המניות לאן? || מדד ת"א 35 ומדד S&P500 || סכנה של פסגה כפולה במדד האמריקאי

זו סקירה עבור ה"מאמינים". אלו שרואים בניתוח הטכני כלי שימושי עבור חישוב הסבירויות העתידיות בשוק ההון. לא עם ביטחון מלא כלפי מה שיקרה, אלא עם הבנה שיש מצבים, בתנועת המחיר, הנוטים להקנות סבירות גבוהה לעתיד כזה במקום אחר.

 

 
Image: Dreamstime.comImage: Dreamstime.com
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
06/06/2021

זו סקירה עבור ה"מאמינים". אלו שרואים בניתוח הטכני כלי שימושי עבור חישוב הסבירויות העתידיות בשוק ההון. לא עם ביטחון מלא כלפי מה שיקרה, אלא עם הבנה שיש מצבים, בתנועת המחיר, הנוטים להקנות סבירות גבוהה לעתיד כזה במקום אחר. עבור הלא מאמינים בכך, תנועת המחיר אקראית במסגרת הפרמטרים הפונדמנטליים של הדברים. ולכן, על פי תפיסתם, אין לראות בתצורת מחיר חשיבות או סמן של תחזית כלשהי.

ובכן, למה ההקדמה המיוחדת הזו? בגלל ששוק ההון האמריקאי, הקובע לא מעט את הכיווניות הכללית של שוקי המניות הגלובליים, נמצא, טכנית, בנקודת מפנה חשובה של תצורת מחיר. מגמת ארוכת הטווח בו לא השתנתה, ואינה מראה סימנים של שינוי משמעותי. כזכור, היא עולה מאז סיום הירידות של הקורונה (18-03-2020) ונשארת במצב חיובי רשמי מאז.

להזכיר: מגמה רשמית מוגדרת על פי קיום רצף של שיאים ושפלים עולים.

ולמרות שבאוקטובר-נובמבר 2020, וגם בפברואר-מרץ 2021, ראינו תקופות של "רוגע אופקי", לא נשבר אותו רצף חיובי של שיאים ושפלים. זהו הרקע החיובי לנקודת הזמן הנוכחית. פונדמנטלית, המשך מדיניות ההרחבות וההזרמות של כל הבנקים המרכזיים, ובמיוחד של הפדרל רזרב, ממשיכה להקנות בטחון עצמי רב למשקיעים. וזאת, בדמות PUT אוניברסאלי על השוק.

המשקיעים האופטימיים מבינים שיכולים להיות תקופות של תיקונים טכניים יורדים של 5-10%. אלו ייחשבו להזדמנויות קניה. אבל, משבר אמיתי, דמוי 2007-9, 1987, וכו... לא. אז למה אני אומר שלפנינו נקודת מפנה במדדים? על כך בהמשך הסקירה על ה-אס-אנ-פי-500.

נקודה אחרונה בהקדמה: ככל שעובר הזמן, אנו, כמנתחי שוק, מחפשים ומוצאים אלמנטים שונים ומשונים לחקור את ה-Inside שמאחורי הקלעים. כלי ה-Momentum, Sentiment, Market-Breadth כל אלו הוצגו כאן, ונמצאים תחת מעקב היטב. אז מה עוד נשאר? ה-Money Flow ורמת ה-Margin של המשקיעים. וכך, לפניכם טבלה של הגידול באותו Margin (חוב שבעזרתו המשקיעים מגדילים את אחזקותיהם בשוק) מאתר העוקב אחרי פרמטר זה (www.finra.org):



הטבלה מציגה את השינוי מינואר 2020 (לפני הקורונה!) ועד חודש אפריל 2021. מסביב 561 מיליארדי דולרים, הגיעו לכדי כ-847 מיליארדי דולרים. גידול של יותר מ-50% (!). היסטורית, נתון זה די מדאיג כי הוא מייצג אופטימיות יתר, וצפיפות יתר עתידית, ב"דלת היציאה", כאשר יגיע הרגע שיחליטו לממש בכמויות. אבל, זה לא עוד לא קרה ונשאלת השאלה: מתי זה יקרה? לאור הנזילות הזורמת? לעתיד הפתרונות.

הבה נבחן עכשיו את החלק הטכני של הדברים.



S&P500

כאמור בהקדמה, המדד האמריקאי נמצא בתצורת מחיר די מעניינת הנקראת "הכנה לפסגה כפולה". למה הכוונה? לבנייה של כל הרכיבים המרכיבים תבנית של פסגה כפולה (תבנית היפוך מחיוב לשלילה) כאשר מה שחסר כאן הוא האישור לאותה תבנית. ומה יהיה אותו אישור? חצייה מטה, בסגירה, של בסיס התבנית. כאן, במדד, שיאי הפסגה הכפולה נמצאים סביב 4250 והבסיס נמצא סביב 4050. 200 נקודות מדד מפרידים בין המצב הנוכחי לאישור התבנית השלילית.

האם תהיה שבירה כזו? איננו יודעים כי איננו נביאים. האופטימיים מסתכלים על מה שקורה במדד כדשדוש אופקי בלבד אשר ייפרץ בקרוב. וזה בהחלט ייתכן מאוד. העניין הוא שהמדד נמצא באזור הגבוה של הדשדוש, עם אינדיקאטור מומנטום די קיצוני באזור קניות היתר ועם סנטימנט ורוחב שוק מאוד חזקים. בקיצור, יש הגיון רב בתנועה שלילית מקלה על כל הפרמטרים של חיוב היתר בטווח הקצר. לפחות עד בסיס התבנית דהיינו 4050-4100.

אז למה ציינתי שלפנינו נקודת מפנה? כי זו העבודה שלנו: להיות מוכנים למה שיכול לקרות ולבנות מפת הסתברויות. מזמן לא נבנתה תבנית של פסגה כפולה כה יפה וקלאסית והיא חייבת לעורר את הכבוד הראוי לה. עבור הטכנאים שבינינו כמובן. כל שאר השחקנים בזירה ממילא לא מעוניינים כל כך בטווח הקצר ולעיתים הבינוני. אחרי הכול, נתוני הכלכלה האמריקאית ממשיכים לעורר תקווה שסיום הקורונה מהווה את אחד האירועים הגדולים של יצירת צמיחה. חשש האינפלציה קיים אבל עדיין לא מצליח לצנן את מדדי המניות והצהרות קובעי המדיניות ממשיכים לשפוך כאן דלק על המדורה הטובה.

ולכן זה מה שאומר לשני צידי המתרס:

לחיוביים: אני די בטוח שאתם לא צריכים אותי כדי להבין שפריצת 4250 חיונית כאן מאוד. היא לא רק תניב לכם כמה נקודות רווח אלא שהיא תבטל את תבנית הפסגה הכפולה וזה יהיה הישג לא קטן בפני עצמו. אגב, עד 4050, אין הרבה סכנה ממשית עבורכם. זו תהיה סיבה לבנייה מחדש של התיק על בסיס נכסים שאתם מחבבים. ירידה מ-4050 תהיה כבר סיפור אחר...

לשליליים: זה מאוד קשה לנסות לעשות משהו כאשר יש כל כך הרבה "דעה מקובלת" נגדכם. ולמרות הכול, אם לא תנסו אז מתי תצליחו? השלב הראשון, לחזור ל-4050. ואז, לבחון אם נותרת דינאמיקה של שלילה שיכולה לשבור את רמת התמיכה ההיא. אם כן, וואוו. אם לא, ניסיתם ולא הצלחתם לייצר שפל נמוך יותר. מה שכבר התרגלתם אליו...



תא 35

החשש מפריצת שווא שפירטתי כאן, בסקירה הקודמת, התבדה בהחלט. המדד ברח מאזור 1640 והצליח לייצר תנועה אשר הביאה קידומת חדשה: 17. ההתנגדות הזמנית נמצאת סביב 1720 אבל היא ממש לא רצינית אם השוק המקומי אכן רוצה לסגור פערים עם חבריו מעבר לים. גם כאן מסתכלים ומבינים היטב את משמעות הפסגה הכפולה במדד האמריקאי. אולי זו הסיבה לשלילה של שלושת ימי המסחר האחרונים. מי יודע? כל גורם מקומי כמו יציבות ממשלתית, חוסר בתקציב, אופיו של שר האוצר המסתמן, סיום המלחמה בחמס, ואפילו ההתייצבות של הדולר, כל אלו ממש לא נראים כחלק מהגורמים המשפיעים כאן.

אגב, אם מסתכלים על המדד ברייה ארוכת טווח קצר יותר מתחילה להסתמן מגמה חיובית ארוכת טווח, עם הרבה הססנות, אבל עם אישור רשמי מתמשך של שיאים ושפלים עולים מאז נובמבר 2020. וזה ממש מעניין וטוב עבור המשקיעים המקומיים. בטווח הקצר: כל עוד המדד אינו חוזר ל-1640 ומטה, אין שום סיבה לחשוב דברים רעים עליו. בינתיים, הוא יכול להקל במקצת את עוצמת קניות היתר באינדיקציה אבל זה יהיה רק לטובה, כקרש קפיצה להמשך מעלה.

ולכן זה מה שאומר לשני צידי המתרס:
 
לחיוביים: הייתי אומר שחשוב לפרוץ את 1720 אבל כרגע יותר חשוב לשמור על 1660-1680 ובמיוחד לא לחזור מתחת ל-1640. בסה"כ העצה שלי הגדולה יותר היא: שימו עין על הפסגה כפולה של המדד האמריקאי. זה ישפיע די הרבה על מה שיקרה כאן.
 
לשליליים: בגדול, החיוביים שולטים בזירה עד כה. תילחמו שוב כמו שנלחמתם באמצע מאי כאשר נוצר מצב של "כמעט פריצת שווא", וסכנה של שבירה מטה. בסופו של דבר הייתה זו שבירת שווא ופריצת אמת אבל היה מצידכם בהחלט מפגן כוח. נסו שוב.

x