לרגל פתיחת ההרשמה ללימודים אקדמיים >> הצעירים היום לא פחות חכמים אך לא מאתגרים אותם להצלחה בתחומי ההשכלה טכנולוגית

 

 
 

קרן מרדכי
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
18/12/2015

לדברי פרופ' יוסף פנחסי דיקן הפקולטה להנדסה באוניברסיטת אריאל:ישראל היא מדינה שהכלכלה שלה מבוססת על ידע ויכולת טכנולוגית. ישראל אינה משופעת באוצרות טבע אלא מאופיינת בהון אנושי בעל יכולת מדעית וטכנולוגית גבוהה. הדבר מתבטא בצורך של חברות הנדסה ופיתוח, תעשיות עתירות ידע,  וחברות הזנק הזקוקות  לקלוט מהנדסים והנדסאים בתחומים מגווניםזו הסיבה לביקוש ההולך וגדל שאנו עדים לו לכוח אדם הנדסי וטכנולוגי, בעיקר בהנדסת חשמל ואלקטרוניקה, הנדסת מכונות והנדסה אזרחית (בניין).

המחסור בעובדים ממקצועות טכנולוגיים בא לכדי ביטוי בכמה מישורים: ראשית הצורך של החברות בעובדים מקצועיים בעלי הכשרה טכנולוגית מתקדמת ומעודכנת. שנית הנטייה של הצעירים לפנות למקצועות שאינם טכנולוגיים. ובנוסף לכל אלה התנהלות המערכות האקדמאיות.

אנו צופים בצורך שמתעורר במהנדסי חשמל ואלקטרוניקה לחברות שונות כולל חברת החשמל, ברשתות לאספקת החשמל, לשימוש באנרגיות חלופיות, ובאנרגיות ירוקות. חברת החשמל למשל, נאלצה לפעול בעניין זה בשל מחסור הולך וגובר, והיא מימנה הסבה למהנדסים לטובת התחומים הנדרשים לה. וכן להנדסאים שהשלימו לתואר מהנדס וכן לעובדים מתאימים מתחומים אחרים.

חברת מקורות, מימנה סטודנטים בהנדסת חשמל כדי לקבלם עם סיום התואר כמהנדסים אצלה. גם בקרב מערכת הביטחון ניכר חוסר במהנדסים למשל בתחום הנדסת בניין. 

מן הצד השני אנו עדים לכך שאין מספיק צעירים שפונים ללימודי ההנדסה בתחומים הנדרשים בשוק העבודה. האקדמיות ובתי הספר הגבוהים לטכנולוגיה מציעים הכשרה הנדסית מתאימה, אך הצעירים לא ממלאים את מקומות הלימוד בתחומים אלו. יתרה מזו, הפוטנציאל של הנוער הלומד בבית הספר מקצועות ראליים אינו מגיע לכדי מיצוי בפקולטות הטכנולוגיות באקדמיה. 

הסיבות לכך מקורן בראש ובראשונה מההכוונה כבר בשלב בתיה"ס במערכת החינוך. מהנדסי והנדסאי העתיד הם אותם תלמידים שמסוגלים ללמוד בתיכון לימודי פיזיקה ומתמטיקה באופן מוגבר. מתברר שהרבה מהתלמידים בעלי היכולת ללימודים טכנולוגים ברמה גבוהה, מעדיפים ללמוד מקצועות אחרים ואינם מודעים להשפעה לכך על עתידם. אחריות גבוהה מוטלת על מערכת החינוך לעודד תלמידים ותלמידות להגביר לימודים בתחומי המתמטיקה והפיזיקה. וישנם בנוסף תלמידים שלומדים בתיכון במגמות הריאליות אך לא מגיעים בסופו של דבר ללימודי הנדסה וטכנולוגיה.

במידה רבה חוסר העניין והרצון של תלמידים לפנות לתחומים טכנולוגים נובע מחוסר חשיפה משמעותית לטכנולוגיה. החשיפה של צעירים בישראל היא רק לשימוש בטכנולוגיה ולא לאופן שבו הטכנולוגיה פועלת. במקרים רבים לא מציבים בפני  התלמידים את האתגר להבין למשל, ממה המכשירים עתירי הטכונולוגיה בהם הם משתמשים  מורכבים וכיצד הם פועלים. 

בעבר היו חוגים רבים יותר לנוער שוחר מדע. צעירים קראו והיו מנויים לעיתונים ומגזינים בתחומים טכנולוגים והיו גם תוכניות בטלוויזיה ובשאר אמצעי התקשורת. כיום אין בערוצי הטלוויזיה המרכזיים שום תוכנית מדע אמתית, עדכנית בעלת צפייה משמעותית. צריך לעורר את הסקרנות והעניין בכל האמצעים שעומדים לרשות מערכת החינוך ואמצעי התקשורת.

קיים ניוון בכל הקשור לחינוך טכנולוגי מדעי, בתי הספר העיונים, לא חושפים את התלמידים לטכנולוגיה וכך מפספסים את רוב הנוער (כיוון שהרוב לומדים בבתי ספר עיוניים). גם התלמידים שלומדים במגמות הריאליות אינם חשופים ל כיצד פועלת הטכנולוגיה העילית.

בתי הספר הטכנולוגים הלכו והתמעטו, תקציביהם הלכו וקטנו – ואנו רואים את ההשפעה של אלו, באקדמיה ובשוק העבודה שזקוק לכוח האדם המקצועי הזה.

העלייה מברית המועצות לשעבר עזרה במקצת ולולא הביאה איתה מהנדסים מיומנים ובעלי יכולת טכנולוגית, המחסור היה משמעותי אף יותר בתחומים רבים.

תפקיד האקדמיה במקרה זה הוא לחשוף את הקהל הפוטנציאלי הצעיר לנושאים הללו. להפעיל סיורים רבים יותר, חוגים, תוכניות ופעילויות רלוונטיות שיעוררו סקרנות ויעניקו הכוונה מתאימה. הכשרות הנדסיות וטכנולוגיות יעזרו למדינה, לתעשייה וגם ברמה האישית יתרמו למציאת תחומי עבודה משמעותית, מעניינת, בעלת ערך שפרנסה טובה לצידה.

חשוב להדגיש, אנשים לא נהיו פחות חכמים, אולי אפילו יותר, רק שהם אינם חשופים מספיק לתחומי הטכנולוגיה ואז הם פונים לתחומים שאני מכנה "אווריריים" יותר, לימודים טכנולוגים הם מאתגרים יותר, תובעים מאמץ ונתפסים כ"קשים" יותר. יש לנו תפקיד חינוכי להעניק לדור הצעיר עתיד משמעותי, מקצועות נדרשים וברמה הלאומית ליצור תשתית לתעשיות הידע והטכנולוגיה.


הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן– בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניינים. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.
x