מודלים >> ייקח לפחות שנתיים להחזיר את המשק לתוואי צמיחה ורק אם יתחילו לפעול עכשיו

הורדת הריבית המוניטארית ל 0.5% הינו מהלך קלאסי שמוגדר "לאט מדי ומאוחר מדי". בנק ישראל היה צריך להוריד עכשיו, במיידי, את הריבית ל- 0.15%

 

 
יעקב שיינין מנכל מודלים כלכלייםיעקב שיינין מנכל מודלים כלכליים
 

מודלים כלכליים
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
31/07/2014

מבצע "צוק איתן"

  • מבצע "צוק איתן" עולה מדרגה. גם לאחר 21 ימי לחימה, הרס רב ו- 1,100 הרוגים שלהם, החמאס עוד ממשיך. הדילמה בפניה עומדת ממשלת ישראל קשה, בעיקר מהבחינה המדינית.
  • כלכלית עוצמתה של ישראל גדולה דייה כדי להכיל פעילות צבאית זו ללא קשיים מרובים. להערכתנו, העלות הישירה, החד פעמית, של מערכת הביטחון למבצע "צוק איתן" לחודש לחימה, צפויה להגיע לכ-3 מיליארדי ₪. לכן יש לצפות להגדלה של תקציב הביטחון להצטיידות (בנמ"רים, בטילים וכו') עקב הפקת לקחים, בסדר גודל של 1 מיליארד ₪ לשנה, לשנים הקרובות.
  • במקביל, העלות הזמנית של האטה בצריכה, בתיירות ובייצור יכולה להסתכם בעוד 4 מיליארדי ₪. אולם מניסיון העבר אנו למדים, שחלק משמעותי מאובדן התוצר הזמני חוזר בד"כ עם חזרתו של המשק למסלול רגיל. לכן, להערכתנו העלות הכוללת של "צוק איתן" תסתכם בכ-5 מיליארדי ₪, המהווים כ- 0.5% תוצר בלבד.
  • ניתוח כלכלי של מצב המשק מראה בברור שהבעיה המרכזית של המשק היא מסלול ההאטה המשמעותי בו הוא מצוי כבר מעל שנתיים ימים, ללא כל קשר למצב הביטחוני הנוכחי.
  • הערכתינו לפני הפעילות הצבאית הייתה, שהצמיחה בשנת 2014 תהיה נמוכה מ- 2.5%. הפעילות הצבאית עלולה להוריד את הצמיחה השנה לכ-2%, קצב הדומה מאוד לגידול באוכלוסייה. כלומר, קיפאון במונחי תוצר לנפש.
  • בקצב צמיחה של 2% האבטלה עלולה לגדול לממדים של מעל 8% ולכן אנו קוראים לממשלה לנקוט עתה במדיניות כלכלית אגרסיבית לעידוד הפעילות. לצערנו כרגע לא מתוכננת כל מדיניות שכזו והתקציב אינו מיועד לעידוד הפעילות.
  • לדעתנו, אין להקטין הוצאות או להעלות מיסים בכדי למנוע את עליית הגירעון בתקציב המדינה השנה מ- 2.9% תוצר, כפי שהסתמן, ל-3.5% תוצר. את הוצאות המבצע אפשר לפרוס על 5 שנים, היות שלא בכל שנה יש פעילות צבאית שכזו.
  • כעת נותר לנטרל את כל "חסידי הגירעון הנמוך" מלהטיף על הקטנת הגירעון לשנת 2015. אנו חייבים עתה להאיץ את פעילות המשק, ולכן נוכח המצב, גם גירעון של 3.5% תוצר בשנת 2015 הוא סביר ביותר. 90 מיליארד $ שבמרתפי בנק ישראל מנטרלים את החשש לפגיעה בדירוג העולמי של המשק !

ממשיכים להוריד את הריבית

  • הורדת הריבית המוניטארית ל 0.5% הינו מהלך קלאסי שמוגדר "לאט מדי ומאוחר מדי". בנק ישראל היה צריך להוריד עכשיו, במיידי, את הריבית ל- 0.15%, שהיא הריבית המוניטארית בגוש האירו ! (בארה"ב הריבית היא 0%).
  • כבר לפני 3 שנים אמרנו שיש הכרח להוריד חזרה את הריבית מרמת שיא של 3.25%,  שהייתה ביוני 2011, לרמה של 0.5% שהייתה ברוב שנת 2009. אולם עכשיו ההכרח הוא לרדת לרמת הריבית של גוש האירו (0.15%), כיוון שהאינפלציה אצלנו נמוכה מזו שבאירופה וקצב הצמיחה לנפש דומה.
  • מדיניות הזיג-זג של בנק ישראל בחמש השנים האחרונות גרמה להערכתנו לנזק רב לצמיחה ולהשקעות בענפי המשק (להוציא ההשקעות הגדולות בגז, שכמעט ואינו תורם מקומות עבודה). ייקח לפחות שנתיים ימים להחזיר את המשק לתוואי צמיחה וגם זאת, רק אם יתחילו לפעול עכשיו.
  • במצב הקיים קשה מאוד לצפות את התנהגות השווקים. כאשר לבנק המרכזי אין הערכת מצב ברורה (כל חודש משתנה הערכה), וכתוצאה מכך אין לו מדיניות ברורה, לא מפליא הדבר שבשוק ההון משתלט המרכיב הספקולטיבי בכל המגזרים.
  • הניתוחים הכלכליים שלנו ב-מודלים מצביעים על התגברות ההאטה, על המשך הנסיגה בייצוא ועל קיפאון ביצור התעשייתי. לכן אנו צופים עלייה בשיעור האבטלה וקצב אינפלציה הנמוך מ- 1% לשנה גם בשנת 2015.
  • במצב זה נדרשת מדיניות כלכלית (פיסקלית) אגרסיבית לעידוד הצמיחה ולא מדיניות של העלאת מיסים, עלייה ממליץ עכשיו בנק ישראל.
  • החלק העצוב הוא שהמדינה עדיין לא מגדילה את היצע הקרקעות לדירות, ויחד עם אי הוודאות של ביטול המע"מ, פעילות ענף הבניה למגורים מצטמקת (40 אלף התחלות השנה, כאשר להערכתנו נדרשות מעל 50 אלף). הדור הצעיר ברובו הגדול, מתרחק מיכולתו לקנות דירה (אפילו יד שניה).
  •  עם זאת אנו מאמינים שבסוף הכלכלה תנצח.  לכן הריבית תרד, השקל ייחלש משמעותית, תהיה מדיניות ממשלתית לעידוד הפעילות, יהיה גידול בהיצע קרקעות לבניה, מחירי הדירות ירדו, ומשנת 2017 המשק יחזור לקצב צמיחה שנתי של כ-4%.

 

נראה שההמחשה ההכרחית לעזתים של "המחיר" המלא מצידם על שימוש בטרור הרקטות והמנהרות היא ארוכה, קשה וגובה מאתנו הרבה אבדות. צה"ל עושה את המוטל עליו בצורה מופלאה ומעוררת כבוד, אולם כדי להביא את "הפועל העזתי" להקיא את החמאס מתוכו עלינו לשכנעו שיש לו ולילדיו עתיד. לכן, יש הכרח להכין עכשיו לעזתים תכנית לשיקום כלכלי בעלות של 10 מיליארדי $, כפוף לחתימתם על הסכם אי לחימה לעד ! לעזתים זו הזדמנות חיים, לנו זה זול יותר כלכלית, וללא נפגעים. ראו מאמר מצורף.

 

לאתר מודלים

 

 

הבהרה ואזהרה !
סקירה זו של מודלים כלכליים בע"מ מייצגת את דעותיהם של כלכלני החברה ואין באמור כאן משום המלצה לרכישה ו/או מכירה של ני"ע כלשהו, או תחליף לייעוץ אישי ולבחינת "צרכי לקוח". הסקירה עוסקת בתחזיות, אשר במהותן אינן ודאיות. הנתונים בפועל יכולים לסטות משמעותית מהתחזיות. לשימוש מושכל בתחזיות אלו יש הכרח במיומנות שאינה נחלת הכלל ואין לעשות בהן שימוש ללא ייעוץ מקצועי מתאים. המידע המוצג כאן הוא חלקי, ועלולים לחול בו טעויות. מודלים כלכליים ו/או מודלים שוקי הון ו/או מי מעובדיהן אינן נושאים באחריות כלשהי לגבי החומרים הכתובים כאן. אי מימושן של התחזיות והערכות לא יהווה עילה כל שהיא לתביעה בגין נזקים ישירים או עקיפים שיגרמו עקב השימוש בהן. מודלים שוקי הון בע"מ הינה חברה לניהול השקעות שבשליטת בעלי מניות חברת מודלים כלכליים. בבעלות מודלים שוקי הון חברה לניהול קרנות נאמנות, מודלים קרנות נאמנות בע"מ. מודלים שוקי הון ומודלים קרנות נאמנות מחזיקות וסוחרות במניות, באג"ח ובמטבע חוץ לסוגיהם הן בשוק מקומי והן בשווקי חו"ל. לתיקי ההשקעות המנוהלים ע"י החברות הנ"ל, יכולה להיות חשיפה משמעותית למט"ח ולדולר בפרט.




הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או  או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן– בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניניים. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.

x