אינפלציה וריבית בארה"ב - הצרכנים מהדקים חגורה והמשקיעים שוב מהמרים על ירידת ריבית

עפ"י נתונים שפורסמו היום האינפלציה בארה"ב מתקררת, הצרכנים מהדקים את החגורה והשווקים מגיבים בחיוב

 

 

 
Image-by-Rochak-Shukla-on-FreepikImage-by-Rochak-Shukla-on-Freepik
 

עמית י.
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
16/05/2024

מדד המחירים לצרכן בארה"ב (CPI) עלה רק ב-0.3% באפריל, מה שמסמן על ריכוך פוטנציאלי של הלחצים האינפלציוניים והמכירות הקמעונאיות האטו, מה שמעיד על רמה גבוה של זהירות מבחינת צריכה (אולי בגלל העלייה במחירי הנפט).

מה זה אומר?

למרות שקיבלנו נתונים קצת מדאיגים השבוע (מדד המחירים לצרכן הראה עליות גבוהות מהצפוי במהלך החלק הראשון של 2024 וגם מדד המחירים לצריכה אישית, התחמם והראה שהאינפלציה מתרחקת מ-3% + השינויים של ארצות הברית במדיניות הסחר - הטילה מכסים על מוצרים סיניים), עדיין - קריאת האינפלציה של אפריל הייתה מתונה והגיעה מתחת ל-0.4% שציפו לו. זה עורר מחדש את התקוות להקלה מתמשכת באינפלציה. 

בנוסף, צרכני ארה"ב אולי הגיעו לנקודת השבירה שלהם. לאחר שהתמודדו עם אינפלציה מוגברת ושיעורי הריבית הגבוהים ביותר מזה עשרות שנים, הנתונים שהתקבלו היום מצביעים על כך שהם מתחילים לרסן את ההוצאות שלהם. בחודש אפריל, המכירות הקמעונאיות נשארו ללא שינוי לעומת חודש מרץ.

הגידול המועט במכירות הקמעונאיות מרמז על כך שהצרכנים מהדקים חגורה, וזו התפתחות שעשויה להשפיע על מדיניות הפדרל ריזרב. מעבר לכך, סוחרי החוזים העתידיים התחילו להמר על ירידות בשיעורי הריבית באצות הברית בהיקף של כמעט 50 נקודות בסיס עד סוף השנה. התחזיות הכלכליות האופטימיות של יו"ר הפדרל ריזרב פאוול עשויות לחזק עוד יותר את האמון בכך שהפד יכול לרסן את האינפלציה מבלי לפגוע בצמיחה.

גרף USIRYY אינפלציה בארצות הברית. מאת TradingView

איך עולם המטבעות הגיב לנתונים?

הדולר האמריקאי הגיע לשפל של חודש אחד, ונחלש מול מטבעות מרכזיים כמו הין היפני והאירו, ובמיוחד הכתר הנורבגי. התנועות אלו מצביעות על שינוי הדינמיקה הכלכלית העולמית, שבה התאמות בריבית בארה"ב יכולות להשפיע על השקעות בינלאומיות ועל הערכות השווי של נכסים.

מנווטים בשטח כלכלי משתנה:

השילוב של התקררות האינפלציה בארה"ב, התנהגות צרכנים זהירה והערות אופטימיות של יו"ר הפדרל ריזרב מצייר לנו תרחיש כלכלי מורכב אבל יחסית חיובי ומבטיח. גם משקיעים וגם קובעי מדיניות מעוניינים לראות אם המגמות האלה נמשכות, דבר שיכול לבשר על שינויים באסטרטגיות הכלכליות בארה"ב ובעולם. הנתונים שפורסמו היום (ביום רביעי) בהחלט יכולים לתת אור ירוק לפדרל ריזרב להתחיל להוריד את הריבית.

הרי מדד המחירים לצרכן עוקב אחרי האופן שבו המחיר של סל מוצרים ושירותים משתנה לאורך זמן. ובחודש שעבר, המחירים היו יקרים בממוצע ב-3.4% מהתקופה המקבילה בשנה שעברה – זו ירידה קלה לעומת החודש הקודם, בדיוק כפי שציפו הכלכלנים. הירידה הזו מרמזת שמה שעלה עשוי סוף סוף לרדת, במיוחד כאשר אינפלציית הליבה, זו שאינה כוללת את מחירי המזון והאנרגיה התנודתיים, גם היא הגיעה נמוכה יותר מאשר בחודש מרץ, ורשמה קריאה של 3.6% שנתי.

לנתונים אלו עשויה להיות השפעה רצינית. למה? כי ההזדמנות הבאה שיש לפד להתאים את הריבית היא בתחילת חודש יוני, והרי הקריאות של מאי לא יגיעו עד אז. זה אומר שהבנק המרכזי יצטרך לקחת בחשבון את נתוני אפריל כשהוא מתכנן את סוגיית הורדת הריבית.  ולאור הנתונים שפורסמו היום שמצביעים על כך שהאינפלציה נמצאת במגמת ירידה, הסיכוי להורדת ריבית רק עולה. אם נוסיף לכך גם את המכירות הקמעונאיות שהן חלשות ממה שהכלכלנים ציפו ורמזים לכך ששוק העבודה בארה"ב מתקרר, אז לא קשה להבין למה ההערכות של הסוחרים עומדים על סיכוי של 50% להורדת ריבית לפני ספטמבר.

הערה: יש לזכור שירידת האינפלציה היא לא זהה לירידת המחירים עצמם. כלומר, זה רק אומר לנו שקצב העלייה מואט. עם זאת, בעוד שדפלציה (או ירידת מחירים) לפעמים נשמעת כמו הקלה על ההוצאות של האמריקאים, היא תגרום לבעיות גדולות לכלכלה. לכן הורדת ריבית יכולה להיות הצעד והתוצאה הטובה ביותר כרגע: זה יוזיל את ההלוואות ויעודד בזבוז כסף, דבר שמחזק את הכלכלה. בנוסף על כך, שיעורי ריבית נמוכים יותר יועילו גם לבעלי עסקים, חברות ולמחירי המניות שלהן, זה גם מסביר את העליות של השווקים לאחר פרסום הנתונים היום. ה- S&P 500 עולה ב- 1.12% הנסדאק ב-1.4% נכון לשעת כתיבת שורות אלה.

אין בכתוב כל המלצה לביצוע פעולה כלשהי על סצך הפרשנות המופיעה בכתבה, כולל רכישה/קנייה/החזקה של סוגי ניירות ערך כאלה ואחרים. ככלל, חובה על הקורא לעשות מחקר מעמיק בהתייחס לכל רעיון השקעה שהוא.

x