לאומי - האם הרכישות של בנק ישראל משפיעות?

נראה כי השקל מתואם הרבה יותר עם כיון המסחר של הדולר בעולם ופחות מושפע מסכום הרכישות בפועל | אם ממשל ביידן יצליח לחוקק את תכניות המס החדשות שלו הדבר עלול להכביד על שוק המניות האמריקאי

 

 
 

דר גיל מיכאל בפמן, כלכלן ראשי | דודי רזניק, אסטרטג ריביות
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
09/05/2021

מאקרו
בנק ישראל חזר להתערבות מאסיבית בחודש אפריל בשוק המט"ח. נראה כי השנה, בפועל, סך רכישות המט"ח יעלה משמעותית על המסגרת של 30 מיליארד דולר. יתרות המט"ח נושקות לרמת שיא של 50% מהתמ"ג ואין מגבלה מעשית על המשך הגדלת היתרות ושמירה על התערבות מסיבית בשוק המט"ח.

למרות ההתערבות של בנק ישראל, השקל מושפע, לפחות בטווח הקצר, יותר ממהלכי הדולר בעולם, ובחודש אפריל השקל התחזק ביחס לדולר במידה ניכרת, זאת במקביל להיחלשותו של הדולר בעולם.

על פי פרוטוקול דיוני הריבית של בנק ישראל, לא צפוי שינוי של ממש במידת ההרחבה של המדיניות המוניטרית בזמן הקרוב. הוועדה העריכה שההסתברות להתפרצות אינפלציונית נמוכה.

המדיניות הממשלתית בנוגע לחל"ת בעייתית כרגע ונדרש שינוי מסיוע לעובדים לעידוד עובדים לשוב לעבודה.

דו"ח התעסוקה לחודש אפריל בארה"ב אכזב, אך מדובר ככל הנראה בנתון זמני והביקוש לעובדים צפוי לעלות עוד בחודשים הקרובים, זאת יחד עם פתיחתו מחדש של המשק האמריקאי, זאת תוך המשך עליית עלויות ההעסקה.

נתוני ה- ISM של ארה"ב, לחודש אפריל, מאותתים לגבי המשך העלייה בסביבת האינפלציה בחודשים הקרובים.

הצעות המדיניות הכלכלית של ממשל ביידן, ובעיקר תכניות המיסוי, צפויות להכביד על שוק המניות בארה"ב, הנראה ללא קשר כיקר יחסית. דו"ח היציבות הפיננסית של הפד מתייחס לרמה הגבוהה של השווקים הפיננסיים ולעלייה הניכרת ברמת הסיכון בשל כך.

אג"ח ממשלתי
בנק ישראל האט בחודש אפריל את קצב רכישות האג"ח הממשלתי. נראה כי לקראת הרבעון הרביעי של השנה יסיים את מכסת הרכישות וכרגע לא נראה שיאריך התוכנית.

אנו ממשיכים להמליץ על השקעה במח"מ בינוני.

ציפיות האינפלציה הקצרות עלו לשיא של קרוב ל 7 שנים.

עקום ציפיות האינפלציה מתחיל לרדת משמאל לימין ואנו צופים התחדדות ירידה זו.

צמודי המדד ממשיכים להיות מומלצים להשקעה בטווח של עד 4 – 5 שנים.

עליית תשואות חדה נרשמה השבוע בחלק הארוך של העקום השקלי בניגוד למגמה בעולם.

התלילות בטווח 10 – 30 שנה על העקום השקלי רשמה השבוע שיא חדש.  נראה שיש מקום לרכוש את האג"ח הארוכות ל 20 – 30 שנה חלף אג"ח ל- 10 שנים.

אג"ח קונצרני
בנק ישראל ממשיך להימנע מרכישות אג"ח קונצרני. נראה כי כל עוד לא תחול הרעה משמעותית בתנאי השוק, הוא לא יחדש את תכנית הרכישות.

רמת המרווחים ממשיכה לשמור על יציבות.

אנו ממליצים על השקעה בעיקר באיגרות החוב הצמודות למדד.

x