משלמים את המחיר: בעקבות פרשת סלייס גמל - לקוחות נפגעים כלכלית ובריאותית

הפרשה שנחשפה בפאנדר במסגרתה התגלו אי-סדרים בהתנהלות חברת הגמל סלייס ונפסק על הקפאת כספי החוסכים מכניסה את חלקם לבור כלכלי. ראיון בלעדי עם לקוחה של סלייס גמל

 

 
איור: פאנדראיור: פאנדר
 

דניאל דותן
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
17/04/2024

בני משפחות גולדברג וטוקטלי, בעלי חברת סלייס גמל, ניצבים במוקד של טענות חמורות בחודשים האחרונים, מאז שביקורת שערכה רשות שוק ההון העלתה אי-סדרים חמורים ומתמשכים בקופות הגמל בניהול אישי בחברה. אך כל זה כאין וכאפס לעומת מה שעוברים לקוחות החברה, אשר נבצר מהם למשוך או לנייד את כספיהם מקופות הגמל שהוקפאו.

בעקבות הכשלים שנמצאו בחברת סלייס גמל, מינה עמית גל, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון, את אפי סנדרוב כמנהל מורשה בחברה בדצמבר אשתקד, כדי שינהל את עסקי החברה על פי הוראות שיקבל מהממונה ויפעל לתיקון הליקויים הנרחבים בפעילותה. זאת במטרה להבטיח שמירה על זכויות העמיתים בחברה, ובפרט בפעילות קופות גמל בניהול אישי (IRA).

נזכיר, כי ב-25 בינואר 2024, קיבל בית המשפט המחוזי את הבקשה התקדימית של המנהל המורשה של סלייס, רו"ח אפי סנדרוב, ופסק על הקפאת כספי החוסכים בסלייס ל- 90 ימים נוספים - לפחות עד חודש מאי.

על אף שבית המשפט הסתייג ואישר מספר קריטריונים שיאפשרו לחוסכים בסלייס לשחרר או לנייד את כספם בנסיבות מיוחדות, בין היתר, צורך מידי וחיוני בכספים למימון לצרכי חיים בסיסיים עקב מצב כלכלי קשה, בשיחה בלעדית של פאנדר עם לקוחת חברת סלייס שכספיה מוקפאים בחברה, עולה, כי גם במצב כלכלי קשה היא אינה מצליחה לנייד או לשחרר את כספיה מסלייס. אפילו לא לצפות בנתוני הכספים בקופת הגמל שלה.

מ' (58), אם יחידנית ומפרנסת יחידה לילדיה, העבירה את כל חסכונותיה לקופת הגמל של סלייס לפני כ-4 שנים, בעקבות המלצה משכנעת ויוצאת דופן של סוכן הביטוח, י' (השמות המלאים שמורים במערכת). "היו לי חסכונות של 180 אלף שקל בסך הכל", אומרת מ' בשיחה עם כתבת פאנדר, "אלו כספים שהצלחתי לחסוך במקומות עבודה לאורך השנים. חלק מהכספים האלו הפקדתי בקופה של מנורה מבטחים וחלק בקופה של מגדל, ואז פגשתי את י' – סוכן ביטוח שהוא גם קרוב משפחה של חברה שלי ולכן סמכתי על המלצותיו. י' המליץ לי להוציא את כל הכספים שלי ממנורה ומגדל ולהעביר אותם לקופת הגמל של סלייס".

מדוע בעצם? מה היה ההסבר שלו?

"הוא ידע שאני אם ומפרנסת יחידנית ולמרות שאני עובדת במשרה מלאה, השכר שלי לא גבוה, אני קורסת תחת יוקר המחיה, ולכן כל דרך שתאפשר לי להגדיל את החיסכון מבלי לסכן את הכסף, הייתה עוזרת לי מאוד". אומרת מ', וחוזרת ומדגישה שהיא הבהירה היטב לסוכן הביטוח י' שהדגש שלה הוא על חיסכון סולידי שאינו מסכן את הכסף שלה.

"הוא המליץ לי על קופת הגמל של סלייס, לטענתו בגלל שיש להם קרן סולידית – 20-80 שתאפשר לי להגדיל את החיסכון שלי באופן פסיבי מבלי 'לצאת להרפתקאות'. בקיצור, בלי סיכונים".

מ' פעלה על פי המלצתו של י'. היא משכה  את כל הכסף שלי ממנורה, מהפניקה ומחברה נוספת והעבירה הכל לקופת הגמל הסולידית של סלייס. היא עקבה אחר הכספים שלה באתר האינטרנט של סלייס גמל באופן עקבי, ושמחה מאוד לגלות שתוך כ-4 שנים, היא הצליחה להגדיל את הסכום ל-202 אלף שקלים. אבל אז התחילו לעלות אצלה חשדות בעקבות התנהלות מוזרה בחברה.
"לא הצלחתי להשיג את הנציגים של סלייס בטלפון", מספרת מ', "בכל פעם שהתקשרתי לחברה הייתי מגיעה לשירות הודעות חיצוני, וזה קרה כל כך הרבה פעמים שזה העלה אצלי חשד שמשהו לא תקין. בהמשך כשהצלחתי סוף סוף להגיע לנציג מהחברה, הוא נתן לי את המספר הקווי הישיר שלו והנחה אותי להתקשר אליו ישירות בכל פעם שאצטרך משהו. הוא היה נחמד ובאמת ענה לי בכל פעם, וגם סוכן הביטוח י' היה עוזר לי לתקשר איתם כשלא הייתי מצליחה".

רגע לפני שהפרשה התפוצצה, מ' ניסתה למשוך את הכסף מסלייס

"לפני כשנתיים בערך, המינוס שלי בבנק גדל בצורה כזו שהייתי מוכרחה לסגור אותו באופן מידי, ולכן לקחתי הלוואה מהבנק. כשרציתי למשוך כסף מקופת הגמל בסלייס כדי להחזיר את ההלוואה התקשרתי לנציג הנחמד בסלייס אבל השלוחה שלו לא הייתה פעילה. זה שוב הדליק לי נורה אדומה. המשכתי לנסות להשיג את הנציגים שלהם בטלפון ולא הצלחתי. גם י' סוכן הביטוח לא ממש עזר לי".

אז מה עשית?

"פניתי לסוכן ביטוח אחר שאותו אני מכירה וסומכת עליו וביקשתי ממנו לעזור לי לנייד את הכספים מקופת הגמל של סלייס לקופת גמל בחברה גדולה ומוכרת, שם נמצאת הפנסיה שלי. אמרתי לו שאני לא רוצה שהכספים שלי יהיו בסלייס יותר בגלל כל ההתנהלות שלהם. הסוכן עזר לי בתהליך, במילוי הטפסים של הבקשה לניוד הכסף, ואפילו קיבלתי אישור מחברה ההיא (המסמכים שמורים במערכת) לכך שסלייס אישרו את בקשת הניוד, ואז התפוצצה הפרשה של סלייס".

"זה היה כמו רעידת אדמה. לא הצלחתי לישון בלילות ונכנסתי לסטרס שפגע לי בבריאות"

"כשהפרשה של סלייס גמל התפוצצה, וקראתי את הכתבות בעיתונות ובהמשך את הפסיקה של בית המשפט להקפיא את הכספים של החוסכים, זה היה כמו רעידת אדמה", נזכרת מ', "לא הצלחתי לישון בלילות, ונכנסתי לסטרס שפגע לי בבריאות. המחשבה שכל החסכונות שלי נמצאים שם, כל הכסף שלי בסכנה, זה ערער אותי". 

ניסית לפנות למנהל המורשה של סלייס, על סמך הנסיבות המיוחדות?

"כן. ראיתי באתר של סלייס שיש אימייל לפניות של לקוחות, אז כתבתי לאפי סנדרוב אימייל עם כל הסיפור ושאני מבקשת שיאשר את ניוד הכספים לחברה השנייה. אבל קיבלתי תשובה לקונית שמבררים את הנושא, ולא חזרו אליי. אני אפילו לא יכולה לראות את הכסף, אי אפשר להיכנס לקופה דרך האתר. הקימו מוקד שירות מיוחד בסלייס והנציג שדיברתי איתו אמר לי שהם מבצעים מעבר של מערכות ולכן אי אפשר להיכנס ולראות את הסכומים".

ניסית להגיש תביעה?

"חשבתי על זה, אבל אין לי כסף לשלם לעורכי דין. גם כדי למשוך את הכספים מסלייס על בסיס 'נסיבות מיוחדות' אני חושבת שצריך ייעוץ משפטי. כי יש שם שאלונים כל כך מורכבים ומסובכים שאני לא יודעת איך למלא אותם".

איך את מסתדרת בינתיים עם הכסף? 

"אני משלמת ריבית על ההלוואה שלקחתי במקום שהכסף מסלייס יכסה אותה. הגעתי למצב שאני אוספת בקבוקים למחזור ומנסה להכניס עוד כסף ככל שאפשר. הפחד הגדול שלי הוא שאני בת יחידה, הוריי ניצולי שואה כבר לא בחיים, ואין לי רשת ביטחון מלבד מה שחסכתי. חשש נוסף הוא שישיתו איזשהן גזירות כוללות על כל העמיתים בסלייס, במקום שיטפלו בכל לקוח על בסיס של 'כל מקרה לגופו'. אני מקווה שמישהו יעזור לי לנייד את הכסף שלי משם לחברה אחרת".



מטעם המנהל המורשה של סלייס נמסר: "המנהל המורשה וצוותו עושים את כל הניתן על מנת לתקן את הליקויים הרבים שנתגלו בפעילות סלייס  ולהחזיר את החברה לפעילות סדירה באופן המהיר והיעיל ביותר ומתוך דאגה לשמירה על זכויות כלל העמיתים. כידוע, על מנת להבטיח ככל הניתן את זכויות כלל המשקיעים, כספי החברה מוקפאים באישור בית המשפט, וזאת למעט פידיון במקרים הומניטריים מיוחדים בהתאם לקריטריונים המפורסמים בשקיפות באתר סלייס. תהליך הגשת הבקשה אינו מורכב ובמהלך השבועות האחרונים התקבלו בדרך זו עשרות בקשות. נציין כי בכל שאלה ניתן לפנות לשירות הלקוחות בטלפון או באמצעות המייל המפורסם באתר סלייס. הלקוחה קיבלה מענה פרטני ובמידת הצורך נפנה אליה פעם נוספת".

בהתייחס לתגובת המנהל המורשה של סלייס: רוצים לשחרר את הכספים שלכם מסלייס? קחו עורך דין, על חשבונכם!

נכון לרגע זה, לטענת הלקוחה היא עדיין לא קיבלה שיחה חוזרת מנציגי סלייס והיא ממתינה לשיחה זו כבר למעלה מחודשיים.

באשר ל"אי-מורכבות" תהליך הגשת הבקשה לשחרור הכספים המוקפאים בסלייס, תוכלו לשפוט בעצמכם. אל תשכחו לקחת עורך דין על חשבונכם, זו בין היתר, אחת הדרישות של סלייס לשחרור הכסף ראו סעיף 6.ד:

 

 

 


 

 

 

 

x