קרן החדשנות של קאתי ווד צנחה 76% עד כה. הזדמנות? בעד ונגד

הקרן המרכזית של קאת'י ווד ARKK Innovation, ירדה ב-76% מהשיא, על רקע שיעורי הריבית הגבוהים והאטה בצמיחה כלכלית שדיי הרסו את אחזקותיה אך גם מעלים סימני שאלה האם נוצרה כעת הזדמנות

 

 

 
Image by Gerd Altmann from PixabayImage by Gerd Altmann from Pixabay
 

עמית י.
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
15/05/2022

הקרן המרכזית של Ark Invest - ARKK Innovation ETF, המשקיעה ב"מניות חדשנות" כמו Tesla, Coinbase ו-Teladoc - ירדה ב-76% מהשיא, על רקע שיעורי הריבית הגבוהים והאטה בצמיחה הכלכלית שדיי הרסו את ההחזקות שלה. מעבר לכך שהמשקיעים פונים למייסדת הקרן, קתי ווד בשאלות, ננסה להבין האם כדאי להקשיב למתנגדים לה, או האם כדאי להצטרף לקבוצת התומכים הנלהבים ולקנות את הקרן בזמן שהיא למעשה, נמצאת בשפל.

בעד קניית קרן ARKK Innovation

העולם עובר את אחת התמורות הטכנולוגיות הגדולות בהיסטוריה. חברות שמשנות את כללי המשחק (טכנולוגיות משבשות) צפויות לקבל תגמול נאה כך שהקצאת מקום לחדשנות בתיק ההשקעות שלך יכולה לעזור לך לקצור תגמולים אטרקטיביים בטווח הארוך.

מצד שני, ראינו מכירות לאחרונה מכירות מאסיביות במניות הטכנולוגיה והסיבה היא שהמשקיעים מתמחרים כעת "סטגפלציה" כלומר, צמיחה כלכלית איטית ואינפלציה גבוהה  לשווקים. אך כל הפתעה חיובית הפוכה עלולה להוביל למהפך משמעותי.

למשל, נניח שהפדרל ריזרב יצליח כפי שהוא מאד שואף לעשות, להאט את עליית המחירים מבלי לגרום למיתון: אז סנטימנט המשקיעים עשוי להשתנות ולהפוך שוב להיות שורי ומניות הצמיחה עלולות פתאום לעלות והדביק את הקצב. 

בנוסף, אם הכלכלה תאט, הפד יחזור במהירות להורדת הריבית. זה יכול להיות חיובי עבור מניות צמיחה ולהגביר את הערך הנוכחי של תזרימי המזומנים העתידיים שלהן. בנוסף, צריך גם לקחת בחשבון שמשקיעים המחפשים הזדמנויות צמיחה דו ספרתיות בכלכלה מאטה עשויים גם הם להצטרף ולדחוף את הערכות השווי למעלה שוב.

אי אפשר להתעלם מכך שקיים חשש ברור מקניית הקרן של קאת'י ווד לאור כל הפרסומים השליליים  בעיתונות סביב הקרן. אבל צריך לתת לה קצת קרדיט: היא עשתה דמוקרטיזציה של גישה למידע על ידי שיתוף בגלוי מחדש של המחקר שלה ואפילו שיתפה את העסקאות שלה בפועל עם משקיעים.

הקרן של קאת'י ווד מתמקדת הרבה בסיפורים ובנרטיבים שמאחורי חברות. אבל זה טבען של החברות שבהן היא משקיעה: היא לוקחת הימורים גדולים ונועזים שישתלמו רק בעוד שנים מהיום, מה שהופך את הנתונים הפיננסיים הנוכחיים לפחות רלוונטיים מול הסיכוי שבהם יהיו במקום טוב יותר בעתיד.

נגד קניית קרן ARKK Innovation

למרות שהשוק ירד לאחרונה, קשה לומר שהערכות השווי של החברות המשבשות ובעלות הצמיחה שבהן ARKK Innovation משקיעה הן זולות. אם כבר, התיקון האחרון שאנו רואים רק החזיר את הערכות השווי שלהם לרמות נורמליות יותר. 

אבל העניין הוא כזה: הערכות שווי של חברות לרוב לא עוצרות רק בשווי ההוגן שלהן. למעשה, הן בדרך כלל חורגות מהרף ויורדות הרבה יותר. זה נכון במיוחד עכשיו, כאשר יש האטה בצמיחה הכלכלית לצד אינפלציה גבוהה שבהחלט מהווה אתגר עבור מניות הצמיחה, 

בנוסף, סנטימנט המשקיעים עלול להידרדר עוד הרבה יותר. אם משקיעים יתחילו למכור בצורה אגרסיבית יותר, זה לא הולך לדלג על מניות הצמיחה רק בגלל שהן כבר נפלו. גם לא על קרן ARKK, שעלולה ליפול אפילו יותר מאשר ...ובכן..תנו בה מבט:

גרף שבועי  ARKK מקור TradingView

דבר מדאיג נוסף הוא שמניות חדשנות רבות נוטות להיות בבעלותן של קרנות גדולות כמו Ark Invest, כלומר הן הרבה פחות נזילות ממניות אחרות. ואם המשך מכירות יאלצו את הקרנות הללו לקצץ את הפוזיציות שלהן, זה עלול להוביל לירידה חדה במחירים. 

במילים אחרות, המחירים יכולים לרדת הרבה יותר לפני שהם יעלו וקניית התחתית היא תמיד רעיון מסוכן.

אז כדאי לקנות ב-ARKK?

כמו שכבר הבנתם, סוגית הקרן של 'המלכה קאת'י' כפי שנוהגים תומכיה לכנות אותה, היא סוגיה שנויה במחלוקת.

למרות שחשיפה כלשהי ארוכת טווח לחברות משבשות עשויה להיות בעיני חלק מכם צעד הגיוני  במיוחד כשאפשר לקנות ברמות נמוכות אלה. עם זאת, פרופיל הסיכון הגבוה מול אפשרות לתשואה גבוהה אומר שצריך להיות זהירים מאד: כלומר, לסכן רק סכום שמוכנים להפסיד לחלוטין, ולקנות במרווחי זמן שונים כדי ליהנות מממוצע עלות דולר. 

למי שנמנה על תומכי קאת'י ווד יכולות להיות שתי אפשרויות. הראשונה כמובן, הוא רכישה של ARK Innovation ETF המהווה השקעה בבחירות המובילות של החברה. 

יש לזכור שהשקעה ב-ARK היא קצת כמו השקעה בקרן הון סיכון: צריך לצפות להרבה מפסידים אך  לכמה מנצחים גדולים בהרבה שאמורים לפצות על רשימת המופסדים. זה אומר לשפוט את תוצאות הקרן על פני אופק ארוך בהרבה ממה שאולי רגילים.   

אפשרות נוספת היא להשקיע ישירות באחזקות שלה בתחום הקריפטו, שירותי בריאות וירטואליים, תקשורת וענן, רובוטיקה, פגישות וידאו ורכבים חשמליים. אך כל זאת, רק לאחר שעשיתם מחקר וניתוח מעמיק על הקרן והחזקותיה על מנת לקבל החלטות מבוססות ומושכלות.

5 קרנות נאמנות שמחזיקות סה"כ 2.98 מיליון ב-ARK INNOVATION ETF
קרנות נאמנות שמחזיקות את ARK INNOVATION ETF.

שם קרן

אחוז מהקרן

בשקלים

קסם אקטיב סקטורים עולמי

4.16%

1104727.89

קסם אקטיב מדדי מניות חו"ל כשרה

3.2%

1578182.7

אזימוט 25/75

0.31%

57716.4

דיאמונד 20/80 כשרה

0.21%

108488.26

אזימוט 5/95

0.21%

126280.34


x