שער הדולר לאן? הפעם רואים תגובה חזקה של הדולר

ניתוח היורו-דולר והדולר-שקל - הדולר בתגובה חזקה למה שקורה בשוקי המניות | האם נראה צעדים מהמדינות השונות?

 

 

 
Photo 139316897 Dollar motortion DreamstimePhoto 139316897 Dollar motortion Dreamstime
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
09/05/2022

רוח הדברים די דומה למה שכתבתי בסקירה על המניות: אם הייתם מסתכלים על היורו דולר, לא הייתם מנחשים שקרו דרמות כאלו בשוקי ההון בעולם, וזאת במיוחד כאשר היה שינוי דרמטי של עלייה של חצי אחוז בריבית האפקטיבית על הדולר האמריקאי. דברנו רבות מאוד על היות 1.05 אזור היעד, כאשר אזור השווי של 1.0 לא יצא מכלל דיון בכלל. מדוע? כי זה הגיוני!

עכשיו, מקבלים תמורה יותר גבוהה על פיקדון דולרי, ולכן המטבע מתחזק, וזאת במיוחד כאשר הצמיחה בעולם מועטה, והאינפלציה בעולם גואה. תוסיפו לכך את ההשפעה הישירה של המלחמה באוקראינה, דווקא על אירופה יותר מכולם, ועל גוש היורו בפרט, ותקבלו מתכון של ירידות ביורו. זה לא חדש.

העניין הוא שכאשר הדולר מתחזק הבעיה מתרחבת לאזורים, ונושאים, שלא חושבים עליהם כל כך. למשל: החוב שיש למדינות וגופים במדינות המתפתחות. ואם נחשוב שלילית, רק לרגע, נתאר לעצמנו מצב של ליהמן ברודרס אסייתי או דרום אמריקאי, כאשר הצד הפושט רגל הינו מוסד פיננסי עם קשרים בינלאומיים רחבים, או אפילה מדינה. כל זה כאשר הרגישות הסיסטמית כבר נמצאת על הקצה, עקב הצורך בטיפול באינפלציה תחת משטר של צמיחה צרה יחסית, וכאשר החזר החוב הגלובלי יגדל בצורה משמעותית גם אצל המדינות המפותחות.

זו הסיבה שאני חושב שאותה עלייה בריבית בלתי נמנעת בדולר תעשה בצמוד לנקיטת צעדים פחות גלויים בטיפול בתופעות הלוואי שזה יכול לגרום. אגב, הסמן העיקרי להצלחה במעשה כזה תיראה במדדי המניות, והאג"ח, של אותן מדינות מתפתחות. ומה בקשר לדולר-שקל? הוא לא היורו! הוא הראה ניתוק מאזור הדשדוש סביב 3.22, אגב בצורה טכנית קלאסית מופלאה, ופרץ קדימה עד אזור 3.4. ושוב: האם זה נעשה בצורה בריאה? לא כל כך. ועל כך בהמשך.

בקיצור: הירידות במניות, והעלייה בריבית הפדראלית, הביאו את הדולר להמשך היותו חיובי. המעשים האמיתיים נמצאים מאחורי הקלעים כאן, למען אלו שמחזיקים חוב בדולר. אלו ייקבעו אם הביקוש יגבר, או שהם יסמכו על "העולם המוסתר מהעין" להאט, ואולי, להחזיר את המצב למחירים שבהם ניהול הפוזיציה שלהם ניתנת לשליטה. אם הדולר ימשיך מעלה, ולא תהיה שליטה במגמתו, צפויות לנו "תקופות מעניינות". במובן הסיני של הדברים...

ועכשיו, הבה נראה איך כל זה נראה בגרפים של המטבעות...



EURUSD

בינתיים, אין סטייה חיובית בין המחיר ואינדיקאטור המומנטום. לדעתי, זו חייבת להיות, לפני שנחשוב על שינוי במטבע האמריקאי מול המטבע האירופי. בינתיים, אזור 1.05, מ 1.065 עד 1.045, היא תחנת הביניים אשר מחזיקה בשיניים את היורו לא להגיע לאזור השוויון של 1.0.

רגע: אולי ממשלות גוש היורו בכלל מעוניינות בהמשך הירידה? לא כל כך... זה נכון שזה יעזור מאוד ליצוא שלהן, ולמאזן התשלומים שלהן, אבל מה זה ייעשה לאזרחים? איבוד כוח הקניה שזה יגרום רק יחמיר את המצב הפוליטי הקשה, ואת כל המהומות שהוא כבר מביא על ראשי ההנהגה. בבחירה בין טוב כלכלי, ורע פוליטי, כולנו יודעים במה יבחרו הפוליטיקאים...

לכן, גם הבנק המרכזי האירופי ירצה לנווט את היורו קצת יותר גבוה, ובכל מקרה, כנראה שירצה לצופף שורות עם חברו האמריקאי. יש להדגיש: יש לצפות לעלייה בריבית האירופית אבל זה יהיה על רקע נטו של צורך אינפלציוני ופוליטי! למרות שידועה העובדה ששם, באירופה, מעשה כזה יכול לגרום לסטגפלציה (אינפלציה ומיתון). רמות לציון: 1.05 בואכה 1.0 לשלילה, כאשר מינימום של 1.09 נראה לי סביר כדי לחשוב על חזרה מעלה יציבה.



USDILS

כמו שאמרתי בפתיחה, הפריצה מאזור 3.22 נעשתה בצורה קלאסית למדי, אחרי שראינו יצירת משולש מתכנס, ופריצתו מעלה, דהיינו בכיוון שהגיע המחיר לתוך אותו משולש מתכנס. בקיצור: כמו בספרים. וכפי שכתבתי לעיל, היציאה הזו נעשתה בצורה לא בריאה כל כך בגלל שהיא לא נבנתה בצורה הדרגתית אלא כהתפרצות אדירה.

ואם נמשיך לקרא בספרים של הניתוח הטכני, אנו נמצא שם, שעניין כזה דומה ל GAP (פער מחירים). מה המשמעות של עניין זה? פערי מחירים הינם בעלי נטייה טבעית להיסגר, עקב הצורך "להדפיס מחירים" במקומות שלא היה בהם מסחר. ובלשון בני אדם: לתת הזדמנות לסוחרים להגיב למחירים שפסחו עליהן בפער המחירים.

האם זה אומר שנראה את הדולר חוזר את כל הדרך עד 3.22 או מטה מזה? כנראה שלא בעתיד הקרוב. אבל יש עכשיו לחץ אדיר לסגירה חלקית, לפחות כאשר אנו רואים את היעד של תנועה כזו סביב אזור 3.30, המהווה גם אזור תמיכה שהיה פעם התנגדות. הכול, כפוף כמובן, למה שקורה בדולר העולמי, ומה שפקידי בנק ישראל, בירושלים, יחד עם אנשי הסיטי של תל-אביב ושל לונדון, שמחזיקים כנראה פוזיציית שורט נטו מפסידה זמנית, ירצו לעשות.

רמות הגיוניות: המשך לכיוון 3.5 עבור החיוביים, וחזרה מטה חיונית ובריאה לאזור 3.30, לשליליים. יותר נמוך מזה כבר יאמר דרשני.

x