שער הדולר - מהי התחתית החדשה של שער הדולר ?

שוק המט"ח || יורו-דולר ודולר-שקל || תצוגה נוספת של העליונות הישראלית: הכשרון של סוחרי הסיטי של תל-אביב ולונדון, יחד עם ביצועי כלכלתנו, מביאים להמשך האנומליה הדרמטית בדולר האמריקאי

 

 
גרף שקל דולר פאנדרגרף שקל דולר פאנדר
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
22/11/2021

עדכון: דולר ארצות הברית יציג עלה 0.680%+ ל 3.11 שקלים - בעקבות השארת פאוואל יו"ר הבנק הפדראלי בתפקידו לקדנציה נוספת.
זהו עוד שבוע שבו אנו חוזים במופלא מאתנו: חוזק בדולר העולמי מול חולשה בדולר המקומי! היינו כחולמים על חוזקה של הכלכלה הישראלית, וההשלכה של זה על המטבע שלנו. בכתבות שונות באתר ובמגזין פאנדר דנו יחד בתופעת חוזקו של השקל אבל אין ספק שתצוגת הביצועים שלו הפעם, בסקירה זו, בכלל ומול אביו הרוחני בחו"ל, הם מיוחדים. תיכף נראה את עוצמת המהלך ההוא, בדולר-שקל, אבל אני חייב לומר כמה מילים על היורו-דולר קודם.

כזכור, וכהנחת יסוד, אנו משייכים מטבע לכלכלה של המדינה בה הוא מהווה את אמצעי התשלום והחיסכון. במקרה הזה, היורו מייצג גוש של מדינות במסגרת האיחוד האירופי. ובראש המדיניות המוניטארית הזו עומד בנק מרכזי עם נטייה לשליטת יתר מהצד הגרמני של המשוואה. אותו צד גרמני היה מנהיג פילוסופיה של ריסון, ונחשב לנץ בכל הקשור למהלכים שיכולים לעודד אינפלציה. ואז הגיע מריו דרגי.

אותו "קוסם", בזמנים קשים של צורך, הצליח להעביר על דעתם את הנגידים הצפוניים ולגרום להם להתנהל כחבריהם האנגלו-סקסיים, דהיינו להרחיב עם הרחבות כמותיות ולהיות הרבה יותר חופשיים כלפי "כלל הזהב" המכתיב גודל גרעון (3%) וכו... לחברי גוש היורו. בקיצור, כיום, הבנק המרכזי האירופי אינו יכול להתהדר בגלימה של שומר סף. תוסיפו לכך את המהלך המפתיע של יצירת חוב מבוסס גוש יורו, במסגרת צעדי הממשלים נגד המגפה, וקיבלתם חולשה גדולה במוחם של המשקיעים.

מה נותר? השוואה פשוטה בביצועים של גוש היורו מול הגושים הגדולים האחרים: ארה"ב, יפן, סין, דרום אמריקה. וכאשר מסתכלים על המספרים אין הרבה מה לומר לטובת היורו מול הדולר בפרט. צעדי ביידן, ככל שיהיו מלאים כרימון בשגיאות, מעודדים בבירור דבר אחד: צמיחה הדורשת מימון דולרי! אולי יותר מדיי... וזו הסיבה שאנו רואים עכשיו דולר חזק מאוד (יורו יורד) כאשר גם שוקי המניות חיוביים להפליא.

ובמעבר חד למקומותינו: מה שקורה אצלנו דומה בהחלט.

המקרו הישראלי, יחד עם הכניסות של מטבע הזר ליזמות של Start-Up Nation, הזדמנויות הנדל"ן, והיציאה המובילה תמיד מגלי המגפה, כל אלו לוחצים חזק על שקל גבוה ודולר חלש. השאלה הגדולה הייתה: האם קובעי המדיניות שלנו מוכנים לתת לשוק לעשות את שלו ובכך להקריב חלק מהייצוא? מה שקרה השבוע בדולר-שקל תומך בהשערה הזו כאשר גובה הרזרבות (מעל 200 מיליארד דולר!!) כבר מונע פעילות אגרסיבית בשוק. נשארו הצעדים המגבילים מנהלתית להמיר דולרים בשקלים. ואת זה עדיין קשה לבלוע אצל מנהיגי ישראל. אלו שבצד הפיסקאלי (פוליטיקאים) ואלו שבצד המוניטארי (בנק ישראל). לרגע, הדולר-שקל היה סביב ה-3.0... האם קידומת 2 היא בלתי נמנעת?

ועכשיו, הבה נראה איך כל זה נראה בגרפים של המטבעות...



EURUSD

הגרף היומי הזה משתרע ממאי 2021 ועד עכשיו, כאשר ניתן לראות בבירור שלפנינו מסלול יורד הדרגתי של המטבע האירופי מול זה האמריקאי. וכאשר מסתכלים על מה שקרה במניות באותו זמן, ברור שלפנינו משהו אחר לגמרי מהקורלציה ההפוכה שאנו היינו רגילים אליה עד תקופה זו: כאשר ה-RiskOn עולה (מניות) ה-RiskOff (הדולר) יורד. כאן, הדולר עולה עם המניות ובאופן אסרטיבי ואסטרטגי.

על ההסבר כבר שוחחנו לעיל אבל שימו לב שאנו כבר מגיעים לחלק בתנועה עם מומנטום חזק יותר מקודמיו. יציאה ברורה מהתעלה היורדת ושבירת הגבול התחתון שלה בתחילת נובמבר עם מהלך בואכה 1.13. האם אנו חוזים במסלול לכיוון ה-Parity? דהיינו ה-1:1 המפורסם בין היורו והדולר? יש האומרים שכן לאור המדיניות המרחיבה של הבנק המרכזי האירופי והביצועים החלשים כלכלית (כולל התחדשות צעדי האטה בגלל הקורונה) של היבשת העתיקה.

ולכן זה מה שאומר לשני צידי המתרס:

לחיוביים: המגמה נגדכם. אם תרצו סמן ראשוני: רמת המחיר סביב 1.15 לפריצה.
לשליליים: פשוט להמשיך ולהתעלם מהתיקונים הטכניים הקצרים.



USDILS

יש המון כסף אמיתי שרוצה לבוא אלינו, לישראל, כהשקעה. אבל, זה אינו הכסף ששובר את הרמות הקריטיות ומביא למהלכים דרמטיים בזוג המטבעות הזה שלפנינו. מי שעושה זאת הם הפעילים בשוק. החבר"ה מהסיטי של תל-אביב ולונדון, העמוסים בשקלים והעמוסים בשורט על הדולר-שקל. כאשר הם מריחים "דם במים" הם דוחפים חזק.

שבירת 3.20 הייתה סיבה ראשונה להתלהבות שלהם לנסות ולהביא לעוד שפל משמעותי.

היעד הראשון היה חזרה זמנית ל-3.10. וזה הושג ממש בקלות על ידי מהלך אלים במיוחד בסוף אוקטובר. אז מה עכשיו? מה עושים? דוחפים ודוחפים עד שכל פקודות קטיעת ההפסד שישבו מתחת ל-3.10 הברורה ייתפסו ויגרמו למפולת חדשה לאותו שפל חדש. מה הוא זה? סביב 3.0 כמובן. ליתר דיוק 3.03. ואז, מממשים. דבר שמעלה חזרה לבדוק את 3.10 מלמטה. ממש עבודה של אומנים מנוסים. חבל שפקידי בנק ישראל לא מסתכלים על השערים ממבט טכני פשוט וברור כמו שאותם חבר"ה עושים...

ולכן זה מה שאומר לשני צידי המתרס:

לחיוביים: במינימום, לחזור מעל 3.10. נחמה ממש פרוטה...
לשליליים: נקבעה 3.03 כתחתית מינורית אחרונה. למה לא שבירה של 3.00? מותר לחלום...
 
x