סוכן ביטוח בריאות | לראשונה בישראל רישוי חדש "סוכן ביטוח בריאות"
בכנס עדיף שנכרך היום גילה ד"ר משה ברקת יו"ר רשות שוק ההון: "אנחנו פועלים כדי לייצר את הרישיון שהוא מומחיות נפרדת מהמומחיות הקיימת כיום. להגביר את המומחיות של המתווכים - נחייב את הסוכנים הפועלים בתחום בקבלת רישיון 'סוכן ביטוח בריאות', סוג רישיון חדש שלא היה קיים עד היום."
את הדברים אמר בכנס הבריאות והסיעוד ה-17 של עדיף
פוליסה אחידה באמת, על כל פרקי הפוליסה
(דקה 08:49) "אנחנו רוצים פוליסה אחידה באמת, על כל פרקי הפוליסה, לא כמו היום שרק פרק הניתוחים אחיד ואז ביטוחים קבוצתיים למשל, ואחרים, יוצרים הבחנות בין אדם לאדם בשלושת הפרקים האחרים. זה דבר שהתפספס וזה לא אחיד באמת. אנחנו רוצים אחיד כמו לחם אחיד, לא רק פוליסה בסיסית אחידה שכולם יהיו מחויבים להציע, אלא פוליסה שהיא נגישה וזולה יחסית, כאשר המיקוד הוא בכיסוי אירועי קטסטרופה (ניתוחים בחו"ל, השתלות בחו"ל, תרופות ייחודיות מחוץ לסל וכו').
"אבל אחידה זה לא יחידה. מעל הפוליסה האחידה בסיסית, המתומחרת כאמור בצורה זולה ונגישה, ניתן יהיה לרכוש בנפרד הרחבות לפי צרכי המבוטח. רק שהתנאי הוא שההרחבות ימכרו באופן שיאפשר ללקוחות השוואתיות הולמת בין יצרנים. בנוסף, ההרחבות יהיו עצמאיות ברכישה שלהן - בין אם מדובר בכיסויים ביטוחיים ובין אם מדובר בכתבי שרות, שאפשר יהיה למכור גם ללא חיתום. הדבר הזה ישרת ציבור שלצערי נפגע מהיכולת לרכוש כתבי שירות שהוא צריך במחיר נמוך יותר ממה שהוא משלם היום".
המינוח כפל ביטוח לא מדויק ועשוי להטעות
(דקה 10:16) "כפל ביטוח זה מטבע לשון רווח, פופולרי, אבל לצערנו המינוח כפל ביטוח לא מדויק ועשוי להטעות כשמדובר בכיסויים מצטברים, או בכיסויים שניקנו תחת תנאי חיתום שונים, או שעוסקים באותו נושא בחריגים שונים, והמבוטח זכאי להחזר משני מקורות או יותר כך שלא מדובר בכפל מיותר. אנחנו לא רוצים להשמיד ערך למבוטח ולהסיר ביטוח שאח"כ המבוטח יצטער שהוריד. אנחנו כן מעוניינים להפחית ובצורה אפילו אגרסיבית יותר מהעבר ביטוחים חסרי ערך ומיותרים. באנלוגיה מעולם הרפואה - צעד כזה של ביטול מה שמכונה "כפל ביטוח" לא עושים בסכין קצבים שחותך הכל בלי הבחנה, אלא באיזמל מנתחים, שמסיר את מה שמיותר ומותיר את מה שחיוני."
שדרוג הר הביטוח כך שיכלול גם את נתוני השב"ן ואת כל הכיסויים הביטוחיים בביטוח הפרטי
(דקה 05:33) "כדי לשפר את נגישות המידע לציבור, קידמנו בשנה האחרונה שדרוג משמעותי להר הביטוח, ואנחנו פועלים להשיק אפליקציית בריאות חדשה בשיתוף משרד הבריאות וישראל דיגיטלית, כך שצרכן יוכל לקבל החלטה צרכנית מושכלת ביחס לכל מוצרי הבריאות שלו. מדובר בשדרוג הר הביטוח כך שיכלול גם את נתוני השב"ן ואת כל הכיסויים הביטוחיים בביטוח הפרטי. השדרוג יאפשר לציבור לקבל תמונה מקיפה על כל הכיסויים הביטוחיים הקיימים לו ויאפשר לזהות כפלי ביטוח או חוסרי ביטוח. המאגר הוא ממשלתי ובעל יכולות API כך ששירותים משלימים יוכלו להשתמש בנתונים לניתוח המצב הביטוחי ללא הקמת מאגר נתונים פרטי, שחושף את לקוחותיו לסיכוני פרטיות, עדכניות מידע, וסייבר.
"צעד נוסף שמקדם את המעבר של ביטוחי הבריאות לעולם הדיגיטלי הוא "חוזר חיתום אינטרנטי", אשר אנו מקדמים את פרסומו כדי לאפשר לאנשים לקבל בקלות הצעות מחיר מתאימות לצרכיהם, לאחר שמילאו שאלון חיתום רפואי גנרי המבוסס על שאלות החיתום הקיימות כיום בתחום. זה לא מונע שאלוני המשך, אבל כן אומר שאם לקוח מילא את כלל השאלות, חברת הביטוח חייבת לתת לו הצעת מחיר".
צעד חדשני: רישוי חדש ל'סוכן ביטוח בריאות' ולצדו הגברת הפיקוח על מוקדי מכירה
(דקה 07:30)"כצעד משלים להנגשת המידע למבוטח, ושיפור יכולת המיקוח שלו, אנחנו פועלים כדי לייצר את הרישיון שהוא מומחיות נפרדת מהמומחיות הקיימת כיום. להגביר את המומחיות של המתווכים - נחייב את הסוכנים הפועלים בתחום בקבלת רישיון 'סוכן ביטוח בריאות', סוג רישיון חדש שלא היה קיים עד היום.
"'סוכן ביטוח בריאות' יהיה סוכן אובייקטיבי מבחינת היבטי תגמול, יידע להציע את מגוון הכיסויים הקיימים בשוק, וייעץ למבוטח לטובתו ועל פי צרכיו ומצבו הבריאותי. הדבר הזה יאפשר מגוון רחב יותר של מוצרים ויאפשר התאמה טובה יותר ללקוח שתחסוך את הבעיות שקיימות היום של אי הידיעה אם הביטוח מספק או כולל גם ביטוחים מיותרים".
"בנוסף אנחנו מתכוונים להגביר גם את הפיקוח על מוקדי המכירה ולדרוש הכשרה מאוד משמעותית, הרבה יותר מהיום, בתחום ביטוחי הבריאות למי שמוכר ביטוח לציבור".
מחיר הוא לא תמיד חזות הכל
(דקה 11:11)"שיפור גם לבעלי הפוליסות הישנות. מעבר למוצרים החדשים של הרפורמה מ-2016, יש מלאי גדול של פוליסות ישנות, טרום הרפורמה, שמצד אחד יש בהן כיסויים שלא זמינים לאחר רפורמת 2016, ומצד שני יש בהן חלקים נחותים לפוליסה שלאחר הרפורמה, וצריך לעבוד על התפר הזה כדי שהצרכן לא יפגע. לצערי, בעלי פוליסות ישנות מלפני הרפורמה נזנחו מאחור. אני סברתי ואני סבור גם היום שזו גישה שטעונה שינוי ותיקון. יש לגישה הזו גם השלכות שליליות, כדוגמת ניצול ציני של הרפורמה לצורך טוויסטינג, גם אם זה פועל לרעת הלקוח, אשר עשוי להפסיד עקב מעבר לפוליסה חדשה יתרונות שהיו
קיימים לו בפוליסה הישנה. אנחנו פועלים כנגד מי שמטעה את הציבור ופועל בחוסר אחריות, אבל יש גם ללכת מעבר לזה ולטפל גם בפוליסות עצמן.
"אני רוצה לבטא באופן ברור את התפיסה שלי בעניין הזה - צריך לזכור: בריאות זה לא סלולר. אלמנט החיתום דרמטי. מחיר הוא לא תמיד חזות הכל, בוודאי במוצרים שנוגעים במצוקות מאד גדולות. שאלת הכיסוי היא שאלה קרדינלית יותר בהקשר הזה. ואנחנו רוצים להבטיח שכשאדם שילם הוא יקבל את מה שהוא חושב שהוא שילם עבורו או מה שהסבירו לו שזה הכיסוי ולא משהו אחר. יש תקלות בעניין הזה וזה הרבה יותר דרמטי, בוודאי בשעה קשה, מאשר כמו שאמרתי בעבר עוד 10% בפרמיה. אנחנו נדאג למחירים זולים אבל שאלת הכיסוי היא הקרדינלית".