האינפלציה בארה"ב מפתיעה כלפי מעלה, האם הריבית תרד השנה?

המגמה ב-3 החודשים האחרונים מצביעה על האצה גם באינפלציית הליבה הכוללת לשיעור שיא (במונחים שנתיים) מאז מאי 2023

 

 

 
Photo Bank Interest Funtap P Dreamstime.comPhoto Bank Interest Funtap P Dreamstime.com
 

שמואל קצביאן, דיסקונט
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
11/04/2024

מדד המחירים לצרכן בארה"ב עלה במרץ ב-0.4% (כולל וליבה) לעומת תחזיות הקונצנזוס לעלייה של 0.3%. מדובר בחודש השלישי ברציפות של עלייה של 0.4% במדד הליבה. למעשה נתוני הקצה האחרונים (3 חודשים) מראים כי אינפלציית הליבה במונחים שנתיים עלתה ל-4.5%, שיא מאז מאי 2023. 

להלן מספר נקודות בהקשר המדד:

מחירי השכירות והבנזין תרמו יותר מחצי מהעלייה במדד הכללי. 

סעיף הדיור בכללו עלה במרץ ב-0.4% (בניכוי עונתיות), בדומה לעלייה בפברואר ולמעשה כמו ב-3 מ-4 החודשים הקודמים. הסעיפים העיקריים   בדיור (OER ו- Rent of primary residence) עלו אף הם ב-0.4%  ובכך אכזבו לפחות חלק מהציפיות בשוק להאטה מסוימת (בניכוי עונתיות). 

הנקודה החשובה יותר: ליבת מחירי השירותים בניכוי שכירות רשמה עלייה של 0.68% (לפי חישוב של בלומברג), כלומר האצה לעומת קצב העלייה בפברואר (0.5%). רכיב זה מדאיג במיוחד את הפד בהקשר היותה של האינפלציה דביקה. נציין כי הקצב השנתי של רכיב זה עומד על 5.02%, שיא מאז אפריל 23.

העלייה במחירי השירותים (ללא שכירות) הושפעה מעלייה במחירי שירותים בבתי חולים (1%) ומעלייה של 1.5% בשירותי תחבורה (החד מאז אוגוסט 23), תוך עלייה במחירי תיקון ומחירי הביטוח לכלי רכב.

מאידך בתעריפי התעופה חלה ירידה של 0.4%-, לאחר 3 חודשים של עליות חדות. 

במחירי האנרגיה נרשמה עלייה של 1.1%, תוך עלייה חדה יותר במחירי הבנזין.

מאידך במחירי המוצרים ללא מזון ואנרגיה נרשמה ירידה של 0.2%-. זאת תוך ירידות מתונות במחירי כלי רכב/ משאיות חדשות וירידות חדות יותר במחירי רכב יד שניה (ירידה של 1.1%-).


מה הצפי לגבי ריבית הפד?

בתקופה האחרונה חברי פד רבים ציינו ש"אין צורך למהר" לגבי תחילת מחזור הפחתות הריבית וכי הם רוצים להיות יותר בטוחים כי ההאטה באינפלציה נמשכת לפני ההחלטה להתחיל ולהפחית את הריבית. 

הנתונים האחרונים מצביעים כי האינפלציה "עדיין איתנו", כך שבשלב זה נראה כי גם הפחתת ריבית ביוני פחות סבירה. יחד עם זאת אנו מעריכים כי מחירי השכירות ורכיבים נוספים ירשמו האטה בהמשך השנה, כך שריבית הפד תופחת 2-3 פעמים, החל מהמחצית השנייה של השנה. נדגיש כי הנתונים שיפורסמו עד אז, ובפרט נתוני האינפלציה, יהיו חשובים מאוד בהקשר החלטת הפד. 

שמואל קצביאן, לצילום: עזרא לוי

x