המשקיעים אופטימיים, באיזה חברות כדאי להשקיע, אם הם צודקים…

בחודשים האחרונים מתגבר הרושם שכלכלות העולם הצליחו לבצע "נחיתה רכה" בעקבות העלאות הריבית הנחושות והסיכוי לחידוש תהליכים של צמיחה בת קיימא הולך וגובר. אם כך אכן יקרה, חברות שנהנות מסורתית מגאות כלכלית עשויות ליהנות מכך במיוחד

 

 

Image-by-freepikImage-by-freepik

עמי גינזבורג
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
26/05/2024

בחודשים האחרונים נראה שהלך הרוח בשוק המניות שינה פאזה. בתחילת 2023, אחרי שנה לא פשוטה בשווקים, התמה המובילה הייתה בערך כזו: מדינות המערב נמצאות בדרך למיתון בגלל העלאות הריבית התכופות. החשש העיקרי כעת הוא מסטגפלציה – מיתון שמשולב באינפלציה גבוהה. בתנאים כאלו, כאשר עמקו וארכו של המיתון אינם ידועים, השקעה בשוק המניות נראית מסוכנת מדי. מה גם ששוק האג"ח מציע שוב ריביות נאות. 

בתחילת 2024 המנגינה בשווקים השתנתה. המיתון המאיים לא ממש הגיע. בריטניה וגרמניה אמנם נכנסו למיתון טכני עם התכווצות התוצר על פני שני רבעונים רצופים, אבל מדובר במיתון קל מאוד שבקושי הורגש. בגרמניה למשל התכווץ התוצר ב-0.2% הן ברבעון הרביעי של 23' והן ברבעון הראשון של 24' בהשוואה לרבעונים המקבילים. אבל בפועל, ברבעון הראשון נרשמה צמיחה קלה של 0.2% לעומת הרבעון הרביעי. 

בבריטניה, אחרי 7 רבעונים שבהם התמ"ג עמד פחות או יותר במקום, נרשמה ברבעון הראשון של 24' צמיחה נאה של 0.6% (בחישוב שנתי). תמונה דומה ניתן לראות בגוש היורו כולו:  התכווצות קלה של 0.1% ברבעונים 3 ו-4 של 23', וצמיחה של 0.3% ברבעון הראשון של 24'. 

בארה"ב המצב אפילו טוב יותר. במהלך 2023 רשמה הכלכלה הגדולה בעולם צמיחה נאה של 2.5%. ברבעון הראשון של 24' נרשמה דווקא ירידה קלה לקצב שנתי של 1.6%. אבל חשוב מאוד לזכור: הצמיחה האמריקאית מושגת כאשר ריבית ה'פד' נמצאת ברמה הגבוהה ביותר זה כמעט חצי יובל – 5.5%. היא מתרחשת כאשר שוק העבודה תוסס מאוד, עם שיעור אבטלה שנמוך מ-4% מאז דצמבר 21', ושכר עבודה שגדל בשיעורים שבין 4% ל-5% לשנה. למעשה שכר העבודה בארה"ב משיג את קצב האינפלציה שצנח ב-7 החודשים האחרונים אל מתחת ל-3.5%. 


הדיסקט התחלף

התוצאה של כל אלו היא החלפת דיסקט בראשם של משקיעי העולם. במקום לצפות למיתון מאיים, המשקיעים סבורים שתרחיש ה"נחיתה הרכה" הצליח. הכלכלות הצליחו לבלוע את העלאות הריבית בלי זעזועים מיוחדים. כעת, לאחר שמיגור האינפלציה הושג, פתוחה הדרך לתהליכים שלרוב מיטיבים עם שוק המניות: צמיחה בת קיימא, אינפלציה שנמצאת בגבולות היעד הרב שנתי (כ-2-3 אחוז לשנה) ושוק תעסוקה חזק. כל אלו עשויים לקבל דחיפה בחודשים הקרובים (או במהלך 25') כאשר הבנקים המרכזיים יתחילו במהלך של הפחתות ריבית. 

חזרה של הכלכלות הגדולות לצמיחה אחרי כמה שנים של טלטלות (מגפה, מלחמה במזרח אירופה, זינוק מחירי האנרגיה ואינפלציה דו ספרתית) מעוררת את השאלה האם אנחנו נמצאים בפתחו של "שוק פרי" חדש. כזה שיכול להחזיק כמה שנים ברציפות. לפי ההתנהגות של שוקי המניות בארה"ב ובאירופה מתחילת השנה, זו כנראה התחושה של משקיעים רבים. 

אם אכן זה המצב, אזי הגיעה השעה לבחון מיהן החברות והמניות שעשויות להרוויח מכך. בדרך כלל, כאשר כלכלה יוצאת ממצב של מיתון או קיפאון לצמיחה, מי שנהנות מכך הן חברות שפעילותן מושפעת מהמחזוריות של הכלכלה. כאשר הכלכלה שוקעת – הן סופגות מכה קשה ופעילותן מתכווצת במהירות. לעומת זאת כאשר הכלכלה צומחת – הן נהנות מגידול משמעותי במכירות, והרווחים שלהן צומחים. 

ישנם כמה ענפים שנחשבים באופן מסורתי ל"מחזוריים". כמו לדוגמא, חברות המתמחות בהפקת סחורות חקלאיות ותעשייתיות. כאשר גדל הביקוש למוצרים חקלאיים, נהנות מכך חברות שמפיקות אשלג כמו כיל. האשלג נחוץ כדי לדשן את הקרקע ולשפר את איכות היבולים. 

גם חברות שכורות מחצבים שונים, כגון מתכות למטרות תעשייתיות, נהנות בדרך כלל מגאות כאשר הכלכלות מתחילות לצמוח. אם לשפוט לפי הגאות במחירי המתכות הללו – הגאות המחזורית כבר החלה. מחיר הנחושת למשל זינק מתחילת 24' ב-26%. מחיר הניקל קפץ ב-22%, ומחיר הפלטינה תפח ב-11%. 

לאלו יש כמובן להוסיף את מחירי הכסף והזהב שזינקו לשיאים חדשים. הכסף הגיע לשיא של 11 שנים כשנגע ב-31 דולר לאונקיה, והזהב משייט ברמות שיא הסטוריות של כ-2,400 דולר לאונקיה. חשוב לציין שעליית מחירי הסחורות מתרחשת למרות הריביות הגבוהות יחסית ולמרות שלחצי האינפלציה נחלשו משמעותית.

גם ענף האנרגיה (שקשור כמובן לעולם הסחורות) נחשב למחזורי. מחירי הנפט נוטים לעלות בתקופות של צמיחה עולמית ולרדת כאשר הביקושים נחלשים. ניתן לראות שמחירי הנפט היום – ברמה של כ-80 דולר לחבית - גבוהים מאוד בהשוואה לעשור החולף. חלק מזה נובע כמובן מהמלחמה של רוסיה באוקראינה, כמו גם מהמתיחות הכללית במזרח התיכון. אבל ככלל נראה שמחירו של הנפט די התייצב לאחר הזעזועים הגיאופוליטיים האחרונים. המחיר הנוכחי משקף כנראה יותר את הביקושים וההיצעים הישירים. מעניין לציין אגב שמחיר הנפט נותר גבוה למרות הגידול החד במכירות רכבים חשמליים בשנה האחרונה. 

חברה

תחום פעילות

שווי שוק 

(B$)

ביצועי מניה בשנה אחרונה

מכפיל הכנסות 

מכפיל רווח 

צמיחה שנתית צפויה בהכנסות

ל-24 ו-25 * 

הום דיפו 

מוצרי עשה זאת בעצמך

330.0

15% +

2.2

22.0

1.5% 

פדקס

 

שילוח חבילות ושירותי בלדרות 

62.0

13% + 

0.7

14.8

0.2%

פורד 

פיתוח, ייצור ושיווק מכוניות 

48.0

7% +

0.3

12.5

1.7%

אקסון מוביל 

חיפוש, הפקה וזיקוק מוצרי אנרגיה

530.0

10% +

1.4

14.4

0.1%

ג'יי פי מורגן

בנקאות, ניהול השקעות ויעוץ  פיננסי

570.0

47% +

3.7

12.0

5.5%

קאטרפילר

ייצור טרקטורים ומכונות 

175.0

71% +

2.7

16.2

1.5% 

* מקור הנתונים והחישובים: יאהו פייננס

מכפילי רווח סבירים 

עוד ענף מחזורי הוא בנקאות. בנקים הם עסק ממונף מאוד שתלוי בכיוונה של הכלכלה. בתקופות צמיחה עסקי הבנקים מתרחבים, הביקוש להלוואות גדל, כמו גם הביקוש לשירותי פיננסים שונים. הבנקים להשקעות נהנים מכניסה מאסיבית של כספי חוסכים (בעקבות עליית השכר עולה), והגאות בשוקי ההון מוסיפה להם שלל מקורות להכנסות נוספות – בעיסקי הייעוץ והמסחר בניירות ערך.

ישנם עוד ענפים שנוטים למחזוריות. כמו למשל ענף הפנאי והתיירות. כאשר הכלכלה מתכווצת והפרנסה בסכנה, אנשים יוותרו על חופשות, או לפחות יקצרו אותן. גם ענף מוצרי היוקרה (תיקים, שעונים תכשיטים) שייך לקטגוריה הזו. גם ענף מוצרי 'עשה זאת בעצמך' (DIY) וכלי בית נחשב בדרך כלל לענף מחזורי. כאשר אנשים מצפים לרווחה כלכלית הם משקיעים יותר בעצמם ובשיפוץ ביתם.

עכשיו רק נשאלת השאלה האם המניות של החברות בענפים המחזוריים, שחלקן כבר עלו מדרגה או שתיים, עדיין נסחרות במחירים אטרקטיוויים. בטבלה שמצורפת לטור זה ריכזתי כמה חברות כאלו. כפי שניתן לראות, רובן נסחרות במכפילי רווח שנחשבים ל"סבירים", בין 12 ל-16. זאת בשעה שהמכפיל הממוצע של מדד S&P500 גבוה בהרבה, סביב 22-25 (תלוי מי מודד ואיך מודד). 

כל המניות בטבלה עלו בשנה האחרונה. חלקן בשיעור מתון (7% עד 15%)  וחלקן בשיעור גבוה (מעל 40%). אלו עליות שמשקפות ברובן את השינוי בהלך המחשבה של המשקיעים לקראת העתיד. יוצאת מן הכלל היא מניית הבנק ג'יי.פי מורגן, שזינקה בכ-47%, בעיקר בשל העובדה שהעלאות הריבית כבר גרמו (ועוד יגרמו) לשיפור משמעותי ברווחיות הבנק בהשוואה לתקופות הריבית האפסית.   

הבדיקה המעניינת, ואולי החשובה יותר, היא מהן תחזיות הצמיחה של אותן חברות. כאן מתברר שהאנליסטים ומנהלי החברות די זהירים. רובם מצפים לצמיחה מזערית בהכנסות של החברות בשנתיים הקרובות. 

זו זהירות טבעית כמובן. מנהלי החברות נוהגים לפרסם "הנחיות" (Guidance) זהירות לגבי העתיד כי הם מעוניינים שהחברה 'תכה' את  תחזיות האנליסטים. כך הם יוכלו לייחס את הקרדיט על "הכאת התחזיות" לכישורי הניהול שלהם. 

בפועל, אם מחזור העסקים אכן הולך להשתפר ברבעונים הקרובים, התחזיות הנוכחיות נראות שמרניות מדי. ואם זה אכן המצב, הסיכוי להמשך תנופה במחירי המניות המחזוריות עשוי להשתפר.

הערה: אין לראות בכתוב משום המלצה לרכישה או מכירה של ניירות ערך

x