תחזיות נדל"ן והיי טק לשנה החדשה

בתחום ההיי-טק, נרשמו לא מעט אקזיטים, זאת לצד מגמה חדשה של החזקה בחברות מצליחות, בלי רצון לממשן באופן מיידי. מצוקת כוח האדם בענף לא נפתרה, ושירות הלקוחות הפך להכרחי, אך לא בהכרח אנושי.

 

 
 

קרן מרדכי
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
12/09/2018

שנת תשע"ח מסתיימת  ושנת תשע"ט באה עלינו לטובה. בשוק הדיור, השנה האחרונה היוותה אכזבה אחת גדולה. הקיפאון בשוק, שהוא תוצאה של מדיניות הממשלה, ובהובלת שר האוצר, משה כחלון, לא הביאה לירידה במחירי הדיור, שעלו במעט, זאת לצד עלייה נמשכת במחירי השכירות וירידה משמעותית בהתחלות הבנייה.

 

בתחום ההיי-טק, נרשמו לא מעט אקזיטים, זאת לצד מגמה חדשה של החזקה בחברות מצליחות, בלי רצון לממשן באופן מיידי. מצוקת כוח האדם בענף לא נפתרה, ושירות הלקוחות הפך להכרחי, אך לא בהכרח אנושי.

אז מה יקרה בשנה הקרובה? מומחי נדל"ן והיי טק, מנסים לחזות.

 

נדל"ן

 

יו"ר לשכת שמאי המקרקעין לשעבר, אוהד דנוס: "אף אחד לא באמת יודע מה יקרה לשוק הדיור בשנה הקרובה. בטח כשעסקאות מחיר למשתכן ייכנסו בעוצמה גדולה יותר למדדים וישפיעו עליהם מבלי שהשפיעו באמת על יכולת הרכישה של מרבית אזרחי המדינה (משפרי הדיור והמשקיעים). מה שבטוח הוא שבשנה הקרובה יהיו בחירות, ובחירות הן רעות לשוק הדיור, או לכל הפחות לכל מי שמפלל לצניחת המחירים בו. בתקופת בחירות נכנסת המערכת הממשלתית כולה למעין "תרדמת חורף". לא מקודמים מהלכים גדולים ובמרבית הרשויות הממשלתיות לא מקדמים דבר. לדוגמא: כשהממשלה היוצאת החלה לשווק קרקעות, זה היה לאחר שנה וחצי של יובש כמעט מוחלט בתחום. גם הבחירות המוניציפליות שיפקדו אותנו בסוף אוקטובר אינן מבשרות טובות לשוק. וועדות מקומיות נזהרות לקדם תכניות גדולות ופרויקטים בכלל, כשהפקידות מבינה שהפוליטיקאים הבוסים עסוקים בעניינים חשובים יותר עבורם. בנייה מטבעה מעוררת התנגדות, אז למה לייצר כותרות שליליות והאשמות בשחיתות בתקופת בחירות? ולכן, ניתן לומר בוודאות כי בשנה הקרובה לא נראה צניחת מחירים מיוחלת, בפרט לא באזורי הביקוש, שחלקם אף ימשיכו להציג עליות מחירים נאות".  

 

בעלי ומנכ"ל יזמית הנדל"ן "לי מרשל", שי ניסים: "בתחום הדיור, בשל שתי מערכות הבחירות הקרובות, לרשויות המקומיות ולכנסת, אני צופה עליית מחירים משמעותית. במחקר שביצעתי, מצאתי שלאחר כל מערכת בחירות לרשויות המוניציפאליות, ב-3 העשורים האחרונים, נרשמה עליית מחירים לא מבוטלת, ואני מעריך שבשנה הקרובה נחווה זאת ביתר שאת, בשל קיומן הצפוי של שתי מערכות בחירות. מגמת הירידה בהתחלות הבנייה תימשך, כל עוד מדיניות הממשלה בשיווק קרקעות למכרזי דיור למשתכן בלבד תימשך. אני רואה יותר ויותר יזמים שאין ברשותם חברת ביצוע פנימית, מתקשים ואף נופלים. בתחום המסחר, הרי שתחום זה עובר טלטלה קיצונית בשל ההתנהגות הצרכנית. אנשים מתעצלים לצאת מהבית או לנסוע למרחקים, יש להם אפשרות לרכוש מוצרים ברשת, וחווית הקנייה הפכה להיות נחלת קניונים גדולים בלבד – בעלי נגישות נוחה, אטרקציות, ובקיץ גם מפלט ממוזג. שאר הקניונים חויים וימשיכו לחוות ירידות. עם זאת, המרכזים המסחריים השכונתיים הפכו לאטרקטיביים ונגישים יותר, ומגמה זו תימשך, למרות שאין בהם את כל המוצרים שהצרכן צריך. בשנה הקרובה נראה יותר מסחר ומשרדים בפריפרייה, שעדיין סובלת מחוסר במסחר ובנגישות. יוקמו מרכזים קטנים ובינוניים, שמזוהים עם מתן שירות, וכן משרדים, באזורי תעסוקה פריפריאליים, שיהיו רחוקים מספיק מאזורי התעסוקה העירוניים, ויוכלו להכיל את עצמם".  

 

מנכ"ל יזמית הנדל"ן "זמן לנדל"ן", יבגני גליקמן: "כבר עכשיו מרגישים שאנשים מתחילים לרדת מהגדר, כי נמאס להם לחכות לירידת מחירים שלא מתרחשת. בשנה הקרובה המגמה תתגבר, וצריך לזכור שאנחנו עומדים לפני שתי מערכות בחירות, שהעבר מלמד שמשפיעות לרעה על המחירים, שעולים אחריהן. הקבלנים סגרו את הברז וניתן לראות פחות התחלות בנייה, ובטווח הארוך זה גם עלול לגרום לעליית מחירים. לסיכום ניתן להגיד שלאחר שנה של קיפאון, נראה בשנה הקרובה עליית מחירים, אך מתונה יותר ממה שהיה ב-2012-2013-2014".

 

היי-טק

 

עופר בנגל מנכ"ל רדיס לאבס (Redis Labs): "השנה נראה פחות אקזיטים. אני רואה המשך מגמה של בניית חברות הייטק גדולות בישראל, על חשבון אקזיטים מהירים. חלק מכך נובע מיזמים בוגרים, שחלקם עברו אקזיט והם אינם 'רעבים' למימוש מהיר של אחזקותיהם. כמו כן, כחלק מתהליך התבגרות ההייטק הישראלי, הרבה מיזמים חדשים אינם נישתיים והקונספט הבסיסי שלהם רחב מספיק לבנות עליו חברה משמעותית. החזון של בניית 'נוקיה בישראל' קצת מיושן, אך הנכדים של החזון הזה עוד יצמיחו לפי דעתי מספר אחים ואחיות לצ'קפוינט".  

 

יניב כהן, מנכ"ל twenty7: "בשנה הקרובה נדבר עם רובוטים. התפתחות הטכנולוגיה והמדיה החברת, תהפוך את כל עולם שירות הלקוחות מטלפוני לדיגיטלי. המגמה אמנם כבר החלה, אך בשנה הקרובה נחווה הסטה של עשרות אחוזים מעולם הטלפוניה לעולם הדיגיטל. המגמה של השימוש בדיגיטל לצורך קבלת שירות לקוחות לא מתאפיין רק בשיחה עם נציג אנושי. ארגונים שונים מתחילים להבין את היעילות הגדולה בשילוב צ'ט -וטים, אשר מורידים את הלחץ מהנציג ונותנים מענה ראוי ללקוחות. גם בצד הארגוני יחולו שינויים. ארגונים מנסים תמיד להתאים את עצמם לשביעות רצונו של הלקוח, אך בשנה הקרובה ארגונים יוכלו לנתח את כוונת הלקוח ברמה של AI, ולקבל תובנות אנליטיות מתקדמות, שיעזרו להתאים קמפיינים, דרכי פעולה, ולהתוות אסטרטגיה נכונה יותר".

 

x