טור עורך מגזין FUNDER: בורסה זה לא רק הנפקות

מי שמבצע השקעות מעבר לים, חש שהבורסה שלנו עדין לא שם. לא מעט דברים שונים בין הבורסה שלנו לבין הדברים המקובלים בעולם. לאור זאת ראוי לבורסה לבחון את השינויים האלה, בעיקר בכל הקשור לחוויית המשתמש, המשקיע.

 

 
 

משה מימון
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
03/08/2021

כמות ההנפקות בבורסה עולה כל הזמן, וזה מבורך. לפי נתוני הבורסה, במחצית הראשונה של 2021, הונפקו לא פחות מ־63 חברות. גם שותפויות מו”פ מונפקות בבורסה, ו־2 חברות ביצעו רישום כפול במחצית הראשונה. בסך הכל מרגישים רוח חדשה בבורסה. כל זה נפלא, ובאמת ראוי לציון. הדברים לא היו קורים אלמלא עבודה מתמשכת של הבורסה מול הפעילים המקומיים, ומול הגופים השונים כדי לעודד את הגעתם להנפקה בבורסה.

בגליון הזה אנחנו מביאים פאנל שנערך עם בכירי משקיעי ה־IR בארץ, שבין היתר מציין את ההבדל בין שוק ההון המקומי לזה האמריקאי. בעוד שחלק מההבדלים ברורים, חלקם בהחלט ניתנים לגישור ולשינוי.

מי שמבצע השקעות מעבר לים, חש שהבורסה שלנו עדין לא שם. לא מעט דברים שונים בין הבורסה שלנו לבין הדברים המקובלים בעולם. לאור זאת ראוי לבורסה לבחון את השינויים האלה, בעיקר בכל הקשור לחוויית המשתמש, המשקיע.

מחיר המניות – המחיר אמנם לא משפיע, אבל שינוי קטן מאגורות לשקלים, יפסיק את העיוות הזה של מחירים באגורות.

מכירה בחסר – נכון, לא פעולה נפוצה, והבורסה אף הקימה בנק השאלות מבוסס בלוקצ'ין למכירה בחסר, אבל ראוי להגדיל את התפוצה שלו, ואת היקף המניות שנמצאות בבנק הזה, ולאפשר מכירה בחסר בקלות.

מסחר בנגזרים – כדאי מאוד לבורסה לפשט את המסחר בנגזרים, לאפשר מימוש פיזי של האופציות, ולקבוע כסטנדרט שמימוש אופציות על מניות יהיה מימוש פיזי. כמו כן כדאי לבורסה לנטוש את עניין הגודל המשתנה של נכס הבסיס, ולאפשר אחידות בין האופציות השונות.

בטחונות – אם עוברים למימוש פיזי, היקף הבטחונות באופציות יכול להשתנות דרמטית, ויש לפשט את החישוב של הבטחונות שהיום הוא מורכב מאוד, וכולל מערך תרחישים סבוך. בנוסף, ראוי לאפשר אסטרטגיות של אופציות ומניות, בלי דרישת בטחונות (למשל Covered Call).

דיווחי חברות – ראוי לתמרץ חברות, בטח חברות שנמצאות במדדים השונים, ועל אחת כמה וכמה, חברות שיש על המניות שלהן אופציות, לעודד הודעה מוקדמת לגבי מועד פרסום הדוחות הכספיים של החברות האלה. זה יאפשר למשקיעים להתארגן לקראת מועד הדיווח טוב יותר. בנוסף, שווה להקים את מוסד שיחת הוועידה, כדי להגביר את הקשר של החברות עם האנליסטים. בהקשר הזה נציין את היזמה הברוכה של הבורסה לפרויקט האנליזה, שענה על צורך בסיקור חברות חדשות שנמצאות בשלבים ראשוניים בבורסה.

התהליכים שעוברים על הבורסה מבורכים, מועילים הן לשוק ההון ולפעילים בו, ובסופו של יום גם לכלכלה המקומית. אסור להסתפק בדברים האלה, ראוי להמשיך קדימה ולשפר את הממשק למשקיעים.

x