שיאני התלונות על העסקת בני נוער >> מפלגות, מסעדות ואולמות האירועים הסתדרות הנוער העובד והלומד השיבה למעלה 2.3 מיליון לבני הנוער ב-2015

מיוחד לאחד במאי: הדו"ח השנתי של הסתדרות הנוער העובד והלומד בנושא היקפי הניצול של בני הנוער וצעירים בשוק העבודה

 

 
 

עידו אסייג
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
02/05/2016

הסתדרות הנוער העובד והלומד מפרסמת לקראת ה-1 במאי את הדוח השנתי המסכם את פעילותו של האיגוד המקצועי לילדים, נוער וצעירים בהסתדרות הנוער העובד והלומד. הדוח מופק ומופץ לכבוד יום חג האחד במאי,  כחלק ממאבקנו בניצול בני נוער וצעירים בעבודה ולמען שיפור תנאי עבודתם. הדוח מסכם את אלפי הפניות שהגיעו במהלך שנת 2015 להסתדרות הנוער העובד והלומד שמהווה את הגוף היציג בעבודה עבור בני נוער בישראל. הדו"ח מציג רק על קצה המזלג את היקפי הפגיעה בזכויות  בעולם עבודת בני הנוער והצעירים בישראל ואינו מתיימר להציג תמונה כוללת בלעדית של שוק עבודת בני הנוער והצעירים.

כ- 300,000 בני נוער עובדים בישראל ועושים את צעדיהם הראשונים בעולם העבודה בשוק פרוץ ומהווים מגזר מוחלש. מדובר בשוק המתאפיין ביותר מ-40% אבטלה אשר הופך את העובדים הצעירים, שחלק גדול מהם אינם מודע לזכויותיו, לחשופים לפגיעה בזכויות. "למרות שהמודעות גדלה בשורה תחתונה, לצערנו, משתלם לפגוע בזכויות", אומר יעקב אביד, רכז האיגוד המקצועי בהסתדרות הנוער העובד והלומד. 
  • נתונים עיקריים מהדו"ח:

  • השנה הושבו לבני הנוער בישראל 2,370,439 ₪ בעקבות תלונות שהגיעו להסתדרות הנוער העובד והלומד - עלייה של 9% לעומת 2014.

  • הסברה מנצחת - לקראת הבחירות לכנסת ה-20, נערך מבצע הסברה בעשרות קלפיות ברחבי הארץ, בהן חולקו אלפי מנשרים לבני הנוער שעבדו בקלפיות. מהלך זה הוביל לפניות של למעלה מ-400 בני ובנות נוער שעבדו במערכת הבחירות הזו. לשם השוואה, בבחירות לכנסת ה-19 שנערכו ב-2013 לא נערך מבצע הסברה בהיקף כזה, ומספר הפניות עמד על 13 בלבד. 

  • עלייה של 18% במספר הכניסות לאתר "מינימום" - אתר הזכויות והמידע של האיגוד המקצועי לנוער.

  • עלייה במספר התיקים שנפתחים, אך גם ביעילות הטיפול - מתוך 5,177 פניות שהתקבלו בשנת 2015 נפתחו 1,580 תיקים של ניצול במקום העבודה - עלייה של 27% לעומת אשתקד (1,244 תיקים ב-2105. אם זאת, יש עלייה של כ-6% במספר התיקים אשר נפתחו ונסגרו כבר באותו שנה (61% ב-2015 לעומת 55% ב-2014).

  • חמשת הענפים המנצלים ביותר הם המפלגות (27%), המסעדות ובתי הקפה (17%), אולמות האירועים וחברות הקייטרינג (14%), מזון מהיר (9%) וענף המוכרנות (9%). אחוז הפניות הרחב קשור , כאמור, למבצע רחב היקף ערב הבחירות שקיימה ההסתדרות. כמו כן, מרבית הפניות קיבלו מענה מהיר על ידי המפלגות 

  • עלייה מדאיגה בקרב אולמות האירועים והקייטרינג (208 תלונות ב-2015 לעומת 122 ב-2014). 

  • עלייה קלה בפניות של עובדים מענף המזון המהיר, 137 ב-2015 לעומת 166 ב-2014. נתון זה מדאיג מכיוון שבעקבות גל ההתאגדות בענף ב-2014 זיהינו ירידה בהיקפי התלונות. עדיין יש מקומות עבודה בהם העובדים אינם מאוגדים ולכן אין כתובת לטיפול בבעיותיהם מול המעסיק. 

  • עיקר התלונות מגיעות, גם השנה, מתחום השכר - 44%, אח"כ תשלום פיצוי פיטורים וזכויות סוציאליות שונות (25%), תשלום החזרי נסיעות (14%) ורק אח"כ שעות עבודה ומנוחה, העסקה בימי התלמדות ונוספים.

  • ירידה משמעותית בכל נתוני האכיפה כלפי חוקי עבודה הנוער - ירידה של 22% במספר ההתראות שניתנו ע"י משרד הכלכלה למעסיקים במסלול המנהלי (554 ב-2015 לעומת 430 ב-2014). לכך ניתן להוסיף ירידה של 57% במספר הקנסות שהוטלו במסלול הפלילי (65 ב-2015 לעומת 28 ב-2014)
יעקב אביד, רכז האיגוד המקצועי לילדים ולנוער בהסתדרות הנוער העובד והלומד: "עולם העבודה לבני הנוער הוא עולם "קשוח" ורווי בניצול. היעדר הכשרה מקצועית, תחלופה גבוהה במקום העבודה, פערי כוחות וגיל עם המעסיק ואבטלת נוער הופכים את בני הנוער העובדים לאחת האוכלוסיות המוחלשות ביותר בשוק העבודה הישראלי ועל כן המנוצלות ביותר.

דווקא בגלל המצב הזה, אנחנו משקיעים מאמצים רבים בחינוך בני הנוער למאבק בניצול בעבודה ולחוסר השלמה עם "המצב הקיים". בראש המאבק בנימול ניתן למצוא את בני הנוער, אלא מתוכם שבוחרים להתאגד במקום העבודה ולדרוש את זכויותיהם. בני הנוער שבוחרים להקים ועד, או לאסוף קבוצת חברים להגשת תנועה, אלא הם גיבורי העובדים בחברה הישראלית."


הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן– בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניינים. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.
x