קרן נאמנות במוקד || אי-בי-אי סין || קרן מנוהלת לחשיפה מול המעצמה העולה

זה די נדיר שאנו נעסוק בקרן גיאוגרפית. אמנם מנוהלת אבל, העוסקת בתחום צר למדי של הגלובוס שאינו ארה"ב. במקרה הזה עינינו נשואות לסין, במידה ונרצה לקחת חלק בתנועות המחיר של שוק המניות באימפריה היא.

 

 
Image: Dreamstime.comImage: Dreamstime.com
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
08/04/2021

זה די נדיר שאנו נעסוק בקרן גיאוגרפית. אמנם מנוהלת אבל, העוסקת בתחום צר למדי של הגלובוס שאינו ארה"ב. במקרה הזה עינינו נשואות לסין, ועל אחת מן הקרנות שאנו יכולים להשקיע, במידה ונרצה לקחת חלק בתנועות המחיר של שוק המניות באימפריה היא. בסה"כ, אין הרבה מבחר: ישנן שתי קרנות מנוהלות כאלו, ובחרנו בקרן הגדולה מן השניים. למה סין? כי, לדעת רבים וטובים, היא המקום שיצא נשכר ביותר ממשבר הקורונה, ומהווה עדיין את "בית החרושת העולמי".

תכונה מאוד מעניינת, כאשר צופים לצמיחה מדהימה, בטווח הקצר-בינוני, אחרי שמשבר הקורונה, וכל צידו הרפואי יהיה באמת מאחורינו. לפחות, במדינות המכילות את החלק הארי של הצריכה של מוצרי סין כמו אירופה, וארה"ב. האמת היא, שכפי שתראו בהמשך, את ה"רעיון" הבסיסי הזה כבר הבינו רבים, אשר הביעו זאת בהכנסת הון מאסיבית לכיוון השקעה זה. אבל, אין זה מאוחר כי, כאמור, העולם עדיין לא ממש סימן את סיומה הסופי של המגפה. הבה נתחיל.

פרטי הקרן



הקרן מגיעה אלינו מבית אי-בי-אי, והיא אחת מן הקרנות שבה היה שינוי מדיניות משמעותי מאז הקמתה בסוף 2003. זה אירע באמצע 2014,ואנו משערים שהיה אז התרכזות יתר או שינוי תפיסה כלפי ניהול ההשקעות כלפי אותה מדינה גדולה. בכל אופן, שינוי מדיניות חשוב בעינינו רק אם הוא קרה לאחרונה. נניח שנה אחורה מקסימום. אחרת, הוא הופך להיות נקודת ייחוס של נתונים היסטוריים בלבד, וללא השפעה מעשית על הפסיכולוגיה שלנו בדבר קנייה או מכירה של יחידות הקרן.

שנה אחורה, הקרן הצליחה להניב 7.19% אבל עם סטיית תקן מכובדת של 2.41%, המצביעה על תנודתיות לא מעטה. זאת, למרות שמדובר בקרן מנייתית. יש להניח שחלק נכבד מן התנודתיות הזו נובעת גם מן החשיפה למט"ח של נכסי הקרן. כמו שאנו רואים בחשיפות התיק, ישנו 98.14% במניות (וזה הגיוני) יחד עם 98.13% חשיפת מט"ח האומרים שאין כלל ניסיון לגידור כלשהו בצד הזה של הדברים. כמו כן, נמצא בתיק 0.50% אג"ח בדירוג AAA האומרים לנו שאין כאן ניסיון אפילו של חשיפה לחלק האג"חי של השוק הסיני. למרות דמי הניהול של 1.65%, הממקמים את הקרן במקום ה-20 מתוך 39 קרנות מנוהלות על בסיס גיאוגרפי, היא מצליחה להיות השנייה בגודלה בענף כולו עם 300.7 מיליוני שקלים תחת ניהול.

ביצועי הקרן



הגרף של השנה האחורה מצביע לא רק על הקרן, כמובן, אלא על השוק שהיא מייצגת. אחרי תקומה מדהימה מן הירידות של הקורונה ראינו, בפעם הראשונה, תיקון טכני יורד משמעותי מאמצע פברואר ועד עכשיו. מה קרה? האם יש בעיה בסין שאיננו יודעים עליה, או שזהו פשוט חלק מהתהליך הטבעי של מדרגות המגמה החיובית בשוק המניות שם? כרגע, זה נראה כאופציה השנייה כי הירידות לא הצליחו לחזור יותר משני שליש מן הקטע המגמתי העולה הקודם להן. ומה אומר לנו הרצף התשואתי?



בגדול, ומעבר לטווח המידי של עד 30 יום, הרצף ממלא אחרי כל הציפיות. תשואות ירוקות עם עלייה הדרגתית, כאשר הירידות בין הטווחים מובנת מאירועי השוק ולא מאירועי הקרן. אגב, זה גם מצביע על ההתמדה של טיב השקעה בצד המנייתי של סין. הגרף הבא מנסה להשוות בין מדינות, ואזורים גיאוגרפיים שונים. נעשה זאת עם הקרנות המנוהלות הגדולות של כל אזור ואזור:
 


ומה אנו רואים? שהקרן של אי-בי-אי (חום), המייצגת כאן את סין, נמצאת פחות או יותר באמצע הדרך. השווקים הטובים ביותר היו הודו (קרן ממגדל - ירוק) והשווקים המתעוררים (קרן מהראל - סגול). אחריהם אנו מוצאים את ארה"ב (קרן מפסגות – כחול) וסין (אי-בי-אי – חום). בסוף הרשימה משתרכות יפן (קרן מפסגות – אדום) ואירופה (קרן מטרגט – כתום). קיים הפרש די מדהים בין הטוב ביותר לגרוע ביותר: 92.9% - 23.77% (!). סין, עם ה-37.17% שלה נראית קצת Under priced כאשר אנו מבינים את עוצמתה התעשייתית והפוטנציאל האדיר שלה לצריכה מקומית. לסיום הפרק הזה נציג לפניכם גרף של הקרן מול מדדי ייחוס הרבה יותר "קלאסיים". חלקם גם גיאוגרפיים, אבל חלקם פשוט ישראליים, ומיועדים לתת מבט של השקעות אלטרנטיביות:



הגרף השנתי הזה מציג את מה שעשתה הקרן של אי-בי-אי (בחום) מול המדד העיקרי של האג"ח הקונצרני אצלנו (כחול), שוק המניות שלנו (כתום), הנסדק האמריקאי (ירוק), ומדד S&P500 היותר רחב וסולידי (אדום). כול המדדים מיוצגים על ידי קרנות מחקות של תכלית או אי-בי-אי. ומה אנו רואים? גם כאן, הקרן של סין עומדת ממש באמצע הדרך: היא מתגברת בקלות על מדד המניות והאג"ח הישראליים אבל מפגרת אחרי מה שנעשה בארה"ב. לא חוכמה גדולה אבל אין כמו מראה עיניים כדי להיווכח בעובדות שאנו כבר ניחשנו אותן.

גיוסים ופדיונות



אין ספק שצמד הגרפים הזה מדבר בפני עצמו כאשר מוצגים בפנינו השינויים בהון (גיוסים וערך נכסי הקרן בשלוש השנים האחרונות). בגדול, לא קרה דבר עד החצי שנה האחרונה! ואז בום! כניסה מאסיבית של כסף לתוך הקרן אשר הקפיצה בצורה דרמטית את ערך נכסיה. וכאשר מסתכלים על הגיוסים בכל הקרנות הגיאוגרפיות שציינתי בהשוואת הביצועים הראשונה, זה מה שאנו מקבלים:



העקומה הכחולה היא הקרן שעמלנו עליה בסקירה זו. אי-בי-אי סין פשוט מוחקת את כל האחרות בעוצמה של הגיוס האחרון שלה. נכון שהייתה האטה בחודשים האחרונים אבל שימו לב שיש הטיה כלפי מעלה, ולא מטה, באותם חודשים הנמוכים בעוצמתם מהשיא של נובמבר 2020.

לסיכום נאמר:

בידי המשקיע הישראלי המון כלים לעקוב אחרי שוק המניות הסיני. ראשית, הוא פשוט יכול ללכת ולקנות מניות בבורסה של שנחאי, דרך פלטפורמות מסחר בינלאומיות. שנית, הוא יכול לקנות אינסוף תעודות סל בחו"ל (ארה"ב, אירופה). שלישית, ישנן גם קרנות סל מקומיות לצורך זה למכביר. רביעית, ישנן קרנות הנאמנות המחקות, עם מנדט לכיוון הסיני. ולבסוף, ישנן קרנות הנאמנות המנוהלות. כזו אחרונה הייתה נושא הסקירה, ואנו חושבים שאם המשקיע מעוניין לגוון במקצת, ועדיין ליהנות מכישורי ניהול של מנהל אקטיבי זו קרן שיש הגיון רב להכנסתה לתיק המעקב. הרבה הצלחה.

  
x