ניתוח טכני של מדדים מובילים ומט"ח >>> מבט טכני על מדד המניות ת"א 35, הדולר-שקל, ומדד המניות האמריקאי אס-אנ-פי-500

מה מבינים מהשוק האמריקאי על הבחירות הקרבות בארה"ב? | מה הכיוון בשקל דולר עם הכוחות המנוגדים הפועלים עליו? | לאן הולך תא-35? מבט על שלושת הנכסים הפיננסיים הקובעים לנו את האווירה סביב שוק ההון המקומי. המבט השבועי הזה משלב קצת פונדמנטלי עם קצת טכני, וגם מסתכל קדימה לשבוע המסחר הקרוב.

 

 
משה שלוםמשה שלום
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
12/01/2020


תא 35

מאז הסקירה האחרונה, לא קרה דבר טכני משמעותי במדד הזה. רגע אחד, אולי אחד, והוא בדיוק חוסר המעש המדשדש. קשה להעלות על הדעת התקדמות איטית וצרה כמו זו שראינו בתנועת המחיר של שוק המניות העיקרי שלנו. שימו לב איך המדד סימן שוב ושוב את 1710 כרף עליון תוך יומי ואת 1670 כרף תחתון, גם הוא תוך יומי, וזאת מאז תחילת חודש דצמבר 2019, דהיינו כמעט כחודש וחצי. 

המשקיעים שלנו פשוט אינם רוצים להתחייב לכאן או לכאן וזאת מן הסיבות הידועות והפחות ידועות. מקומית, ניתן להזכיר את חוסר היציבות השלטונית הגורמת לבעיה כלכלית של חוסר בפעילות תקציבית תקינה. תוסיפו את אי הוודאות לגבי מי יהיה ראש ממשלה ותקבלו הרבה סיבות לשבת על הגדר. 

ומבחוץ, שילוב נדיר של חיוב עונתי של חגים יחד עם מצבי קניות יתר אדירי מימדים ומשבר בעולם האשראי הבין בנקאי. משבר זה חשב להיפרץ בסיום 2019 אבל הוא נדחה לשנה הזו בעזרתו האדיבה של הפדרל רזרב אשר יצר יש מאין כ-500 מיליארד דולר (!!) טבין ותקילין. ולחשוב שאנו צמאים לכמה מיליונים כאן ושם כדי לרפא חולים, לתת מזור לעניים, ובכלל לקיים חברה ברווחה קצת יותר גבוהה מן המינימום הנדרש ממש.אלו 500 מיליארד דולר אשר הלכו במסחטה של ה-REPO על מנת לספק את תאבונם הבין לילי של המוסדות הפיננסיים הגדולים בעולם.

ואם נחזור למדד נוכל לומר רק דבר אחד המתחלק לשניים: החיוביים יודעים שהם צריכים לעבור את 1720 כדי לתת סיכוי למגמה חדשה, והשליליים יודעים שהם צריכים לשבור את 1660 כדי להתחיל לנשום לרווחה. מי ינצח? כל יום שעובר בדיסוננס כזה, בין השוק המקומי וזה הקיים בחו"ל, מטה את התוצאה הסופית לכיוון השליליים אבל, מי יודע, אולי טרמפ יוריד עוד פעם מיסים...


דולר-שקל

כמו שנאמר: הסתום רב על הנגלה. נפלאות הדבר בעיני איך מנגנון של הזרמה של 500 מיליארד דולר (ראו פסקה קודמת) יכול לגרום לעלייה דווקא במחירו של הנכס אשר אותו מדללים למוות בצורה כה עקבית. אבל, זה מה שקרה. בזמן שהפד הדפיס דיגיטלית, הדולר בעולם דווקא התחזק מול המטבעות החשובים וגם מול אלו הפחות חשובים, דהיינו כולל השקל שלנו. 

לא שתנועה זו יצרה שינוי טכני מהותי במצבו של זוג המטבעות המקומי אבל זה היה פלא בכל זאת. בכל אופן, בנק ישראל עומד כשומר סף עב בשר סביב רמת התמיכה הקשה ב-3.45 וכאשר הדולר מתקרב לשם אנו רואים את נחישות הפקידים הירושלמים במלוא כוחם. עבור החיוביים אין לי טענות. אין בכוחם, ו-או בביטחון העצמי הרעוע שלהם, לפרוץ את הגבול העליון של המגמה היורדת דהיינו קו המגמה היורד. 

וכך, עוד שבועיים של הלוך ושוב עם הרבה תקווה והרבה אכזבה. עקרונית סיום התהליך השוחק עצבים הזה צריך להגיע כאשר המחיר יהיה כלוא בין הגעתו של קו המגמה היורד והבסיס של אזור התמיכה סביב 3.45. מה יקרה אז? מי יודע? זה באמת עניין של הרבה מחשבה ותהייה אבל אם אנו מניחים שבמניות ראוי שיקרה תיקון משמעותי בחו"ל, אחרי תקופה כה ארוכה של חיוב, ואם נניח ששוק המניות שלנו עוקב את זה בחו"ל, אזי, וזו שוב הנחה, הקורלציה ההגיונית היא שהדולר יעלה מול השקל ושהזוג יברח מאזור 3.45 לכיוון 3.5 ואולי 3.54. 


S&P500

אחרי כמעט 10 ימים של הססנות, המדד הזה נראה כמחדש את המגמה החיובית כלפי מעלה וזאת אחרי שהוא נגע תוך יומית בגבול התחתון של התעלה העולה. אנחת הרווחה של וול-סטריט גדולה אחרי שהסתיימה השנה האזרחית ללא תאונה בזירה של ה-REPO ואחרי שהספרים נסגרו עם רווחיות גדולה וסיפקו סיבות טובות לבונוסים גדולים במיוחד. 

עמידתו של טראמפ על כבודה של אמריקה על ידי חיסול קאסם סוליימאני, והמספרים הטובים שהוא מתחיל לקבל בסקרים, מגבירים את התקווה אצל המשקיעים שבבחירות 2020 נראה המשך של כהונתו המיטיבה עם הקפיטל, ושלא נראה את הגעתם של הדמוקרטים תאבי מיסים, רגולציה, הלאמה של החוב לסטודנטים, ובנייה של מערכת רפואה ציבורית כללית. העובדה שהפד ממשיך לקיים מדיניות של חזרה למסלול יורד בריבית, וגידול מאזן, במקום נרמול המצב לממוצע הרב שנתי, גם זה מייבא אופטימיות למשקיעים כלפי העתיד המיידי והבינוני. 

עבור כל חברה וחברה מספריה חשובים ודוחותיה קובעים לחיים ולמוות את מחיר מניותיה. אבל, היום, בעידן המכונות האוטומטיות, הנגזרים, והגלובליזציה של המסחר, הרבה מאד מן המדדים "חיים" מעצמם על בסיס פסיכולוגיה של מקרו כלכלה ופוליטיקה. אוסף של ידיעות מיקרו לא יכלו להביא לנו את תנועת המדד מאז אוקטובר ועד היום, כמו שהיא לא הביאה את מה שקרה בסיום 2018. השנה, פשוט, זה היה בכיוון החיובי והטוב. טכנית, יעד החיוביים עומד על 3280 ויעד השליליים עומד על 3200. כל השאר הוא מלל, ורוח פרצים של הגיגים חסרי חשיבות. 

הערה כללית לגבי הגרפים:
אחרי שנים רבות של שימוש במערכת גרפית משלי, החלטתי להשתמש במערכת גרפית של אתר, אשר מספק את מיטב הטכנולוגיה לכך, ובחרתי באתר Investing.com. היותו אתר שמאפשר מבט גם על נכסים ישראלים רק הוסיף נקודות לבחירתו, ואני חושב שהשינוי מהווה התקדמות, ואף בהירות יתר, על מצבם הטכני של הנכסים. 

כל הגרפים המוצגים ימשיכו להיות יומיים, דהיינו שבהם כל נר מייצג יום של מסחר, אבל יהיו מוצגים על בסיס נרות Heikin-Ashi על מנת לקבל תחושה מגמתית הרבה יותר ברורה ומספקת למשקיעים וסוחרים העובדים על בסיס מתודולוגיה קרובה לזו. לבסוף, אני מזמין את הקוראים להתנסות בצד הגרפי של האתר ובכל שירותיו המגוונים והמעניינים.    

x