ניהול השקעות || איך משקיעים במהפכה הגנטית ?

איך רותמים את ההיגיון שלנו לפעילות השקעה? כתבה חמישית בסדרה

 

 

 
Stanislav Rykunov | Dreamstime.comStanislav Rykunov | Dreamstime.com
 

משה מימון, עורך FUNDER
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
27/04/2021

עולם ההשקעות הופך ממוקד יותר ויותר, וכך גם האפשרות להשיג חשיפה לנכסים שונים. בעבר כדי להשיג חשיפה לתחומי השקעה ספציפיים. כלומר היום כבר לא מחפשים השקעה בטכנולוגיה, או בפיתוחים עתידיים, אלא אפשר לבצע ירידה לפרטים ולהשקיע ברכבים אוטונומיים, או באינטליגנציה מלאכותית. עולם ההשקעות מצד אחד מאפשר נגישות רבה למי שמעוניין להיחשף למניה כזו או אחרת, ומאידך, מאפשר חשיפה עקיפה לתחומים שבהם המשקיע פחות מבין או לא מעוניין להיחשף באופן ישיר.

השקעה עקיפה בתחומים עתידיים
בעבר העלינו כאן סדרה של כתבות, על האופן שבו אפשר לרתום את הדעה שלנו להשקעות בתיק. הדרכים הפשוטות ביותר לעשות זאת היא באמצעות קרנות נאמנות, או קרנות סל. הפעם אנחנו מדברים על תחום שלא ממש נפוץ, לכן נבדוק גם מה קורה בחו"ל.

כדי לבחון את הכתבות האחרות שהעלינו במעין מדריך לאיך לרתום את ההיגיון שלנו לפעולת השקעות כנסו לקשורים הבאים:
המדריך למשקיע || בואו נהיה אנליסטים לרגע?
רותמים את ההיגיון שלנו לפעולות השקעה – כתבה שנייה בסדרה
רותמים את ההיגיון שלנו לפעולות השקעה – כתבה שלישית בסדרה
קרנות סל ETF בחו"ל - רותמים את ההיגיון שלנו להשקעות – האם אפשר להשקיע באופן עקיף בביטקוין?

המהפכה הגנטית
יש לא מעט תחומים שחווים פיתוחים משמעותיים. הפיתוחים האלה, מוזילים עלויות, מגבירים את השימוש, ומעלים את הנפוצות של אותם תחומים. אמנם הכתבה הפעם עוסקת בגנטיקה, וחקר הג'נום, אבל באותה מידה אפשר לדבר על תחומים נוספים כמו רכבים חשמליים או פינטק. 

הרעיון של הכתבות האלה, הוא לסייע להכניס לתוך תיק ההשקעות שלנו תחומים שיכולים להיות בעלי פוטנציאל בעתיד. 
יש כמה וכמה סיבות להכניס תחומים אלה לתוך תיק ההשקעות. סיבה ראשונה, חוסר יכולת ניתוח של החברות הספציפיות. בעוד שתחומים קיימים, בעלי היסטוריה, וחברות עם נתונים רלבנטיים ניתן לנתח, בין אם באמצעות נתונים פיננסיים, ובין באמצעות הגרף (ניתוח טכני), הרי שתחומים חדשים קשה מאוד לנתח, שכן המון מידע חיצוני משפיע כל הזמן ובאופן דרמטי על החברות האלה. רמת התנודתיות גבוהה מאוד.

סיבה שניה, והיא נגזרת מהסביה הראשונה, היא שפיזור מהווה גורם ממתן תנודתיות וסיכון. לאור העובדה שמדובר בתחומים שהפיתוח לגביהם עדין מתקיים, אנחנו צפויים לרמת תנודתיות גבוהה, ולכן השקעה עקיפה בנייר שעוקב אחר התחום, וכולל בתוכו חברות רבות אמור לסייע לנו.

סיבה שלישית, מומחיות. הגופים שמנהלים את הניירות האלה, אמורים להגיע למומחיות בתחום, ולקבוע מה ייכנס ומה לא. ההשקעה בנייר כזה, תסייע לנו להיעזר בתחום מומחיות שלרוב אינו נחלת רבים.

ניירות מקומיים, נייר אחד אבל מנטרל מטבע
כאשר מחפשים בארץ, בעיקר במאגר של FUNDER, לגבי קרנות נאמנות בין אם רגילות ובין אם מחקות, את המילים גנום, גנטיקה או באנגלית – Genom, מגלים קרן אחת בלבד - MTF מחקה Bluestar Genomic Health Care מנוטרלת דולר (4D).


הקרן מחקה את מדד – Bluestar Genomic Health Care Index, ואף מנטרלת את החשיפה המטבעית שקל/דולר שקיימת באופן אינהרנטי. הקרן הוקמה בדצמבר 2020, וכפי שניתן לראות מהגרף, הא בהחלט תנודתית. דמי הניהול בקרן הם 0.8%, והקרן מנהלת כ-150 מיליון דולר (נכון ל-31/3/21).


קרן נוספת, שמשקיעה באופן רחב יותר בתחום, היא S&P Kensho Human Evolution PTF. הקרן משקיעה באופן רחב יותר במדד הכולל 61 חברות המשתייכות לתחומי הרובוטיקה הרפואית, הננו טכנולוגיה, המכשור הלביש, המציאות המדומה, הנדסה גנטית והדפסת תלת מימד. הקרן הושקה בספטמבר 2020. דמי הניהול בקרן הם 0.8% (עם שיעור הסופה של 0.02%), הקרן לא מנטרלת את החשיפה המטבעית שקל/דולר. היקף הנכסים בקרן הוא כ-73 מיליון שקלים.

קרנות סל בחו"ל
בארה"ב אפשר למצוא מספר קרנות סל שעוסקות בתחום הגנום, אולם ראוי לשים לב להבדלים בין הקרנות השונות.
הטבלה להלן מפרטת את הקרנות השונות שמשקיעות בתחום בחו"ל, ובהשוואה לקרן המקומית. ראוי לשים לב, שבטבלה יש 2 קרנות ARKG, ו-HELX שאינן קרן מחקה אלא קרן פתוחה. כלומר אין מעקב אחר מדד מוגדר, אלא שיקול דעת של מנהל הקרן איזה נייר להכניס לתום התעודה. עד כמה זה משנה ומשפיע? יתכן שאולי דווקא בתחום כזה יש משמעות לשיקול הדעת של מנהל הקרן וליכולת המחקר שלו.

קרנות סל המשקיעות בתחום הגנום

שם הקרן

סוג הקרן

מדד ייחוס

דמי ניהול

סימול

היקף נכסים (מיל' ₪/$)

MTF מחקה Bluestar Genomic Health Care מנוטרלת דולר

מחקה

Bluestar Genomic Health Care Index

0.80%

150

PTF S&P Kensho Human Evolution

מחקה

S&P Kensho Human Evolution

0.80%

 

73

iShares Genomics Immunology and Healthcare ETF

מחקה

NYSE FactSet Global Genomics and Immuno Biopharma Index

0.47%

IDNA

291

Invesco Dynamic Biotechnology & Genome ETF

מחקה

Dynamic Biotechnology & Genome Intellidex Index

0.58%

PBE

290

Global X Genomics & Biotechnology ETF

מחקה

Solactive Genomics Index

0.50%

GNOM

215

ARK Genomic Revolution ETF

פתוחה

---

0.75%

ARKG

9590

Franklin Genomic Advancements ETF

פתוחה

---

50.00%

HELX

16


x