחיר של 120 דולר. כיום מחירה גבוה פי 6.5 – 780 דולר. 

הזינוק הזה הקפיץ את השווי של אנבידיה למחוזות דימיוניים – מעל שני טריליון דולר. רק לשם השוואה: חברת אינטל-   מלכת ענף השבבים בעבר הלא רחוק – נסחרת כיום בשווי של 180 מיליארד דולר. כ-9% מהשווי של אנבידיה. 

מה שהקפיץ את אנבידיה הוא הסיפור הלוהט החדש:  טכנולוגיית הבינה המלאכותית (AI). השבבים של אנבידיה מספקים את התשתית הנחוצה כדי לבנות מחשבי על שיוכלו לטפל בעוצמות המחשוב הנדרשות עבור שלל יישומי AI שהולכים לשטוף את חיינו. וכמו כל סיפור בורסאי באמת טוב שמגיע בצמוד עם תוצאות עסקיות נדירות – המניה קיבלה כנפיים. כעת נסחרת אנבידיה לפי מכפיל מכירות של 33 (על המכירות של 23') ומכפיל רווח 100. מספרים די פסיכיים. 

‏ האם זה מחיר מוצדק לאנבידיה? אין לי מושג. האם אנבידיה היא בועה? לא יודע. האם יש טעם לנתח את תוצאותיה 5 שנים קדימה כדי לברר זאת? לא בטוח. בכל מקרה – לא אעשה זאת כעת. זה ניתוח שכל אחד יכול לעשות בבית תוך 10 דקות. כי לא זה העניין. 

העניין הוא שיש כאן "הייפ". התלהבות יתר. וכשזו מגיעה לשווקים, המחירים בדרך כלל מתחילים להתנפח למחוזות לא הגיוניים. 

גם אנבידיה כבר סבלה מהייפ כזה ב-2021 כאשר מחירה נסק ל-320 דולר. אז זה היה בעקבות מעורבותה בעולם המטבעות הקריפטוגראפיים. שנה לאחר מכן היא איבדה רבים מעסקיה בעולם המטבעות הדיגיטליים והכנסותיה ב-22' לא צמחו כלל! מנייתה קרסה באותה שנה ב-65%. 

מוקדם לומר כמובן איך יסתיים ההייפ הנוכחי. התלהבות עדיין בעיצומה. אבל שימו לב להקבלה: בזמן שאנבידיה מקפצת – גם הביטקוין ניתר לפתע בתוך חודש ב-63%! 

ואם זה לא סימן אזהרה בוהק – אני לא יודע מה כן.

x