קרן נאמנות במוקד || אילים נבחרת מניות LARGE & MID CAP ישראל || קרן שהציבור מאמין בה בצורה מרשימה (גיוסים)

קרן למעקב עבור העולם המנייתי הישראלי כאשר זה יחליט לתמחר את ה"יום שאחרי" המלחמה

 

 

 
Dreamstime ImagesDreamstime Images
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
07/06/2024

מהו החלון שבו יחזרו דרכו המשקיעים לשוק ההון הישראלי? מבחינה היסטורית, הם יבחרו את המניות הגדולות והמבוססות יותר. כמו, למשל, הבנקים. אני יודע שזה נשמע קצת מוקדם לדבר על שוק הון ישראלי פורח, לאור המצב הביטחוני הסבוך מאוד שבו אנו נמצאים, אבל גם כך אינני ממליץ כאן אלא רק מכוון לקרנות שראויות להיות בתיק המעקב שלכם.

לכן, נשאל עצמנו, מה הן הקרנות הראויות בסקטור של המניות הגדולות? עבור המשקיעים ישנן כמה אפשרויות: ראשית, לקנות מניות ספציפיות. וזה תמיד הרמה ה"נמוכה" והמסובכת ביותר. מדוע? כי היא דורשת הכי עבודה פונדמנטלית וטכנית, כולל ניתוח דוחות, בחינת הנהלות, הבנת מוצר, מחקר תחרות וכו... יחד עם שיקולים מקרו ומיקרו, וגם קצת גיאו-פוליטיקה.

לעומת זאת, חוסכים די הרבה אם בוחרים קרן. אז מקבלים לפחות גיוון. אבל האם ללכת על מחקות עוקבות מדד (ת"א 35) או לנסות קרן מנוהלת? במסגרת זו אני עוסק רק במנוהלות כך שמי שיבחר במחקות זה פחות רלוונטי. ובין המנוהלות? ללכת על קרן הבוחרת מתוך מדד או הבוחרת מניות מיוניברס מניות רחב: Large And Mid cap. לדעתי, זה בהחלט עדיף ויכול להיות חלק נכבד מהבחירה עקב היכולות של המנהלים לעשות את העבודה עבורנו בתחום רחב של נכסים ספציפיים. הקרן שלפניכם היא כזו, מבית אילים. הבה נתחיל.

פרטי הקרן



הקרן מגיעה אלינו מבית אילים, והיא נולדה באביב 2006. וותיקה ממש. אבל, היא שינתה מדיניות משמעותית בסוף 2018, וזה כבר חתך לה הרבה היסטוריה. עדיין, יש לנו יותר מ-3 שנים וזה די מספיק. כמות ההון שבה נמצא סביב 391 מיליוני שקלים, הממקמים אותה במקום ה-3 (!) מתוך 30 הקרנות שבקטגוריה וזה די מרשים.

כמו כן, דמי הניהול שלה עומדים על 0.95% הממקמים אותה במקום ה-27 (!) מבין ה-30 (מהיקרה לזולה). וזו נקודה נוספת של חיוב: זולה עם פופולאריות מתמשכת (כפי שנראה מצד הגיוסים...). נקודה רעה? לא ממש אבל סטיית התקן קצת גבוהה עם 2%. זו תנודתיות די מרתיעה למי שמצפה לקצת סולידיות מאופי המניות הכבדות יותר. אבל, נאמר מיד: עברנו תקופה ברוטאלית של ממש ו-2% בקרן של מניות מקומיות בעיקר זה עדיין בסדר גמור.

במיוחד עם הצדקה שמגיעה מצד התשואה: 18.01% שנתית (04-06). מהחשיפות אנו למדים על הריכוז המקומי שיש בקרן הזו: רק 1.52% חשיפה למט"ח (חו"ל). כמו כן, נציין את הדירוג הממוצע הנמוך מאוד (+B) בקרן שאינה מתמחה באג"ח (נכון שיש כמות קטנה מאוד אבל עדיין...)

ביצועי הקרן

[[[10]]]

התנודתיות נראית היטב בגרף השנתי. במיוחד בתקופה אחרונה. למרות זאת, העלייה מתחתית המלחמה מרשימה מאוד, ואנו נראה שהיא עומדת ממש לא רע מול כל מי שנשים מולה בהשוואות. השוואה ראשונה מול מדדים: ת"א 125, 35, 90, לטווח של שלוש שנים, שנה, ושלושה חודשים:





הקרן של אילים פשוט צפה מעל המדדים בצורה מאוד יפה ומרשימה. רק בשלושת החודשים האחרונים ראינו אותה קצת סובלת, בגלל החלק של ה-MID כאשר היא עדיין הרבה מעל ת"א 90. בהשוואה הבאה אני מביא לכם את הקרן יחד, עם קרנות דומות לה, מהקטגוריה (מיטב, ילין לפידות, הראל, קסם), לטווחים דומים:





בטווח הארוך היא מובילה ללא עוררין, כאשר בשנה היא די בצוות הקורלטיבי, ורק בשלושת החודשים האחרונים אנו רואים אותה קצת סובלת מול התחרות.

גיוסים ופדיונות



החלק המרשים והמשמח ביותר מבין כל החלקים עד כה (אולי חוץ מדמי הניהול הנמוכים...) הוא עניין הגיוסים בקרן הזו. שימו לב איך בכל החודשים (חוץ מחודש אחד – חודש המלחמה – 10-2023), מאז קיץ 2023, היא מגייסת המון, במיוחד בחודש מרץ 2024. עקומת שווי נכסי הקרן הינה עדות מדהימה לעניין הזה. אבל מה קורה בתחרות? הנה ההשוואה:



גם כאן, קשה לומר שיש בכלל דיון בנושא: הקרן של אילים פשוט גורפת כספים כאשר האחרים נמצאים באזור ה-0 או פודות.
 
למי שמעוניין להגיע לדף הקרן באתר פאנדר, הנה הלינק:
https://www.funder.co.il/fund/5106810
וכדי לבחון את התחרות הישירה בה ניתן להגיע לדף הענף:
https://www.funder.co.il/fundlist/c/299

המון הצלחה לכולם!

 
x