נובל אנרג`י || עסקת הרכישה של שברון תגביר את אי הוודאות בשוק הגז המקומי

לאומי שוקי הון: "רוב הסיכויים ששברון תמכור את פעילות נובל אנרג'י בתמר ולווייתן, ולא יהיה פשוט למצוא תחליף למפעיל ברמה הזו"

 

 
 

אלה פריד
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
21/07/2020

אלה פריד, אנליסטית בכירה בלאומי שוקי הון, מגיבה לפרסומים על כך ששברון צפויה לרכוש את נובל אנרג'י בעסקת מניית לפי 10.38נ דולר למניה, שמהווה פרמיה של 7.5% על מחיר הסגירה ביום ו'. לפי דיווחים בעיתונות, העסקה כבר אושרה בדירקטוריונים של שתי החברות. נציין, כי 75% מההמלצות על המנייה הן 'קנייה' ומחיר היעד הממוצע של נובל עומד על כ-14 דולר. ברמת התמחור הנוכחית, הניסיון לרכוש את נובל אנרג'י בעסקת מניות אינו מהווה הפתעה גמורה. גם הזהות של הרוכשת, שברון - חברת הנפט השנייה בגודלה בעולם, שמייצגת את ההישגים הטכנולוגיים של תעשיית הנפט האמריקנית גם נראית הגיונית. נציין, ששווי השוק של נובל אנרג'י, שמנייתה עלתה מהשפל בכ-260%  -עדיין נאמד בכ-4.6 מיליארד דולר בלבד, וצנח ב- 72% ב-24 חודשים.

"נובל – העומדת בלב ניסיון ההשתלטות, נהנית מהערכה מקצועית גבוהה בענף ונחשבת לאחת החברות המובילות בקידוחי מים עמוקים. סינרגיה נוספת נובעת מחשיפתה של נובל לאזור פצלי השמן פרמיאן. נציין, שבחמש השנים האחרונות ביצעה נובל מעבר ממיקוד בגז למיקוד בנפט והתמחור שלה הושפע לרעה מרכישה שעשתה בשנת 2017 כאשר קנתה את חברת קלייטון-וויליאמס ב-2.7 מיליארד דולר ונכנסה לחלקו המערבי של מאגר פרמיאן. רכישה זו הגדילה את המינוף של נובל וחשפה אותה לרגישות פצלי השמן  לנקודות האיזון בהפקת נפט בארה"ב. 

השפעה פוטנציאלית על המאגרים יהשראלים: קיים קונצנזוס לגבי האיכות של נובל באקספלורציה ובהפקה במים עמוקים. נציין, שלמרות הבעייתיות של קרבת אסדת לוויתן לחוף מבחינת תושבי האיזור, קיימת הערכה  בינלאומית ביחס לאיכויות הפיתוח של מאגרי תמר ולוויתן. הרכישה של נובל ע"י שברון, אם תצא לפועל – עלולה להביא ליציאתה מהמאגרים הישראלים תמר ולווייתן, בהם היא מתפקדת כמפעילה. אחזקתה של נובל במאגר תמר נמצאת כבר בשיעור רגולטורי מינימילי שהותר למפעיל, בעוד שבלווייתן היא מחזיקה 40% והוא נחשב לאחד הנכסים התזרימיים שלה. לאחרונה, נכנסה נובל אנרג'י כשותפה פסיבית של חברת  SHELL(בשני רשיונות חדשים בדלתא של הנילוס) וגם שברון מקבלה עניין בפוטנציאל המרי.

"בשורה התחתונה, כיאה לעידן קונסולידציה, חברות הענק פונות לרכישת חברות איכותיות שהשווי שלהן נפגע דרמטית. אם אכן תצליח שברון לרכוש את נובל בעסקת מניות בלבד ובפרמיה שאינה גבוהה משמעותית מהמחיר הנוכחי, היא תעשה עסקה מצוינת.  שברון בניגוד לנובל איבדה רק כ-28% משוויה בשנתיים האחרונות.

מבחינת שותפיה הישראלים, מדובר בהגברת אי הוודאות. קיים, כמובן, סיכוי מסוים שבמקרה של הצלחת הרכישה, שברון תשאיר את הפעילות של נובל בישראל, אך מרבית הסיכויים שהפעילות תימכר. במקרה כזה, יהיה קשה מאוד למצוא החלפה ראויה מבחינת היכולות והעמידות במצבים גיאו-פוליטיים מורכבים".

 

 

x