מניית בזן >> האנליסטים של לאומי יוצאים נגד תרחיש בו תיסגר החברה

אלה פריד: לנו נראה, שדווקא המשבר האחרון הדגים את החשיבותן האסטרטגית של פעילויות זיקוק הדלקים והפטרוכימיה בישראל

 

 
 

אלה פריד
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
30/06/2020

על פי בדיקת MFV הקרנות הקטינו אחזקות החל מתחילת השנה 
 
 
 
 
אלה פריד, אנליסטית בכירה בלאומי שוקי הון, מגיבה לפרסומים לפיהם המשרד לאיכות הסביבה והמועצה הלאומית לכלכלה בוחנים אפשרות לבצע סגירה מבוקרת של בית הזיקוק בחיפה, לרבות התעשיות הפטרוכימיות.
 
|"לנו נראה, שדווקא  המשבר האחרון הדגים את החשיבותן האסטרטגית של  פעילויות זיקוק הדלקים והפטרוכימיה בישראל. זאת, לאור השיבושים החמורים בשרשראות האספקה בעולם, מהם נפגעו גם תעשיות הפלסטיק המקומיות, כאשר ברקע עלו הביקושים למוצרים חד -פעמיים וחששות ממלחמות הסחר. כיום, עודף ההיצע הגלובאלי של תזקיקים עם ירידה בסחר הבינלאומיף מעניק יתרון תחרותי לגודל ומורכבות המפעלים, כך שצמצום היקף הפעילות  של בז"ן יפגע ברווחיות וידרוש ללא ספק פיצוי. אלא שקיימות נקודות נוספות, בעלות חשיבות אסטרטגית: שמירה על היקף ייצור של בז"ן, שחלק ממוצריה פונה ליצוא, נובע אכן מכדאיות כלכלית אבל גם שימור אסטרטגי של היקף הייצור, שמבטיח למדינה אספקה סדירה של מוצרי דלק ופטרוכימיה בשעת משבר.
 
"כך היה בתחילת משבר הקורונה, כאשר שרשראות האספקה הגלובליות נגדעו. נציין שתמיד קל יותר להשיג חבית נפט גולמי מסוג כלשהו מאשר סל מגוון של מוצרים ספציפיים וחומרי גלם, שהסקטורים השונים וצה״ל זקוקים להם.סימון שנת 2025 כיעד לוויתור על בית הזיקוק ועל תעבורה המבוססת על דלק פוסילי (ממקור של נפט וגז)   חריג ביחס לעולם באופטימיות ולא נראה מוחשי בשלב זה, גם ביחס למדינות ששיעור החדירה של רכבים חשמליים בהן גבוה בהרבה והמציאות הגאו-פוליטית שלהם רגועה יותר. להערכתנו, אם התוכנית תתקבל - סביר להניח שהיא תהייה רב שלבית, ארוכה יותר ויקרה. תוכנית כזו דורשת היערכות כולל של המשק ושל צה"ל. נציין, שדו"ח מקינזי  שהוזמן בנושא לא מצא כדאיות כלכלית בפירוק בית הזיקוק בחיפה עד לשנת 2030. כמו כן, 2030 היה הטווח הארוך נקבע לבדיקה. אנו מסקרים את בז"ן במחיר יעשד של 0.96 ש' ובהמלצת "משקל שוק".
 

 

x