סקירת אנליסט הפארמה >> התמתנות קלה במגיפת הקורונה וניתוח מניות הקורונה

סטיבן טפר, אנליסט פארמה,IBI בית השקעות: התמתנות קלה במגיפת הקורונה ומעבר לקצב הדבקה לינארי

 

 
 

סטיבן טפר, אנליסט פארמה, IBI בית השקעות
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
23/04/2020

אנחנו עדיין בעיצומו של הגל הגדול של ההתפרצות שממוקד בעיקר במדינות אירופה ובארה"ב, היקף הנדבקים הכולל ברחבי העולם מתקרב ל- 2.5 מיליון ושיעור התמותה עלה לקרוב ל- 7%. למרות זאת, בשבועיים האחרונות ניתן לראות שקצב ההדבקה הגלובלי ירד מקצב הדבקה מעריכי לקצב הדבקה לינארי של כ- 80,000 מודבקים ו- 6,500 מתים ליום, בממוצע.

יש לציין שקיימת שונות גבוהה בין המדינות בקשר לקצב הצמיחה בהדבקה (בחלוקה הבאה):

  • ההדבקה נבלמה: סין, דרום קוריאה, ובאופן מפתיע גם אוסטרליה וניו-זילנד (אולי בגלל הקיץ).
  • קצב ההדבקה מתמתן (מס' הנדבקים היומי בירידה מתונה): איטליה, ספרד, אוסטריה, שוויץ, גרמניה, דנמרק, נורבגיה, איראן, וישראל. רוב המדינות בקבוצה זאת מתחילות בהדרגה לפתוח את הסגר.
  • קצב הצמיחה לינארית (מס' הנדבקים היומי בשיא וקבוע): ארה"ב, קנדה, בריטניה, צרפת, הולנד, בלגיה, שבדיה, תורכיה וכן יפן וסינגפור (שבהן קצב ההדבקה החל לעלות לאחר שזה נראה תחת שליטה).
  • מדינות שבהם הצמיחה מערכית (מספר הנדבקים היומי בעליה): רוסיה, הודו, ברזיל, פרו ומקסיקו.

 

יש לציין שלמרות שנרשמת התמתנות מסוימת בקצב ההדבקה, שיעור התמותה ממשיך לטפס בעקביות, ותוך שבועיים השיעור עלה מ- 5.5% ל- 6.9%.  המצב באירופה הנו הקשה ביותר ובמרבית המדינות שיעור התמותה גבוהה ונע בין 10% ל- 15%. יוצאות מהכלל הן גרמניה, אוסטריה, שוויץ, דנמרק ונורבגיה, עם שיעור נמוך שבין 2% ל- 5%. שיעורי התמותה בארה"ב ובסין הנו מעט מעל 5%, אך שיעור זה על פי הערכות נמוך מהשיעור האמיתי. את ההבדלים הקיצוניים בין שיעורי התמותה במדינות השונות לא ניתן לייחס לפרמטר אחד וסביר להניח שמדובר בשילוב של סיבות שקשורות: למבנה ואיכות מערכת הבריאות, למבנה הדמוגרפי, למאפיינים חברתיים-תרבותיים, להיקף הבדיקות ולמהירות ואופי התגובה של הממשלות.

 

ניתוח שני תרחישים להמשך התפתחות מגיפת הקורונה:

הנחת היסוד לשני התרחישים: לוחות הזמנים אינם מאפשרים השלמת פיתוח קליני וייצור של חיסון המוני בפחות מ- 12 עד 18 חודשים ושלנגיף הקורונה יציבות גנטית שתאפשר פיתוח חיסון יעיל.

התרחיש הסביר: המשך התמתנות בקצב ההתפשטות של נגיף הקורונה במדינות המפתח באירופה ובארה"ב, עם סימנים לבלימה גלובלית של המגיפה כתוצאה מהצעדים הדרסטיים שננקטים ובשילוב עם הכניסה לעונת הקיץ. הסגרים מתחילים להיפתח בחלק מהמדינות כבר בשבועיים הקרובים, ובחלק אחר של המדינות (כמו בארה"ב, בריטניה וצרפת רק בעוד 2 ל-4 שבועות נוספים (עד אמצע מאי). חזרה לפעילות הכלכלית ברחבי העולם צפויה להיות בהדרגה תוך בחינה השינויים בקצב ההדבקה, כשברקע החשש לעליה מחודשת בקצב ההדבקה ובעיקר להתפרצות שניה ומשמעותית יותר של המגיפה בחורף 2020 (עוד לפני שיש חיסון המוני).

התרחיש הפסימי: פתיחת הסגרים נכשל מגיפת הקורונה ממשיכה להתפשט ברחבי העולם באגרסיביות גם לתוך חודשי הקיץ, גם אם קיימים מוקדי בלימה במדינות מסוימות. השיתוק הכלכלי נמשך עוד 4 עד 5 חודשים נוספים (עד יולי-אוגוסט 2020). בשלב זה, המדינות ברחבי העולם לא יוכלו לשאת את המחיר הכלכלי והן יצטרכו לשקול אסטרטגיות חדשות מול מגיפת קורונה. יתכן שהפתרון היחיד יהיה להיכנע לנגיף ולעבור למודל שניסו בריטניה, שבדיה וארה"ב בתחילת המגיפה.

 

המענה הרפואי ומניות הקורונה

חברות הביופארמה עובדות סביב השעון במרוץ אחר תרופות וחיסונים להתמודדות עם מגיפת הקורונה. מספר תרופות שנמצאות בניסויים קליניים לטיפול בקורונה, מבוססות על תרופות שפותחו או נמצאות בשימוש למחלות אחרות. בחודשים הקרובים צפויות תוצאות ממספר ניסויים קליניים בכדי להוכיח אילו תרופות אכן יעילות לטיפול בקורונה ובאילו חולים. גם החברות שעובדות על חיסון לקורונה מתחילות להיכנס לבחינה קלינית. למרות הדחיפות וההקלות של הרשויות הרגולטורית, לא ניתן להתפשר על הבטיחות של חיסון שמזריקים למאות מיליוני אנשים בריאים ברחבי העולם. השלמת הניסויים הקליניים וייצור המוני של החיסונים שיאושרו ייקח בין 12 ל- 18 חודשים.

מעקב אחרי תיק מניות הקורונה:

19/4/2020

S&P500         

-11%

  החברה

המוצר בפיתוח

הטכנולוגיה

שלב הפיתוח (נכון למרס 2020)

תשואה מ- 1/1/20

תרופות (לתת מענה לחולים שכבר נדבקו)

Gilead

(GILD)

תרופה Remdesivir  

מעכב שיכפול ה- RNA של הנגיף (שפותח במקור לטיפול בנגיף האבולה) נתפס כבעל סיכוי הגבוהה ביותר.

בעיצומם של 3 ניסויים קליניים שלב 3. אינדיקציות חיוביות ראשוניות מטיפול חמלה ב-53 חולים קשים מאוד ו- 113 מטופלים קשים בבית-חולים בשיקגו, אך תוצאות מהניסויים המלאים רק במאי.

+29.2%

Regeneron

(REGN)

תרופה    Kevzara

נוגדן המעכב IL-6 (שמקטין דלקת) ומאושר לדלקת פרקים

בתחילת ניסוי קליני 2/3 ב- 400 חולים בארה"ב, לבדיקת היעילות נגד קורונה. הניסוי צפוי להסתיים רק בעוד שנה.

+51.5%

חיסון פסיבי

המבוסס על קוקטייל נוגדנים נגד חלבוני הנגיף

ניסויים קליניים צפויים להתחיל רק לקראת הקיץ.

Abbvie

(ABBV)

תרופת קומבו  Kaletra

מעכב פרוטאזות שאושר ומשווק לטיפול החולי HIV/AIDS

ניסוי קליני בוצע בשיא המגיפה במחוז חובאי בסין. התוצאות שפורסמו לפני חודש (18/3), היו מאכזבו.  

-5.6%

חיסון אקטיבי (למנוע את ההידבקות בנגיף)

J&J

(JNJ)

חיסון אקטיבי

חיסון מבוסס נגיפים ריקומביננטיים  AdVac

ניסוי קליני צפוי להתחיל בספטמבר, ואם יתקבלו תוצאות חיוביות צפוי אישור חירום והספקה של כ- 750 מיליון מנות לא לפני אפריל 2021.

+4.2%

Sanofi (SNY)

חיסון אקטיבי

חיסון מבוסס חלבוני נגיף ריקומביננטיים

ניסוי קליני צפוי להתחיל בספטמבר, ואם יתקבלו תוצאות חיוביות צפוי אישור חירום והספקה של כ-600 מיליון מנות לא לפני חציון שני של 2021.

-4.9%

בשיתוף עם

GSK

-10.5%

Moderna

(MRNA)

חיסון       mRNA-1273

מבוסס על RNA של הנגיף שהגוף יתרגם לחלבון נגיפי וייצר נגדו תגובה חיסונית

סיום הגיוס לניסוי קליני שלב 1 לבחינת בטיחות ותגובה חיסונית. הניסוי ב-45 מתנדבים בריאים החל ב- 16/3 בארה"ב. תמיכה פדרלית של $483M להאצת הפיתוח והייצור. צפויה להגיע לייצור של מיליון מנות בחודש לפני סוף 2020.

+140%

Inovio

(INO)

חיסון           INO-4800

מבוסס על DNA של הנגיף שהגוף יתרגם לחלבון נגיפי וייצר נגדו תגובה חיסונית

ניסוי קליני שלב 1 לבחינת בטיחות ותגובה חיסונית, הניסוי ב-40 מתנדבים בריאים החל ב- 6/4 בארה"ב. צפוי ייצור של כמיליון מנות עד סוף 2020 להשלמת הפיתוח הקליני ושימוש חירום.

+150%

 

 

מניית חברת גיליאד טסה ביום בסוף השבוע בכ- 10%, בעקבות דליפה של תוצאות חיוביות מבית חולים בשיקגו שמשתתף בניסוי הקליני הגדול שלב 3 לבחינת רמדסיביר לטיפול בחולי קורונה. על פי רופא שמעורב בניסוי, מ- 113 חולים קשים שטופלו בתרופה מעל 50% שוחררו מבית החולים ורק שניים נפטרו. למרות, שהתוצאות שהודלפו נראות מאוד חיוביות צריך לקחת אותם בפרופורציה הנכונה. מדובר בקבוצה קטנה של חולים במרכז רפואי בודד, מתוך ניסוי גדול ב- 6,000 חולים שמתקיים בעשרות בתי חולים ברחבי העולם. תוצאות רשמיות של הניסוי המלא צפויות להתפרסם במהלך חודש מאי. רק התוצאות המלאות יוכלו לקבוע ברמת ודאות גבוהה שאכן התרופה רמדסיביר יעילה לטיפול בחולי קורונה. יש לציין שגיליאד מריצה שני ניסויים במקביל, האחד לבחון את היעילות בחולים הקשים (אך לא הקשיים מאוד) והשני בחולים בינוניים. התוצאות משני הניסויים יאפשרו לקבוע גם באיזה קבוצה של חולים התרופה יעילה.

תרופה ישנה למחלת המלריה, Hydroxychloroquine, נמצאה יעילה נגד הנגיף בתרביות תאים, עם אינדיקציה ראשונית ליעילות קלינית בניסוי קליני קטן ולא מבוקר בצרפת. ניסוי גדול ב- 1,500 חולים החל בארה"ב בשביל לקבוע את היעילות והבטיחות במדגם גדול. חשוב לציין, שהמוצר גנרי וזול ולא צפויה להיות לו השפעה מהותית על חברה ספציפית. מספר חברות ובראשן טבע ומיילן הודיעו על האפשרות לספק את המוצר. בשבועיים האחרונים ישנה הצטברות של מידע שמפקפק ביעילות הקלינית של השימוש ל- Hydroxychloroquine בטיפול בחולים קורונה קשים. המידע מגיע מקבוצת מחקר בצרפת שניסתה לחזור על הניסוי של הקבוצה הצרפתית שדיווחה ל"כאורה" על תוצאות חיוביות. כמו כן גם בניסויים שנעשו בסין נראה שהיעילות של התרופה מוגבלת. יש גם לציין שבמינון גבוה של התרופה נרשמו תופעות לוואי קשות.

 

 

גילוי

לכותבי המאמר ולחברת שרותי בורסה והשקעות בישראל- אי.בי.אי בע"מ ("שירותי בורסה") אין רישיון שיווק השקעות והם אינם מבוטחים בביטוח הנדרש מבעלי רישיון בהתאם לחוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות, תשנ"ה-1995. בעת פרסום המאמר שירותי בורסה וכותבי המאמר הינם בעלי עניין אישי בנושאיו הנובע מאחזקותיהם בניירות הערך הנזכרים בסקירה או מקיומם של קשרים עסקיים עם החברות המוזכרות. יובהר, כי אין באמור בסקירה כדי להוות תחליף לשיווק השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.

מסמך זה הינו עבודת מחקר שהוכנה על ידי מחלקת המחקר של שרותי בורסה והשקעות בישראל – אי.בי.אי. – בע"מ ("החברה") והוא מובא כשרות מקצועי ללקוחות המסווגים ככשירים בלבד כהגדרתם בחוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות, תשנ"ה -1995. המסמך מבוסס על מידע שדווח לציבור על ידי החברות הנסקרות בו וכן על הערכות ואומדנים, שמטבע הדברים אפשר ויתבררו כחסרים, או בלתי מדויקים או בלתי מעודכנים. מסמך זה הינו חומר תומך החלטה בלבד ואין לראות במידע במסמך זה כעובדתי או כמידע שלם וממצה של כל ההיבטים הכרוכים בניירות הערך ו/או בנכסים הפיננסים הנזכרים בו ולכן אין לקבל על סמך מסמך זה בלבד החלטות השקעה כלשהן.

מסמך זה הינו למטרות אינפורמטיביות בלבד, ואין במסמך זה ובכל הכלול בו משום ייעוץ או הצעה או שידול או הזמנה לרכוש (או למכור) את ניירות הערך ו/או הנכסים הפיננסים הנזכרים בו, ואין בו משום תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם או לקוח.

קבוצת אי.בי.אי. , עובדיה וחברי הדירקטוריון בתאגידי הקבוצה לא יהיו אחראים לכל נזק, ישיר או עקיף, שיגרם, אם יגרם, לצד כלשהו, כתוצאה מהסתמכות על מסמך זה. תאגידים הנמנים על קבוצת אי.בי.אי. ו/או בעלי השליטה בה עשויים להחזיק ולסחור עבור עצמם ו/או עבור לקוחות הקבוצה בניירות הערך ו/או בנכסים הפיננסים המסוקרים במסמך זה, כולם או חלקם, והם עשויים לפעול הן במגמת קנייה והן במגמת מכירה בכל אחד מניירות הערך ו/או הנכסים הפיננסים האמורים.

קבוצת אי.בי.אי. מעניקה מגוון שירותים בתחום ההשקעות, לרבות ייעוץ ו/או הפצה ו/או חיתום הנפקות וכן עשיית שוק, ועל כן עשויה להעניק שירותים אלה או אחרים לחברות הנסקרות או לקבוצת החברות הנסקרות, וכן עשויה לקבל תגמול מהותי בגין שירותים כאמור.

מסמך זה הינו רכושה של החברה ואין להעתיק, לשכפל, לצטט, להפיץ או לפרסם בכל אופן מסמך זה או חלקים ממנו ללא רשות מפורשת, מראש ובכתב, של החברה. ככל שהתכנים במסמך זה מיועדים להפצה בכלי התקשורת, באופן מלא או חלקי, יודגש כי על כלי התקשורת המפרסם לציין בפני קוראיו כי "בעת פרסום המסמך, כותב המסמך אינו בעל עניין אישי בנושאיו, כמו כן, אין במסמך זה כדי להוות תחליף לשיווק השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם".

 

 

x