ממשלת ישראל זורקת עשרות אלפי דונמים לזבל

המדינה מייעדת עשרות אלפי דונמים לזבל מטמנות האשפה בישראל שגוזלות קרקעות לציבור בישראל, חברה מקומית טוענת שיש לזה פתרון

 

 
מתקן להשבת אנרגיה, צילום: אנפיטמתקן להשבת אנרגיה, צילום: אנפיט
 

מורן שקד
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
06/12/2021

מדד המחירים לצרכן מטפס ואיתו גם מחירי הדיור הנגרמים מהיעדר היצע של דירות, כאשר הגורם המרכזי לו הינו המחסור בקרקעות לבנייה. לפי הלמ"ס, מדד מחירי הדיור עלה בשנה האחרונה ב-10%. הממשלה לא רואה פתרונות, שר האוצר מודה שעד סוף השנה המדד יעלה ביותר מ-10% ואולי הפתרון למשבר הנדל"ן יגיע ממקום לא צפוי – חברת אנרגיה ירוקה מהדרום, שצפויה לחסוך עשרות אלפי דונם של קרקע בישראל עד 2050.

בשנה האחרונה, העולם יצר 2 מיליארד טון של פסולת עירונית ולאחרונה גם הבנק העולמי הזהיר מעלייה של 70% מכמות הפסולת עד ל-2050. וישראל? לא רק מעצמת סטארט-אפים אלא גם מעצמת פסולת. אנחנו נמצאים במקום השני בעולם בייצור אשפה ביתית לנפש – ומייצרים למעלה מ-4.82 מיליון טון פסולת עירונית מדי שנה. מדינות רבות בעולם, כמו שוודיה, עברו למדינות של 0% הטמנה ו-99% מיחזור, אבל בישראל ממחזרים קצת ומטמינים הרבה. אנחנו ממחזרים רק 11% וטומנים 80% מכמות הפסולת השנתית בישראל, שמתוכם 66% נטמנת באזור הדרום. המטמנות המזהמות גרמו לממשלה להתחייב להפחית ב-71% את שיעור ההטמנה ולעבור לכלכלה מעגלית. 

המטמנות לא רק מזהמות, הן תופסות קרקע – והרבה. בישראל פועלות כיום עשרות מטמנות מאושרות לקליטת פסולת עירונית בכל רחבי הארץ. כל אתר שכזה תופס בין מאות לאלפי דונמים – שטח שיכול היה ללכת לאזורי מגורים ותעשייה, להגדיל את היצע הדירות בישראל ובכך לסייע בהתמודדות הממשלה עם משבר הדיור ולהוריד את מחירי הנדל"ן. המשרד להגנ"ס התריע השנה שהמטמנה הגדולה בישראל, אפעה, השוכנת באיזור הדרום, קרובה למיצוי מלא ובמהלך 2022 ייתכן ולא יהיה מקום להטמנת פסולת. בינתיים, אפעה ביקשה הרחבה של כ-700 דונמים נוספים ובמשרד להגנ"ס שוקלים להכריז על תוכנית חירום להרחבת אתרי הטמנת פסולת: אלפי קרקעות למטמנות בערים מרכזיות  ופחות קרקעות לאזרחים. התוצאה – צפי לעליית מחירי הדיור בישראל.

אבל שותפות אנרגיה ומיחזור ישראלית נותנת קצת תקווה: לפי דוח שפורסם באתר רא"מ והוכן בסיוע של דלויט, השותפות צפויה לחסוך בין 19,100 ל-30,600 דונמים באזור הדרום. רא"מ מתכננת להקים מתקן הצפוי להשיב אנרגיה ולמחזר כ-20% מסך פסולת הפלסטיק השנתית בישראל, המהווים כמחצית מהפסולת שמופנית להטמנה באזור הדרום, ולייצר ממנה כ-1.6 מיליון חביות נפט אלטרנטיבי ישראלי לשנה (אשר ישמש כחומר גלם לתעשייה ויעודד כלכלה מעגלית) וכ-50MW חשמל, באמצעות טכנולוגיה חדשנית המשתמשת בהליך פירוליזה (הליך פירוק על ידי חימום לטמפרטורה גבוהה ללא חמצן ולכן נחשב ידידותי לסביבה).

לפני כמה חודשים קיבלה רא"מ אור ירוק מהוועדה המחוזית להתקדם בפרויקט בכפוף לתסקיר סביבתי מחמיר שהחברה עורכת כיום בשת"פ עם Afry העולמית. בנוסף, נראה כי השותפות  עובדת על דוח אימפקט שחלקו פורסם באתר החברה כאמור, ולפיו התרומה הפוטנציאלית של פעילות רא"מ בטיפול ב-200-300 אלף טון פסולת פלסטיק מאזור הדרום, ולחיסכון אפשרי באתרי הטמנה וקרקעות בדרום הארץ. תוצאות הביניים מראים שעד שנת 2050 רא"מ צפויה למנוע את הפתיחה של כ-2 אתרי הטמנה חדשים וכך לחסוך 19,100-30,600 דונם באזור הדרום, זאת, תוך טיפול ב-6.8-7.3 מיליון טון פסולת, שמהווים 58%-35% מפסולת הפלסטיק ו-22%-13% מנפח הפסולת שהייתה מיועדת להטמנה באזור דרום הארץ. 

מנכ"ל רא"מ ג'אק סבג מוסר כי "דוח האימפקט הוא הוכחה נוספת כי פרויקט רא"מ הוא לא רק פתרון לצמצום ההטמנה בישראל, אלא גם בשורה משמחת לאזרח הישראלי שייהנה מיותר קרקעות חופשיות לבנייה, ובתקווה גם להקלה במחירי הדיור הישראלים כשהפרויקט יקום". 

x