Bloomberg:
אחלה סקירה של בלומברג , ניסיתי לתמצת כמה שאפשר:
1. שיאים חדשים מול יסודות כלכליים: העלייה המתמשכת של מדד ה-S&P 500 מעוררת חשש שמחירי השוק מתנתקים מהיסודות הכלכליים (פונדמנטלס).
2. אנלוגיית האורובורוס: הדינמיקה הנוכחית, המונעת על ידי בינה מלאכותית (AI), מזכירה את ה"אורובורוס" – נחש האוכל את זנבו – שבו העליות מזינות את עצמן בלולאה חוזרת.
3. מנוע ה-Capex של ה-AI: השקעות עתק בתשתיות AI מקפיצות את מחירי המניות ומושכות הון נוסף, מה שמחזק את תחזיות הרווח הכלליות.
4. חסינות לאי-ודאות: המומנטום המעגלי הזה מסביר מדוע השוק נותר יציב יחסית למרות אי-ודאות מאקרו-כלכלית משמעותית.
5. התרחבות מכפילים רוחבית: ההבטחה לפריון עבודה בזכות AI מעלה את הציפיות לרווחים גם בחברות שאינן נהנות ישירות מהשקעות בתשתית הטכנולוגית.
6. אפקט העושר: העלייה בערך המניות מחזקת משמעותית את הצריכה הפרטית, במיוחד בקרב משקי בית אמידים.
7. פער בין הכנסה להוצאה: הצריכה הפרטית הריאלית צומחת בקצב כפול מההכנסה הפנויה, דפוס שנראה בעבר רק בבועת הדוט-קום ובועת הנדל"ן.
8. הסוואת חולשה כלכלית: מחירי המניות הגבוהים מסווים "כלכלת K", שבה משקי בית בעלי הכנסה נמוכה נאבקים ביוקר המחיה בזמן שהעשירים מניעים את הכלכלה.
9. סיכון התלות: קיימת סכנה שהצמיחה בארה"ב הופכת לתלויה מדי במחזור השקעות של טכנולוגיה אחת בלבד.
10. פוטנציאל הקריסה: אם ההשקעות ב-AI יאטו או יגרמו לזעזוע בשוק העבודה, הלולאה האופטימית עלולה להישבר במהירות ולהוביל להשמדת עושר.

הנחש שאוכל את זנבו / קרדיט: אילוסטרציה – AI


