קרן נאמנות במוקד || FOREST אגם - אג"ח מדינה || הטובה ביותר בקטגוריה הסולידית שלה

קרן מצויינת למי שרוצה לנוח מהתנודתיות ומיצי קיבה מיותרים שנגרמים בשוקי המניות...

 

 

 
איור פאנדר אילוסטרציה AIאיור פאנדר אילוסטרציה AI
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
06/04/2024

כאשר אנו רואים סימנים של חולשה בשכנוע העצמי של משקיעי שוק המניות, אולי הגיע הזמן לתת תשומת לב מיוחדת לסקטורי האג"ח, ובמיוחד לחלק הסולידי שלו: האג"ח הממשלתי. ואז נשאלת השאלה: לאיזו קטגוריה ללכת? שקלי, צמוד, דולרי, ומה עם המח"מ? לכל סוג וקומבינציה יש קרנות.

במקרה שלפניכם, הקטגוריה היא של "אג"ח מדינה כללי - ללא מניות" וזה אומר שמנהל הקרן יכול להחליט על כל סוג וגוון של אג"ח מדינה שהוא מעוניין בו כדי להגדיל את יכולות התשואה של הקרן. נודה על האמת מיד: אין כאן צפי לתשואה מדהימה! הקרן המובילה שאני מביא לפניכם מציגה תשואה של 4.33% שנתית.

אבל זה קצת יותר מאשר מה שמקבלים היום בכספיות, ובוודאי שזה הרבה יותר מאשר הפסד אפשרי בנכסים יותר תנודתיים כמו מניות ואג"ח קונצרני לא מדורג. יש לזכור שעולם האג"ח סבל ממכה גדולה מאוד כאשר הריביות עלו מאזור ה-0 לאזור ה-5.

במשך 2023 ועד עכשיו, האגרות מצליחות להתייצב סביב מצב נורמאלי חדש הנותן תשואה יפה יחסית למשקיעים. כאשר לוקחים בחשבון את הגבהים של המדדים בוול-סטריט, והמצב הביטחוני-מדיני שלנו, אין ספק שקצת סולידי לא יזיק. לפחות להיות בתיק המעקב... הבה נתחיל.

פרטי הקרן



הקרן מגיעה אלינו מבית פורסט, והיא וותיקה מאד עם תאריך הקמה של אביב 2006. הבעיה היא שהיא שינתה מדיניות משמעותית בסוף 2015 ורק מאז ניתן לבחון את ביצועי הקרן. זה לא נורא כל כך כי זה משאיר לנו כ-9 שנים של ביצועים... בכל אופן, הקרן גדולה למדי, עם 421.6 מיליוני שקליםת הממקמים אותה במקום ה-3 מבין 27 הקרנות בקטגוריה (מגדולה לקטנה).

זה משמעותי ומראה שהיא מוכרת ואף אהודה. נציין, לחיזוק הרושם הזה שהיא גייסה בדיווח האחרון של חודש 02-2024 25.41 מיליוני שקלים וזה הרבה מול כמה וכמה קרנות שבכלל פדו. סטיית התקן של הקרן די נמוכה, עם 0.30%, אבל זה ברור וצפוי ואף רצוי על ידי המשקיעים שמחפשים כאן שקט נפשי ולא תנודתיות.

דמי הניהול עומדים על 0.59% הממקמים אותה במקום ה-20 מבין ה-27 (מהיקרה לזולה). היותה זולה, בהחלט מוסיף לתכונות הטובות המגיעות מהגיוס, ומהתשואה השנתית של 4.33% המהווה את התשואה הטובה של הקטגוריה כולה. החשיפות אינן מחדשות: אג"ח מקמי, עם דירוג סופר גבוה (+AA) ומח"מ בינוני-קצר: 2.44. אגב, המח"מ מעניין כי היינו מצפים לקצת יותר ארוך בקרן שיש בה ייצוג של הרבה מאוד אג"ח ממשלתי.

ביצועי הקרן



עקומת המחיר של הקרן מאוד מרשימה. אבל, כידוע, אין לחזות את העתיד ממה שכבר קרה וחייבים לבצע השוואות כדי להבין קצת יותר לעומק את הביצועים היחסיים של הקרן מול סביבתה. ההשוואה הראשונה תעשה, כמו תמיד, מול נכסי ייחוס. ויש כאן שניים: קרן מחקה של הראל, המשלבת כל סוגי האג"ח הממשלתי וקרן מחקה של מגדל, המדגימה מה שקרה בשקלי בלבד. הטווחים הינם של שלוש שנים, שנה ומתחילת השנה:





בשלושת הטווחים הקרן של פורסט פשוט מובילה בצורה משמעותית מעל שתי הקרנות המחקות. וכך, את המבחן הראשון היא עברה. ההשוואה השנייה תהיה מול הקרנות הדומות לה בקטגוריה כאשר אלו היו הקרנות שהיו להן את הביצועים הטובים ביותר אחרי הקרן של פורסט, שנה אחורה. הטווחים זהים, והקרנות מגיעות מ: אי-בי-אי (2) סיגמא (2):




כאן ישנה תחרות קשה בין הקרן של פורסט וזו של סיגמא עד 5 שנים ללא מניות. אבל רק בטווח הארוך יותר. בתקופה אחרונה הקרן של פורסט עומדת בראש החבורה בגאון ועוז. לא בהרבה, אבל בעקביות.

גיוסים ופדיונות




אם יש גרף שירים את המורל ללקוחות הקרן וגם למנהלי הקרן, זהו הגרף של הגיוסים. בכלל, קשה למצוא מקרים (ישנם 4 כאלו...) של פדיונות בשלוש השנים האחרונות. הקרן הזו ברוכה בגיוסים והתקופה האחרונה פשוט עולה על עצמה בעוצמה ובגידול של הגיוסים בין חודש לחודש. עקומת נכסי הקרן נראית כמו מניית טכנולוגיה וזה בוודאי לא בגלל הנכסים הקיימים בתיק. בקיצור: לקרן יש אמון הלקוחות הקיימים וכאלו חדשים שבאים בכמויות ממש לא מבוטלות. התשואה פשוט מהווה פרס להחלטה הזו שלהם.
 
למי שמעוניין להגיע לדף הקרן באתר פאנדר, הנה הלינק:
https://www.funder.co.il/fund/5106562
וכדי לבחון את התחרות הישירה בה ניתן להגיע לדף הענף:
https://www.funder.co.il/fundlist/c/144

המון הצלחה לכולם, ויחד ננצח!

 
x