משבר הקורונה: מה עושים עם הכסף כשהבורסות נופלות?

איפה יש הזדמנויות? וממה להיזהר?

 

 
 

אלעד שמש
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
29/03/2020

השאלה הנפוצה ביותר שאני שומע בימים האחרונים היא היכן התחתית? כמה עוד יכול השוק להתרסק? החדשות הרעות הן שאף אחד לא באמת יודע. החדשות הרעות יותר הן שכנראה עוד הרבה. למרות המלנכוליה, ברור לכל הכלכלנים שהשווקים יחזרו לעלות, אך סטטיסטית הניסיון של המשקיעים לתזמן את השינוי, את הנקודה שבה השוק הגיע לתחתית ומשם ישנה כיוון – נועד לכישלון. אז מה עושים עם הכסף כשהמסכים צבועים באדום? היכן למרות הכל יש הזדמנויות? והכי חשוב מאלה השקעות להיזהר?

משבר הקורונה תופס את שוקי ההון אחרי עליות שערים רציפות ללא תיקונים משמעותיים מסוף שנת 2008. זהו הסייקל הכלכלי הארוך ביותר בהיסטוריה של שוקי ההון וכעת הוא הגיע אל קיצו. מבחינת מחירי המניות המכפילים עדיין גבוהים והמחירים יקרים כך שיש לשווקים עוד הרבה לאן לרדת. הבורסה מתנהלת מציפיות לעתיד, ואח"כ מניתוח של העובדות, ובימים טרופים אלה שוק המניות בעולם מתנהל בהיסטריה, חוסר וודאות ואימפולסיביות שנעה בין הרצון להתגונן ולמזער הפסדים לבין הרצון לנסות ולנצל את התנודתיות לרווחים קלים בעסקאות שורט מסוכנות.

משבר הקורונה שונה מכל משבר שחווינו בעבר וסביר להניח שהוא יעמיק בשבועות הקרובים, לפני שנראה את התחתית. בין לבין, נראה ימים בהם השוק מתאושש ומגיב בעליות חדות ומנגד ימי חרדה והיסטריה שיפעילו את מעצורי המסחר של הבורסה ללא הואיל. זירת הבורסה הופכת לזירה ריגשית ואימפולסיבית במקום זירת השקעות ומסחר שקול. כשהבורסה מונעות משיקולים פסיכולוגיים ולא כלכליים גרידא, רוב המשקיעים אשר ינסו לחזות את מגמת השוק, סקטור או נייר ערך בודד בטווח הזמן הקצר צפויים לרשום הפסד כואב. לכן, מי שאינו ניחן בעור של פיל, ניסיון עשיר וכוח קניה עמוק, שלא ייכנס להרפתקת החיזוי. משבר הקורונה, כמו כל משבר, יגיע לקיצו, ולכן משקיעים חכמים מעדיפים להקצות אחוז מסוים מההון להשקעות "פוסט קורונה".

אז במה להשקיע? ראשית, חשוב שתדעו באילו חברות לא להשקיע. המסוכנות ביותר הינן חברות אשר נמצאות בשלביהן הראשונים. כאלה שהוקמו בשנה האחרונה, ללא עומק טכנולוגי או ללא משקיעים גדולים ושוק מטרה משמעותי. אז במי כן להשקיע? ראשית, בחברות אשר יכולות להבשיל למימוש בציר זמן של שנתיים-שלוש. הסיבה לכך היא שמשבר כלכלי מקשה על מימוש חברות, אקזיטים והנפקות בציר הזמן המיידי. הבראה מגיעה בדרך כלל כשנתיים-שלוש לאחר תחילת משבר. שנית, חברות שנמצאות בשלב מתקדם, של מוצר והיתכנות טכנולוגית. וכן, זה לא מבטל את האימרה החשובה ביותר בהשקעות, "המזומן הוא המלך", תשמרו על נזילות סבירה, זה פשוט יגן עליכם מפני הפתעות לא מתוכננות.

מצאתם חברה שפוטנציאל ההשקעה בה גבוה, מה עכשיו? עכשיו אתם יכולים לנשום לרווחה. אנחנו בעצם מדברים על השקעות שלא נסחרות היום בבורסה, ולכן לא גורמות לנו לכאב לב לאחר כל ידיעה מרעישה בסוכנויות הידיעות, ומנגד הנזילות אינה מידית. השקעה אלטרנטיבית שכזו. זהו אפיק השקעה מחוץ למבנה המוכר של חברה שנסחרת בבורסה ונתונה לתנודות אגרסיביות מעלה ומטה בכל אירוע אשר קשור או אינו קשור לסקטור הפעילות או למשק בכלל. חברות אלה שועטות קדימה לטובת מוצר משנה מציאות, הן יכולות להצליח בענק, נהנות מגמישות ניהולית, ומנגד כמובן נתונות לסיכון גם בעת הזאת. למרות העדר הנזילות, הן נהנות מיתרון בימים אלה, כי במציאות של החלטות השקעה לא רציונאליות, נכון דווקא להצמיח אורך רוח ולהרחיק מידינו את כפתור המכירה. דווקא עכשיו, השקעות אלטרנטיביות, אינה סופגות את הדי ההדף של השווקים, מדובר בחברות שיכולות להמשיך ולפתח את חזונם, בהנחה שהמוצר משנה המציאות שלהם מתאים לכלכלת פוסט קורונה. נסו לחשוב איך יראה העתיד, לאחר לקחי הקורונה. האם נפסיק לשאוף לפתח ציוד רפואי משנה חיים? האם טכנולוגיות רפואיות של ניטור מרחוק ייעלמו או יתחזקו? ערים חכמות, האם נלך לאחור או שאלה יהפכו לחכמות יותר? קשה לי לדמיין שוב חניה באמצעות מדחן או תחבורה ציבורית כבדה ומסורבלת יותר. אז אם אתם יודעים אילו חברה תפתח ראשונה את החיסון לקורונה, אשמח לדעת. אבל אם אנחנו לא יודעים את זה בוודאות, בואו נסתכל לעתיד, ונבחר בצורה אחראית היכן נכון להשקיע גם בימים טרופים אלו.

*הכותב הוא אלעד שמש, שותף מייסד בפלטפורמת ההשקעות Together (טוגדר).

 

x