הקפיץ מתחת לתשואות האג"ח בגרמניה » האג"ח של גרמניה משנות את המשחק

סקירה של יניב חברון הכלכלן הראשי של אקסלנס

 

 
יניב חברון, אקסלנסיניב חברון, אקסלנס
 

יניב חברון
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
14/04/2015

  • מפרוטוקול החלטת הריבית של הפד, ניתן לזהות בקלות את חילוקי הדעות בין חברי הפד ואת הלחץ של רובם להעלות כבר את הריבית.

  • נתוני המאקרו ודוחות החברות בארה"ב צפויים להינזק מהדולר החזק, מה מקשה על העלאת הריבית. 

  • המפתח לשינוי במגמה בעולם, בעיקר בשוק האג"ח, מצוי בתשואות בגרמניה. הבנק המרכזי אומנם רוכש, אבל שיפור בנתוני המאקרו עשוי לשפר את ציפיות הריבית העתידית.

  • הפיחות החד של האירו הוביל לעליות חדות בשוקי המניות אבל להערכתנו יתמוך גם בהאצת שיפור נתוני המאקרו. שיפור באינפלציה יוביל להיפוך מגמה בתשואות בגרמניה בתוך שבועות עד חודשים (יוון עשויה לעכב מעט). 

  • בבנק המרכזי המקומי לא היו חילוקי דעות באשר להותרת הריבית. בסך הכל מצפים שם שהאינפלציה תוכל לחזור לטווח הרצוי בתוך שנה. המדד מחר עשוי להיות חשוב להחלטת הריבית לחודש אפריל.

  • שוק המניות המקומי מקבל תנופה משמעותית מאופציה לעסקת השנה – האם מיילן תרכוש את פריגו.

  • בשוק הקונצרני לא נרשמו דרמות, אבל נמשך צמצום מרווחים ברוב הסקטורים.

המלצות
  • תמחורי הריבית בעולם, אגרסיביים מידי – התייצבות של מחירי הנפט וחזרה של האינפלציה באירופה לרמות אפסיות יובילו לעליית תשואות חדה, חכו למחירי הנפט לפני שפועלים!!!.

  • התוכנית האירופאית תעזור לבנקים באירופה. בנוסף תספק רוח גבית לאינפלציה – חדשות רעות עבור האג"ח שם!!

  • חדשות רעות עבור שוק האג"ח הגרמני הן חדשות רעות עבור שוקי האג"ח בעולם. 

  • לאפיק הצמוד יש פוטנציאל טוב להציג ביצועים.

הקפיץ מתחת לתשואות האג"ח בגרמניה

בעוד כולם עסוקים בשאלה האם הריבית בארה"ב תעלה או לא וכיצד כל תרחיש עשוי להשפיע על השווקים, אני בכלל חושב שהמפתח מצוי בתשואות בגרמניה. התשואות השליליות לאורך העקום, ממשיכות להחליש את האירו מול הדולר וממגנטות ככל הנראה תשואות אג"ח נוספות ברחבי אירופה ומחוצה לה לרמה נמוכה. בשלב זה נראה כי המשקיעים מעריכים שהתשואות עוד עשויות לרדת, בעקבות הלחץ ועודפי הביקוש שיוצרת תוכנית הרכישות האגרסיבית של הבנק המרכזי באירופה, אחרת קשה להסביר מדוע משקיע ירצה להחזיק אג"ח ל-5 שנים ויותר בגרמניה בריבית שלילית (יש אלטרנטיבות אחרות בעולם). למרות עודפי הביקוש אני חושב שאנחנו מצויים שבועות עד חודשים לפני שינוי אמיתי בשוק האג"ח הגרמני. תשואות האג"ח בגרמניה מתומחרות תרחישי קיצון עבור שערי ריבית נמוכים מאוד בטווח בינוני וארוך, ולפחות בנתיים מתעלמים מהשיפור בנתונים הכלכליים באירופה ובאינפלציה שם. פיחות של יותר מ-30% באירו יאיץ את שיפור בנתונים הכלכליים שם בתקופה הקרובה ולהערכתינו גם את האינפלציה. היא אולי לא תגיע במהרה ל-2% אבל ציפיות האינפלציה שם ישתפרו משמעותית בקרוב. התשואות בחלק הקצר של העקום יעלו מעט אבל להערכתי תשואות החלק הבינוני והארוך של העקום יעשו קפיצת מדרגה דרמתית. הטענה המרכזית מאחורי הערכה זו היא שיפור חד בציפיות הריבית לטווח בינוני וארוך בעקבות שיפור בנתוני המאקרו. התפתחות שלילית ביוון עשויה לעכב מעט את המהלך ולכן כתבתי "עד חודשים" אבל גם בתרחיש של הידרדרות זה ייגמר בעיכוב ולא יותר מזה.

בנימה אישית

זהירות מהתשואות בגרמניה -– את הנימה האישית השבוע בחרתי להקדיש לשוק האג"ח, אפשר לומר הגלובלי. תשואות האג"ח בעולם נמוכות, השאלה המרכזית, שכולם שואלים, היא מתי הריבית בארה"ב תעלה? האם זה יקרה עוד בשנת 2015? האם זה יקרה בהמשך? בסך הכל הפד מצוי בסוג של מלכוד, מחד גיסא תוכנית ההרחבות האמריקאית הסתיימה לפני יותר משני רבעונים, מחירי הנכסים ממשיכים לעלות ומעלים חשש לניפוח בועות וגם הריבית מצויה ברמה אפסית עוד מעט 6 שנים ובפד היו רוצים לראות אותה כבר עולה. מאידך גיסא בכלל לא בטוח שהכלכלה האמריקאית מוכנה להעלאת ריבית, במיוחד כיום כאשר הדולר החזק והקריסה במחירי הנפט משפיעים עליה לרעה.

הדולר – רווחי החברות בארה"ב צפויים להישחק לפחות בשני הרבעונים הקרובים בעקבות ההתחזקות של הדולר בעולם. בעוד אירופה רק החלה בתוכנית ההדפסה שלה, יפן ממשיכה, סין נמצאת רק בתחילת המדיניות המרחיבה ומדינות רבות בעולם מצויות ברמת ריבית אפסית או שלילית – לאמריקאים קשה מאוד להעלות את הריבית, מהלך שיאיץ ככל הנראה את ההתחזקות של הדולר בעולם ויגביר את שחיקת רווחי החברות.



הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן – בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניניים. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.

x