Alibaba - עלייתה ונפילתה של מניית עליבאבא

מסע התפתחותה ועלייתה של מניית Alibaba (BABA) עליבאבא והסיבות לנפילתה משיא כל הזמנים ב-50%

 

 
גרף עליבאבא מ-2021-10-02גרף עליבאבא מ-2021-10-02
 

עמית י
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
03/10/2021

מדירה קטנה במזרח סין ייסד ג'ק מא את קבוצת האחזקות עליבאבא (Alibaba Group Holdings) ב־1998. הסטארט אפ גדל מעסק אינטרנט קטן המחבר בין מוכרים סיטונאיים וקניינים של סחורות בסיטונות כל הדרך להנפקת חברת עליבבא בשנת 2014 שבהמשך בנתה את מעמדה כאימפריה טכנולוגית ופיננסית מצליחה עם עסקים במכירות באינטרנט, מחשוב ענן ולוגיסטיקה. 

לעליבאבא השפעה עמוקה על תעשיית המסחר האלקטרוני באמצעות ה-B2B והיא נחשבת לחברת האינטרנט הגדולה בסין, המספקת פלטפורמת מסחר בינלאומית המתחברת בין ספקים סיניים ללקוחות בינלאומיים וללקוחות מקומיים, כשהיא אינה מוכרת מוצרים בפני עצמה, אלא משמשת כמתווכת לכל העסקאות. העסק התפתח וכולל מגוון רחב של פלטפורמות המתפרשות על פני מגזרים מגוונים בתחום הטכנולוגי. 

בשנותיה הראשונות ניצבו בפני החברה אתגרים שונים אך למרות זאת, עם השנים היא הצליחה להתקדם ולשפר היבטים שונים כדי להעלות את הדומיננטיות שלה ולבסס את מקומה כחברת B2B משגשגת. 

האתגרים המרכזיים בתחילת דרכה כללו התמודדויות בנושאי הונאות ולוגיסטיקה. עליבבא עבדה קשה כדי לשפר את יעילות הלוגיסטיקה המקומית ולהקטין מקרים של הונאה. בשנת 2009 זוהו כ-1200 מקרי הונאה החשודים יצרו חשבונות מזויפים להונאה בהיקף של יותר מ-6 מיליון דולר אשר נקשרו איכשהו עם השם עליבבא. בתחום הלוגיסטיקה, מצב ירוד של כבישים שהיו תוצאה של תשתיות לא מפותחות הקשה על החברה להוביל מוצרים לאזורים הכפריים ביעילות. כתוצאה מכך, בזמנו המכירות של עליבאבא ירדו באופן משמעותי.

את האתגרים השונים הללו החברה צלחה היטב. ראוי לציין שאת עיקר הצלחתה רבים מייחסים להיבט מרכזי שהיווה עקרון מנחה מוביל בעבודתם והוא: הצבת העובדים והלקוחות בראש סדר העדיפויות. ואילו את בעלי המניות במקום השלישי בסדר העדיפויות (אסטרטגיה שהוכחה מחקרית כמהווה מנוע לרווחיות עתידית). אמנם בטווח הקצר, גישה זו לא הניבה רווחים, אך הלקוחות אהבו את הגישה ששמה אותם בראש סדר העדיפויות ובהמשך היא הוכיחה עצמה כמתגמלת. ואכן, ככל שעליבבא התקדמה ופיתחה יחסיה עם לקוחות שבעי רצון, באופן אוטומטי החברה החלה לצמוח ומשכה עוד ועוד משקיעים ו...עוד רווחים.

עם פרוץ מגיפת קוביד 19, מרץ 2020 החברה חוותה צניחה ראשונית אך דיי מהר החלה להפגין התאוששות משמעותית על רקע ההתמודדות המגיפה שזימנה סגרים ממושכים וקניות מקוונות רבות אשר הובילו את מניית BABA הישר לעבר שיא כל הזמנים.

משיא זה, החלה הידרדרות שעד לרגע זה, לא ברור מתי וכיצד היא תסתיים. לאחר שנים רבות שבהן איפשר הממשל הסיני לחברות הטכנולוגיה וחברות פרטיות בסין לצמוח דיי בחופשיות, להתבסס ולצבור כוח, בשנה האחרונה ניכרת מגמה ברורה של הממשל הסיני לפעול נגד תעשיות שלמות הכוללות כמה מהחברות המצליחות ביותר במדינה, כולל עליבאבא. וכל זה כחלק מהתעוררות מחודשת של הנשיא שי ג'ינפינג שדוחף למה שמכונה תכנית "שגשוג עממי" ("common prosperity"), תכנית שמטרתה לצמצם פערים ולאפשר לאנשים מן השורה להשתתף באופן שווה יותר בצמיחה של סין.

מדוע שממשלת סין תרצה לקלקל סיפורי הצלחה לאומיים עם קנסות והגבלות על השקעות?  

כל זה חלק ניכר מוויכוח שנמשך שנים רבות באיזו מידה גישת "שגשוג עממי" הסינית צריכה להתקיים. אך אנו יכולים לנחש שיש לשִי ג'ינפינג, נשיא הרפובליקה העממית של סין (שגם מכהן כמזכיר כללי של המפלגה הקומוניסטית של סין, ויושב ראש הוועדה הצבאית המרכזית..ליתר בטחון) מניעים נוספים להגביל באופן מכוון את כוחן של חברות פרטיות כגון: למנוע איום על יציבות שלטון המפלגה הקומוניסטית שכן, כל הכוח והמידע הזה שנמצא בידיים פרטיות מאיים על בטחונו ויציבותו של הממשל וכן, בכדי לדחוף מדיניות פופולרית בניסיון לזכות בקדנציה שלישית כנשיא. כך או כך, עכשיו כשהסחות הדעת ממלחמת הסחר עם ארה"ב ומגיפת הקורונה הולכות ונחלשות, שי מדבר על הנושא של "שגשוג עממי" לא מעט.

למעשה, ניצני הנפילה של עליבבא נראו כבר במרץ 2020 כאשר הרגולטורים הסיניים החלו לשים לב להיקף אליו הגיעה פעילות התקשורת של עליבאבא, והביעו חששם מפני השפעתה הפוטנציאלית על דעת הקהל. שהרי בין השאר, עליבבא המשיכה לפתח ולהתפתח והשיגה מקום מכובד גם בתחום אמצעי תקשורת כגון: הרשת החברתית המקבילה לטוויטר Weibo פלטפורמת הווידיאו הפופולרית בקרב הצעירים Bilibili ועוד. בעקבות זאת, הממשל הסיני הורה לעליבבא לצמצם משמעותית את אחזקותיה.
 
ההצלחה של עליבאבא בקמעונאות האינטרנט מינפה גם את צמיחת חברת התשלומים Alipay, חברת אחות, פלטפורמת תשלומים מקוונת צד שלישי ללא עמלות העברה המהווה את הבסיס לאנט גרופ (Ant Group), חברת פינטק, ישות פיננסית המשויכת לקבוצת עליבאבא. אשר היוותה אף היא את אחד הטריגרים לתחילתה של דרך תלולה מטה.

הנפקת אנט גרופ, שהייתה אמורה להיות אחת ההנפקות הגדולות ביותר בעולם נדחתה בחודש אוקטובר 2020 לאחר שג'ק מא הביע ביקורת פומבית כלפי הבנקים ומדיניות הממשל בטענה שהיא חונקת ומעכבת התפתחות של חדשנות פיננסית ובכך עורר את כעסם של הממשל והגופים המוסדיים. כתוצאה מכך, ג'ק מא זומן לפגישה ובמקביל, נפתח תהליך בדיקה מצד הרגולטורים וההנפקה שצפויה הייתה לגייס 34.5 מיליארד דולר נדחתה במספר חודשים. רק מאוחר יותר, בחודש דצמבר, אנט גרופ קיבלה מהרגולטורים מעין תכנית הכוללת תקנות נוקשות יותר לפעילותה שהיו להן כמובן השפעה על הכנסותיה. כתוצאה מכך, מניית עליבאבא צנחה ב־28%.

אך זה לא הסתיים כאן. באפריל 2021 הוטל על עליבבא קנס מקסימלי של 18 מיליארד יואן (2.8 מיליארד דולר) במסגרת חקירת הגבלים עסקיים שנוהלה נגדה. על פי טענת הרשויות, החברה ניצלה את כוחה כמונופול. מדובר בקנס הגדול שהוטל אי פעם במדינה במסגרת חקירה מסוג זה, ובצעד נוסף שרשויות סין נוקטות נגד תאגידי הענק במדינה, כולל עליבבא. 

בנוסף, בחודש יולי 2021 מניית עליבבא המשיכה נפילתה מטה ב -7.1% לרמת 196 דולר בחמישה ימי מסחר לאחר שהרגולטור בענף הטכנולוגיה הסיני הורה לענקיות האינטרנט במדינה לשפר את כל נושא אבטחת נתונים. 

צעד משמעותי נוסף מצד הרגולטורים הסיניים כלל את ההודעה על פירוק אפליקציית התשלומים Alipay. בחודש שעבר סין הודיעה שהיא מתכוונת לפרק את אפליקציית התשלומים Alipay אשר כוללת יותר ממיליארד משתמשים ומוכרת כפלטפורמה שקשורה בערך לכל דבר... מהזמנת מזון ועד עיבוד תשלומים. היא הקורבן הנוסף של הממשלה הסינית ששמה לעצמה מטרה להגביל את הכוח של חברות הטכנולוגיה במדינה. היות ועליבאבא מחזיקה ב -33% מקבוצת אנט. המניה ירדה 4% באותו יום ושנתית ירדה ב 30%. לכך התלווה גם המדד שעוקב אחר שחקני הטכנולוגיה הגדולים בסין, הוא ירד ב -2%. כלומר, החשש מההנחתות של ממשלת סין עם המדיניות המחמירה שלה מתרחב.

המדד העוקב אחר מניות הטכנולוגיה בסין. סימול: CSI

ללא ספק מניית עליבבא היא אחת המניות שנפגעה משמעותית מהסביבה הרגולטורית המחמירה של סין. כתוצאה מכך, מניות ענקית המסחר האלקטרוני נמצאות במגמת ירידה בשנה האחרונה, ירדה ביותר מ -50% מהשיא שלה ועד כה הורידה 36% מדאיגים מהשווי שלה!

יחד עם זאת, ראוי לציין שהחברה הצליחה להישאר במצב צמיחה למרות האטה בעסקי הליבה שלה במסחר האלקטרוני. ב-3 באוגוסט דיווחה על עלייה של 22% ברווח הרבעוני. ההכנסות עלו ב-46% ל-31.9 מיליארד דולר. בנוסף, עליבאבא מסרה כי היו לה 1.18 מיליארד לקוחות פעילים בשנה במהלך 12 החודשים שהסתיימו ב-30 ביוני, עלייה של 45 מיליון לעומת הרבעון הקודם. היא דיווחה על 939 מיליון משתמשים פעילים בנייד, שזה עלייה של 14 מיליון. כמו כן, הכנסות מחשוב ענן עלו ב -29% ל -2.49 מיליארד דולר. קשה למצוא חברה עם שיא צמיחה מרשים יותר מאשר עליבאבא. לחברה קצב גידול שנתי של חמש שנים ברווח של 29%.

יש אומרים שהיא כעת נסחרת מתחת להערכת השווי שלה ולכן מהווה הזדמנות שכדאי לבחון. אך יש גם מי שחשיבתם דובית יותר וסוברים שמבחינה טכנית היא אינה עדיין אינה מועמדת לקניה וכמו כן, יש להמתין לסימנים מחודשים של רכישה מוסדית של מניית BABA שעדיין לא מתרחשת.

גרף שבועי מניית עליבבא. סימול: BABA

התמונה הרחבה:

לא רק מניית BABA צונחת. מניותיהן של מספר חברות סיניות נסחרות בירידות מכיוון שכאמור, המגזר נראה חולשה על רקע חששות רגולטוריים מתמשכים. ענפי המשחקים, החינוך והטכנולוגיה היו תחת לחץ רגולטורי השנה, מה שהניע את התנודתיות בשוק הסיני הכולל. אם כן, מניותיהן של כמה חברות סיניות נסחרות אף הן בירידה, וזאת בין השאר גם על רקע נפילתה של חברת הנדל"ן הגדולה בסין, Evergrande Group.

לא ניתן לחזות מה התחום הבא שיהיה בקו הירי של ממשלת סין ועד כמה ילכו רחוק עם מדיניות ה'שגשוג העממי' והגזירות הרגולטוריות במיוחד לאור העובדה שגם בעבר לא ניתן היה להבחין בהתקפות שהגיעו היות ורק מספר מצומצם של אנשים סביב הנשיא מעורבים.

אך יחד עם זאת, יש כמה סימנים חיוביים עבור המשקיעים: סגן ראש הממשלה ליו, היועץ הכלכלי הבכיר של הנשיא, טען בנאום השבוע כי "העקרונות והמדיניות לתמיכה בהתפתחות הכלכלה הפרטית לא השתנו". 

מה המשמעות של כל הנ"ל מבחינת השקעה בסין?

השוורים לא מתרגשים יותר מידי וטוענים כי סוג זה של התרחשות קורה מדי פעם בסין. חוסר יציבות זו היא אחת הסיבות שסין מסווגת כשוק מתפתח ולא מפותח, וזה בא לידי ביטוי בהערכות הנמוכות של המניות הסיניות בהשוואה לאלו במערב. בנוסף, הרשויות הסיניות לא יכולות לאפשר לשוק המניות לרדת יותר מדי דבר שיפגע במעמד הביניים בזמן שהמדיניות שלהן אמורה להגן עליהן. יש להדגיש שהשתתפות הקמעונאות המקומית בשווקים הסינים היא חזקה, אחרי הכל, כ -180 מיליון סינים מחזיקים בכ 22% מהבורסה.

מה ההזדמנות כאן?

עבור אותם שוורים, נסיגה זו מייצגת הזדמנות להשקיע בכלכלה הגדולה הצומחת ביותר בעולם במחיר מוזל. תוכל לבדוק בעצמך עד כמה מניות הטכנולוגיה במדד האינטרנט CSI סין ירדו ביחס למדד Nasdaq 100 בארה"ב.

בנוסף, ניתן לראות כמה משקיעים נכנסים פנימה. קרן הבורסה לאינטרנט של KraneShares CSI סין (סימול: (KWEB העוקבת אחר המדד של מניות הטכנולוגיה הסיניות, נמצאת בדרך לשבוע השלישי ברציפות של כניסת משקיעים.

תעודת הסל KraneShares CSI China Internet

ועדיין, היות והגישה הנוקשה שהסתמנה בחודשים האחרונים מצד הממשל הסיני היוותה תזכורת לכך שסין יכולה להיות מקום לא בטוח להשקעה, למרות שההערכות בשווקים הסינים בהחלט אטרקטיביים יותר משהיו, עדיין ראוי לעקוב מקרוב אחר ההתפתחויות בסין, לעשות מחקר עצמאי מעמיק על מנת להרגיש בטוח יותר ולהמתין לנקודת כניסה אטרקטיבית ומושכלת עפ"י שיקול דעתכם הבלעדית.

x