האם הסיפור הכלכלי הגדול של שנות ה-2000 חוזר..??

 

 
 

דמיאן סדקוביץ
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
22/11/2015

בשנת 2008 בתקופת משבר ה"סאב פריים" בזמן שבנקי השקעות הגיעו לנקודת האל חזור והיו לפני פשיטת רגל, הממשלות והבנקים המרכזיים בעולם וארצות הברית בפרט התחילו במהלך של הורדת הריבית. על מנת לתמרץ את הכלכלה ולא להגדיל את אחוזי האבטלה במשק. תהליך זה נמשך כשנה וחצי שבמהלכו הריבית ירדה מ4 וחצי אחוז ל0.25 אחוז. הריבית מאז נשמרה עד היום בכדי למנוע מיתון כבד במשק בעקבות הירידה בפעילות הכלכלית בעולם. 

על פי כל המודלים הכלכליים, ריבית נמוכה גורמת בצורה ישירה לגדילה של כמות ההלוואות שלוקחות החברות במשק וכך גודלת הפעילות הכלכלית. ככל שהריבית נמוכה כך החברות מתפתחות בקצב מהיר יותר, מכיוון שגיוס הכספים נעשה נוח וזול יותר. 

ריבית נמוכה מעלה את מחיר המניות של החברות עקב 2 סיבות עיקריות, סיבה ראשונה היא כפי שציינו, כאשר הפעילות הכלכלית עולה כך גם הרווח של החברות מה שגורם לדוחות החברות להיות חיוביים ולמשוך משקיעים לקנות מניות של החברות הנ"ל. 
הסיבה נוספת היא שכאשר הריבית נמוכה, למשקיעים גדולים לא משתלם לשמור את הכסף בחיסכון חסר סיכון (פק"מ) כי הרווח נמוך לעומת האפשרות רווח בשוק ההון. מנגד ריבית נמוכה גורמת לירידה בערך המטבע ולאינפלציה, הסיבה לכך היא כאשר הריבית נמוכה היא הסיבה לירידה בהשקעות המטבע מצד גורמים חיצוניים , למעשה האינפלציה לא התרחשה באופן ישיר בלבד אלה גם באופן עקיף על ידי הסטת כספים גדולה לשוק ההון ושוק המניות בפרט. 

השפעת העלאת הריבית בשווקים
העלאת הריבית מגדילה את האפשרות שהכסף של המשקיעים שזרמו בשנים שקדמו לשוק המניות יוחזר בצורה הדרגתית לאפיקי השקעה סולידים יותר משוק המניות.

החשש מהעלאת הריבית יוצר אצל המשקיעים פחד מהאפשרות להמשך העלאת ריביות נוספות בשל עובדה זו לרוב בתקופה כזו, משקיעים מעדיפים להמתין "על הגדר" ולראות את ההתנהלות של הפד לאחר העלאת הריבית הראשונה, במידה ושוק המניות יצליח להתמודד בצורה טובה יחסית, בלי ירידות משמעותיות. 

לאחר העלאת הריבית לא מן הנמנע שהפד יחליט להמשיך לעלות את הריבית במשק, לכן סבירות גבוהה שמשקיעים יעדיפו להחזיר את הכסף לפק"מ וליהנות מהריבית בלי לקחת סיכונים מיותרים, מה שיגרום לירידה בנזילות ואולי אף שינוי מגמה בשווקים לטווח זמן של מספר שבועות עד חודשים מצאת הודעת הפד על שינוי ריבית.

האי ודאות לפני העלאת הריבית
כאשר כולם מחפשים להבין רמיזות מההודעות של הפדרל ריזרב (בנק המרכזי באמריקה) התקופה בעייתית למסחר, משקיעים לטווח הארוך. יש לנקוט באמצעי זהירות ולהקטין עד כמה שניתן את החשיפה של תיק השקעות שלנו, לעומת זאת הסוחרים היומיים יכולים ליהנות מהתנודתיות הגדולה שנגמרת בימים אלה ולנסות לסחור על הגלים החזקים שנוצרים מכל רמיזה והודעות הפד.   

השפעת שינוי הריבית לטווח זמן הקצר
בטווח הקצר שינויי הריבית מעלה את התנודתיות בשווקים בתקופה כזו בעיקר מחשש העלאת ריבית נוספת. תנועת המחיר ברוב המניות תהיה שלילית בשל המימוש מצד המוסדות והמשקיעים שירצו לגדר את החשיפה שלהם בשוק המניות.

השפעת שינוי הריבית לטווח הארוך
לטווח הארוך, שינוי בריבית לא אמור להשפיע על החברות הגדולות שנסחרות בשוק ההון כל עוד הדוחות של החברות נשארים חיוביים ומחיר המניה אינו גבוה מידי. החברות הגדולות לא אמורות להיות בבעיה לטווח הארוך כל עוד לא נעשית העלאת ריבית קיצונית. החוסן הכלכלי של החברות הגדולות שומר על האפשרות של ירידה בפעילות הכלכלית לאורך הזמן, בגלל השינוי בשער המטבע כאשר הריבית משתנה, אך זהו נושא שלא נרחיב עליו במאמר הנוכחי. החברות הקטנות לעומת זאת בהחלט יכולות להיות "על המוקד" כאשר נוצר שינוי בריבית.

בחירת מניות להשקעה בתקופות שינוי ריבית
בתקופות של שינויי ריבית, שוק המניות נמצא בנקודה של חוסר איזון וזהו זמן מסוכן לפתוח לפתיחת פוזיציות חדשות לטווח ארוך. בתקופות של שינוי ריבית מומלץ להתמקד במניות מסקטור הפיננסי שמושפע לחיוב משינוי הריבית וכך גם סקטור הנדל"ן, ולעומת זאת לא נרצה לקנות מניות מסקטור התשתיות שנפגע מעליות בריבית.  
בתקופות של שינוי ריבית מומלץ לסחור על מניות עם מומנטום חריג נתונים פונדמנטליים חיוביים וחברות עם מינופים נמוכים, נחפש נקודות כניסה טכניות על פי תוכנית מסחר ברורה וידועה מראש. אנו ניכנס לעסקאות עם הוראות לקטיעת הפסד אוטומטיות למקרה שעסקה לא עבדה כמצופה ואנו נרצה לצאת במינימום הנזק אפשרי. בתקופות של אי ודאות מומלץ לא לסכן יותר מאחוז מקרן השקעות בכל עסקה, משקיע צריך לדעת לעשות את ההתאמות הנכונות בזמני מסחר קשים וחסרי ודאות בשווקים.

ישנם סוגים רבים של משקיעים, משקיעים שמנהלים את תיק השקעות שלהם בצורה אגרסיבית יותר ומוכנים לקחת יותר סיכונים לעומת משקיעים שמעדיפים לעבוד עם סיכון נמוך ביותר על תיק השקעות ובתקופות של אי ודאות לחכות על הגדר.  

אני מאמין שהדרך הנכונה ביותר לנהל תיק השקעות רווחי ועקבי שמצליח ליצור יחסי רווח גבוהים על סיכון נמוך צריך להיות משקיע שיוצר  מספיק עסקאות בכדי לראות סטטיסטיקה של מערכת המסחר בה הוא בוחר ומנהל את ההשקעות שלו, בכדי לנהל תיק השקעות רווחי וליצור הכנסה עקבית מהשקעות בשווקים הפיננסים יש צורך בלקיחת סיכונים, הסיכון חייב להיות מגודר וידוע מראש . משקיע צריך לדעת לפזר את הסיכונים שלו, לעבוד עם אסטרטגיית מסחר בעלת אחוזי הצלחה גבוהים, להתאים את עצמו לשינויים בשוק,  לבחור תוכנית מסחר עם יחס רווחיות גבוה מיחס הסיכון ולדעת לנהל נכון פוזיציות, בכדי למקסם את הרווח בעסקאות המוצלחות ומנגד לדעת לצאת במהירות האפשרית בעסקאות הכושלות, השקעות בשוק ההון הינו ניהול עסק כיאה לכל בית עסק כזה או אחר, אנו לא נסגור עסקה בגלל אי ודאות בתקופה מסויימת או שינויים שנוצרים במהלך הזמן. 

אנו צריכים להיות מספיק ממושמעים ואינטליגנטים בכדי להתמודד וליצור הכנסה גם בתקופות היותר מסובכות. משקיע טוב נמדד בהכנסה שהוא יוצר בתקופות של אי ודאות וחוסר מגמתיות בשווקים, כאשר השוק בעל מגמה ברורה כמעט כל חץ שתזרוק יפגע במטרה.  

דוגמאות לשינויים בהתנהלות המסחר בתקופות של אי ודאות,דוגמא לשינויים בתוכנית המסחר והתנהלות בתקופות של חוסר ודאות: 
  • בתקופות של שינוי ריבית ננסה להקטין את אחוז הסיכון שלנו בכל עסקה ונרכוש פחות מניות בכל עסקה

  • ניקח עסקאות במטרה להישאר בהם מספר שעות עד מספר ימים בודדים ולא נחפש לקחת עסקאות ארוכות טווח של מספר שבועות עד חודשים

  • אם בתקופה של ודאות חלוקת העסקה שלי הייתה ל-60% מימוש ביעד הראשון ו-40% ביעד הרחוק יותר. אז ניתן לשנות את הניהול עסקה ליחס של 80% במימוש הראשון ו-20% בחלק השני הוא בכך לממש יותר בחלק הראשון ולהישאר עם חלק קטן יותר פתוח כדי להיות חשוף במינימום הנדרש.

  • ננסה להגן על הפוזיציות במהירות האפשרית, אם בתקופות של ודאות היינו מעלים את ההוראות לקטיעת הפסד לנקודת הכניסה לאחר לקיחת היעד הראשון בלבד בתקופות של חוסר ודאות ננסה להצמיד את ההוראות לקטיעת הפסד במהירות האפשרית לנקודת הכניסה.

דמיאן סדקוביץ , מנכ"ל מכללת אופק שוקי הון

הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן– בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניינים. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.
x