דויטשה בנק: ההחלטה תהיה בין להותיר את הריבית על 4.5% לבין הפחתת ריבית ל-4.25%

דויטשה בנק בזרקור מאקרו על ישראל והערכה לגבי החלטת הריבית היום

 

 

 
Photo Deutsche Bank Tomnex Dreamstime.comPhoto Deutsche Bank Tomnex Dreamstime.com
 

נטלי גרין
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
08/04/2024

דויטשה בנק, מחלקת מחקר CEEMEA - זרקור מאקרו ישראל:
 
מה לצפות: ועדת המדיניות המוניטרית של בנק ישראל צפויה לקיים את ישיבתה השלישית של השנה ב-8 באפריל (14:00 לונדון / 16:00 שעון ישראל). אנו צופים שההחלטה תהיה צמודה בין להותיר את הריבית על 4.5% לבין הפחתת ריבית אפשרית של 25 נקודות בסיס ל-4.25%. על רקע ירידה בשיעור  האינפלציה הכללי, כמו גם התקרבותה של אינפלציית הליבה ליעד ה- 2%, אנו צפינו תחילה שבנק ישראל יפחית את הריבית ב-25 נקודות בסיס בישיבה היום, הפחתה שנייה במספר לאחר ההפחתה בינואר. עם זאת, העלייה האחרונה במתיחות הגאו-פוליטית בשילוב עם הירידה החדה בשער החליפין של השקל הובילו אותנו לשנות את תחזיתנו. כעת, אנו צופים שבנק ישראל ינקוט עמדה זהירה יותר ויותיר את הריבית ללא שינוי באפריל. מלבד ההתפתחויות הגאופוליטיות והתנודתיות הגבוהה בשוק המט"ח, אנו מצדיקים את קריאתנו להותרת הריבית על כנה בשל מספר סיבות נוספות כגון: הציפיות האינפלציוניות נמצאות שוב במגמת עלייה, אתגרים פיסקליים מתמשכים ורטוריקה ניצית יותר מצד הפד לאחרונה.

בנק ישראל צפוי לעדכן גם את תחזיותיו באשר לתוואי הריבית העתידי. אנו לא צופים שינוי בתוואי, שעדיין מצביע על רמת ריבית של 3.75%-4.0% עד סוף השנה (מה שמשתמע בהפחתה של 50-75 נקודות בסיס).
 
תחזית המדיניות המוניטרית: למרות ששינינו את תחזיתנו לישיבת אפריל, התפיסה המבנית שלנו לגבי המדיניות המוניטרית בישראל לא השתנתה. הדלת להקלה נוספת נותרה פתוחה לרווחה לנוכח ריביות ריאליות חיוביות, ולדעתנו, ציפיות אינפלציה מעוגנות היטב (אם כי בעלייה). דעתנו על דחיית ההקלה הנוספת היא תוצאה ישירה בלבד של העלייה בסיכונים החיצוניים והמקומיים במהלך השבועות האחרונים. עם זאת, מחזור הירידה בריבית במהלך שנת 2024, כנראה יהיה עתה הדרגתי יותר מכפי שציפינו תחילה - והסיכונים נוטים יותר למספר הורדות נמוך יותר מאשר גבוה יותר.
 
אנו כעת צופים שריבית בנק ישראל  תעמוד על 3.75% עד סוף השנה (לעומת 3.5% קודם), כאשר הורדת הריבית הבאה של 25 נקודות בסיס צפויה להתרחש בישיבה הבאה במאי - בהנחה שלא תהיינה הסלמות גאו-פוליטיות נוספות וכנראה גם ירידה מסוימת בתנודתיות בשוק המט"ח. התחזית שלנו לגבי רמת הריבית הנייטרלית אורכת הטווח של 2.5% לא השתנתה, אך כעת אנו צופים שרמה זו לא תושג לפני הרבעון הרביעי של שנת 2025 (לעומת רבעון 3 של שנת 2025 קודם לכן).
x