הרגולטור הסיני עם חוקים חדשים – הפעם זו תעשיית הגיימינג - אבל זה לא הסוף

סין ממשיכה להכביד את היד על חברות הטכנולוגיה

 

 
Image by wei zhu from PixabayImage by wei zhu from Pixabay
 

משה מימון
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
05/09/2021

סיקרנו ואנחנו מסקרים בהרחבה פעולות שמבצע הממשל הסיני, והשלכות פעולות אלה על החברות הסיניות השונות. הניתוח האחרון שלי בעצם גורס כי יש קו שמחבר בין פעולות הממשל הסיני, וכי הממשל הסיני מהווה גורם סיכון על החברות הסיניות, ולכן ראוי למשקיעים להביא זאת בחשבון כשבאים להשקיע בסין.

בראיון עם אמיר גל, נשיא לשכת המסחר הישראלית בסין, ציין גל כי הממשל מוטרד בלא מעט תופעות ולכן התופעות הרגולטוריות נועדו להקנות לממשל שליטה גבוהה יותר על תעשיות שגדלו מהר בתחומים חדשים ולא מוכרים.

בעצם אחרי המגזר הפיננסי, עם ביטול הנפקת ANT, נתן את יריית הפתיחה אולם לאחריו הגיע תחום הלימודים וההכנה למבחנים לאוניברסיטה, בתוכנית שתכננה להפוך את חברות ההכנה לאוניברסיטה למלכ"רים, מה שהביא להתרסקות של שתי החברות הגדולות בתחום.

השלב הבא היה תחום הבידור, ו-TenCent סבלה מנחת זרועו של הממשל הסיני.

חברות הגיימינג – רק שעה ביום וגם זה בסופ"ש

היעד האחרון למתקפת הממשל הסיני היא תעשיית הגיימינג. אני מניח שהזמן שהתעשייה הזו צורכת, מצעירים הוא גבוה בסין כמו בכל מקום אחר, אולם כאן הממשל החליט לעשות משהו. המדינה, בהיותה אחראית על כל תחומי החיים, החליטה שהיא מגבילה את חברות הגיימינג להציע אפשרויות לשחק במשחקים שיתופיים רק שעה ביום, וגם זה רק בסופי השבוע – שישי, שבת או ראשון. וכן בחגים לאומיים.

אין ספק שזו החלטה דרמטית. ובסין כמו בסין, אין עניין של בחירה חופשית. הממשל שוקל, בוחן, ובסוף מחליט. ההחלטות, כפי שציין אמיר גל בראיון, אינן שקופות. אין הליך שיתוף ציבורי, אין החלטה שבה לנוגעי העניין יש אפשרות להיערך לכך, או לנסות לשנות את ההחלטה. לאור זאת, החברות נאלצות לבצע את ההתאמות הדרושות, באופן מיידי.

מניות חברות הגיימינג כבר ספגו ירידות דרמטיות, כשמניית Tencent יורדת כמעט 80%, מניית BiliBili ירדה מעל 60%, ומניית NetEase ירדה כמעט 42%. נכון שדווקא בימים האחרונים, מאז שהודיע הממשלה הסיני על השינויים, מניות אלה עלו מעט, בתיקון של מהלך הירידות הדרמטי אותו חוו בשבועות האחרונים.

זה עדין לא הסוף

ביום חמישי הודיעה עליבאבא (BABA) שתעביר כשליש מהמזומנים שבידה, בתמיכה ביזמה של נשיא סין שי ז'ינפינג, לטובת פרויקטים ויזומות פיתוח שנועדו לפזר את הצמיחה הסינית באופן שווה יותר. הסכום שעליבאבא הודיע כי תתחייב להשקיע עומד על סדר גודל של כ-15.5 מיליארד דולר. ההודעה של באבא, מגיעה יחד עם הודעות של חברות ענק סיניות נוספות – Tencent הודיעה כי תתחייב על היקף של 7.7 מליארד דולר. הודעת עליבאבא, הביאה לירידה של 1.1% במדדHeng Seng Tech.


סין נמצאת בצומת דרכים משמעותי. מדיניות הילד האחד נכשלה, ולא בטוח בכלל שניתן להחזיר את הגלגל לאחור. האוכלוסיה מזדקנת, כח העבודה מידלדל, והצמיחה הסינית נפגעת כתוצאה ממדיניות הילד האחד.

בנוסף, הממשל כעת רק המדינה מתחילה להרגיש את המשמעות של השילוב בין כלכלה קפיטליסטית, ומשק חופשי, לבין מפלגה דיקטטורית. זה עבד יפה בשלב הצמיחה המואצת. כשסין עברה ממשק מיושן חלש ואפילו קטן ביחס לגודל האוכלוסיה, אבל עכשיו, סין בנקודת פיתול. הצמיחה מתחילה להאט. התאגידים גדלו ותהעצמו, הפכו בעלי כח והשפעה רבה. תאגידים אלה משפיעים על אורח החיים הסיני. מבחינת המפלגה השלטת, מדובר כאן באתגר לא פשוט.

איך שלא מסתכלים על זה, סין נמצאת בצומת דרכים משמעותי. האם סין תתמודד עם המשבר הזה? קשה מאוד לדעת. התהליכים לוקחים זמן רב. לשינוי מדיניות הילודה ייקח שנים להשפיע אם בכלל. הפעולות מול תאגידי הענק הסיניים ישפיעו בטווח המיידי, אבל ההשפעה ארוכת הטווח תהיה איטית ומשמעותית יותר.

המשמעות היא שסין, כמו תמיד, תישאר בגדר נעלם. היכולת של המערב לצפות ולהעריך תהליכים בסין, או סיכונים הכרוכים בפעילות בסין, נמוכים מאוד עד כדי לא קיימים. כל זה מביא אותי למסקנה שגם אם סין תהיה הכלכלה הגדולה בעולם במונחי תוצר, היא לא תהיה המדינה המובילה בעולם, כל עוד היא תמשיך להסתגר עם עצמה, תקטין את השקיפות והפתיחות לעולם, ותייצר שינויים כל כך דרמטיים ומרחיקי לכת פנימה.

גרף מניית (Tencent (TME


קרנות מחזיקות במניית (Tencent (TME

14 קרנות נאמנות שמחזיקות סה"כ 15.01 מיליון ב TENCENT MUSIC ENTERTAINMENT GROUP
קרנות נאמנות שמחזיקות את TENCENT MUSIC ENTERTAINMENT GROUP. לרשימה המלאה


גרף מניית BiliBili


קרנות מחזיקות במניית BiliBili

8 קרנות נאמנות שמחזיקות סה"כ 7.34 מיליון ב Bilibili Inc.
קרנות נאמנות שמחזיקות את Bilibili Inc.

שם קרן

אחוז מהקרן

בשקלים

אי.בי.אי. סין

2.44%

6581265.6

הראל Htf אינדקס Home Entertainment מנוטרלת מט"ח

1.89%

105975.25

רוטשילד שווקים מתעוררים

1.15%

202500.48

אימפקט 20/80

0.28%

174006.73

אימפקט מניות 

0.25%

114844.44

Nasdaq Q-50 PTF

0.14%

8775.02

רוטשילד תיק אג"ח + 30%

0.13%

139205.38

אימפקט 10/90

0.08%

8700.34


גרף מניית NetEase


קרנות מחזיקות במניית NetEase

5 קרנות נאמנות שמחזיקות סה"כ 28.04 מיליון ב NetEase.com, Inc.
קרנות נאמנות שמחזיקות את NetEase.com, Inc.
x