אילון מאסק עקף את בזוס האיש העשיר בעולם - מה הוא אומר על זה ?

שלושה סיפורי בורסה קצרים ומוזרים - אילון מאסק עוקף את ג’ף בזוס, נאסד"ק מעל 13,000 נקודות, וביטקוין ממשיך לנסוק. גם ב-2021 יהיה כאן מעניין

 

 
אילון מאסקאילון מאסק
 

עמי גינזבורג
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
07/01/2021

מאסק עקף את בזוס, נאסד"ק מעל 13,000 נקודות, וביטקוין ממשיך לנסוק. גם ב-2021 יהיה כאן מעניין

1. אלון מאסק האיש העשיר בעולם

בימי קדם, אנשים עשירים נהגו להחזיק ברשותם אחוזות גדולות עם עבדים ומשרתים. כך הם הראו לעולם את עושרם. בעולם המודרני אחוזות גדולות הן כבר לא סיפור גדול. עשירים ממש, אוליגארכים נגיד, קונים לעצמם בדרך כלל יאכטה עצומת מימדים, שאיתה הם מפליגים וחוגגים ברחבי העולם. ואם הם מספיק עשירים הם ינסו לרכוש לעצמם גם איזה אי קטן, כדי שיהיה היכן לעגון. 

אבל ב-2021 גם אי פרטי כבר לא מספיק. עשירים באמת כבר לא מסתפקים בכיבוש כדור הארץ. הם מכוונים הרבה יותר גבוה. לחלל למשל. 

קחו למשל את שני האנשים העשירים בעולם – ג'ף בזוס מאמזון ואלון מאסק מטסלה. עד היום בבוקר בזוס נהנה עדיין מהתואר "האיש העשיר בעולם", עם הון אישי של 186 מיליארד דולר. אבל אחר הצהריים, במהלך המסחר בוול סטריט התמונה השתנתה. מניית טסלה שהחלה את המסחר במחיר של 755 דולר, זינקה במהלך היום ל-808 דולר. היא הקפיצה את שוויו של מאסק ל-190 מיליארד דולר. 
הגיוני? לא. אבל למי אכפת? 

האתרים הפיננסיים שעוקבים אחר שוויים של המולטי מיליארדרים של העולם יצאו מייד בכותרת מרעישה: "מאסק הוא האיש העשיר בעולם!".  מאסק עצמו הגיב על כך בציוץ: "כמה מוזר. טוב, אני חוזר לעבודה". 
מאסק (50) ובזוס (57) לא מסתפקים כאמור רק בנכסים ארציים כמו מכוניות חשמליות ורשת שיווק קמעונאית. את הכסף שהם מקבלים מהמניות שהם מממשים מדי פעם הם משקיעים בעסקי החלל שלהם. מאסק בחברת שיגור הטילים ספייס-איקס, ובזוס בחברת בלו אוריג'ין שמבקשת לשגר טיסות תיור לחלל. 

מייסד הטרנד החללי הזה הוא מיליארדר אחר, סיר ריצ'ארד ברנסן (70) הבריטי, היזם של חברת וירג'ין גלאקטיק, העוסקת גם היא בטיסות תיור לחלל. וירג'ין  נכנסה לאחרונה לבורסה האמריקאית באמצעות מיזוג הופכי עם חברת בועה (SPAC) ומנייתה זינקה תוך שנה ב-100%. לא לדאוג, מדובר בחברה מפסידה כמובן ולכן יש לה עוד הרבה פוטנציאל להפתיע לטובה. 

אבל ברנסן בכלל לא בליגה של שני הקולגות מעבר לאטלנטי. הונו האישי נאמד רק בכ-5 מיליארד דולר. מכיוון שסמלי סטטוס הם דבר מידבק, לא מן הנמנע שבעתיד הלא רחוק ינועו לתחום החלל עוד כמה מיליארדרים בני זמננו. כי בית חולים, או מוזיאון על שמך זה כבר לא מספיק נוצץ. 
אם אין לך תחנת חלל משלך בחלל – מה אתה בכלל שווה? לך תדפוק כרטיס נוכחות. 

2. נאסד"ק מעל 13,000 נקודות. 

שיא חדש קבע היום מדד בורסת הטכנולוגיה של וול סטריט, והוא מצטרף לשרשרת השיאים שכבש המדד בשנה האחרונה. נכון לשעת כתיבת שורות אלה מרחף מדד נאסד"ק באוויר הדליל של מעל 13,000 נקודות. מאז 16 במארס 2020 השלים המדד זינוק של כ-90%. עד כדי כך. 
הגיוני? לא. אבל למי אכפת? הרי כולם מרוויחים מכך, נכון?

למי אכפת שהתוצר האמריקאי התכווץ ב-2020 בכ-3.5%? שיותר מ-17 מיליון איש בארה"ב נדבקו בקורונה, ויותר מ-300,000 נפטרו ממנה? למי אכפת ממיליוני המובטלים החדשים? מהחוב הלאומי שכבר מגיע לכ-110% מהתוצר? למי אכפת שתומכים בריונים של הנשיא המובס, דונאלד טראמפ, יורים בנשק חי בגבעת הקפיטול? 

לאף אחד. רק הכסף מדבר. והכסף מצביע מניות, ובמיוחד למניות הטכנולוגיה הגדולות. 

3. ביטקוין מתקרב ל-40 אלף דולר 

לפני כשבוע פרסמתי כאן טור על המטבע הדיגיטלי המצליח בעולם – ביטקוין. כתבתי שלדעתי מדובר בבועה פיננסית מהדהדת. בועה שכמוה האנושות לא ראתה מאז בועת הצבעונים – הטוליפמאניה – של המאה ה-17. בועה שלידה תרמיות פירמידה מסוג "פונזי", או "מיידוף", מחווירות והולכות להתבייש בפינה. 

אז כתבתי. איך אמר לי אחד מידידיי: "אם אתה כתבת, כנראה שזה הזמן לקנות. כי כל פעם כשאתה כותב שמניה כלשהי יקרה מדי, המחיר שלה רק עולה". כך גם הביטקוין. כשפרסמתי את הטור לפני כשבוע, מחיר ביטקוין עמד על 27 אלף דולר. הערב הוא כבר נשק ל-40 אלף דולר. 
הגיוני? לא. לא בעיני. אבל למי אכפת? הרי כולם מרוויחים, לא? זה עוד נראה. 

בינתיים הבועות מתנפחות להן בהתמדה, ואני כצופה וותיק של השווקים נפעם כל פעם מחדש. נפעם, לא מאמין, אבל ממשיך לכתוב ולומר את דעתי. הילדים שקונים שברי מניות ברובין הוד וחברותיה חושבים שהם המציאו את הגלגל מחדש. הם צוחקים עלי. אבל זה בסדר. יש לי סבלנות 
 
הכותב שימש בעבר כעורך שוק ההון של TheMarker. כיום הוא בשלבי סיום של כתיבת ספרו הראשון: "הצפת ערך – הלקסיקון של שוק ההון". אין לראות בכתוב המלצה לקנות או למכור ניירות ערך כלשהם. הכותב עשוי להחזיק פוזיציות בניירות הערך המוזכרים במאמר. 



x