קרן נאמנות במוקד || FOREST אגם - אג"ח מדינה || קרן אג"ח אשר מצליחה לשמור על אמון לקוחותיה

ביצועיה, מול נכסי הייחוס שלה, די מרשימים

 

 

 
Image: Dreamstime.comImage: Dreamstime.com
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
22/07/2022

בתקומה מהתחתיות האחרונות, רוב תשומת הלב ניתנת לשוקי המניות. הם הכי "סקסיים", והכי מדברים עליהם במדיה הכלכלית. אבל, שוק האג"ח, כולל האג"ח המדינתי, עבר מהפכה לא קטנה גם כן. לכן הבחירה של הקרן הפעם. זו עוסקת בהרבה אג"ח מדינה, ויש בה כ-20% אג"ח קונצרני בנוסף.

כמו שנראה בהמשך, היא מצליחה לתת את הטוב משתי העולמות, וזאת ללא תנודתיות גדולה. וזו הסיבה שאנו רואים בה יציבות של כספי לקוחות, למרות התקופות הקשות האחרונות. יש לומר מיד: למעשה, רוב הכסף של הציבור נמצא בעולם הזה של האג"ח. והעולם הזה סבל קשות מהשינוי הפתאומי שהיה צריך להתבצע על מנת להגיע לתיאום התשואות ביחס לציפיות האינפלציה.

מקובל לחשוב שעולם האג"ח הוא עולם שאינו מניב הרבה אבל נהנה מסולידיות ומיציבות. מי שחווה את מה שקרה מתחילת השנה הבין שזה יכול להיות בהחלט אחרת. בכל אופן, יש תחושה שתיאום הציפיות הזה, בין מה שהיה בתשואות, ובין מה שצריך היה להיות, די בוצע, ואנו רואים לאחרונה עלייה במחירי האגרות המעיד על ירידה קטנה, והתייצבות התשואות, באזור שהן צריכות להיות כרגע. נראה אם זה יימשך לטווח קצת יותר ארוך מהטווח הקצר. הבה נתחיל.

פרטי הקרן



הקרן מגיעה אלינו מבית פורסט, והיא מאוד וותיקה, כאשר זמן הקמתה היה בשנת 2006. אבל, היא עברה שינוי מדיניות משמעותי בסוף 2015, אשר איפס את ההיסטוריה הקודמת. למרות שאיננו אוהבים כל כך את עניין שינוי המדיניות, המעיד לרוב על משהו שלא היה לשביעות רצון הלקוחות או החברה עצמה, הזמן שעבר מאז מוחק את ההסתייגות הזו. גם מאז תחילת 2016 יש מספיק נתונים על מנת להשוות ולהביע דעה על הקרן.

בכל אופן, היא קרן בינונית בגודלה, עם 258.9 מיליוני שקלים תחת ניהול, הממקמים אותה במקום ה-10 מבין 31 הקרנות שבקטגוריה. סטיית התקן שלה נמוכה מאוד, עם 0.33%, וזה מעיד בהחלט על תנודתיות מאוד נמוכה. תכונה מאוד אהובה על ציבור המשקיעים הישראלי. בנוגע לדמי הניהול היא גובה 0.59% לשנה וזה ממקם אותה במקום ה-14, מהיקרה לזולה, מבין 31 הקרנות המחרות לה.

בסה"כ, אי אפשר לומר שהמשקיעים ליקקו כאן דבש טהור. יש בכל זאת תשואה שלילית קטנה של מינוס 0.39% בשנה האחרונה. אבל, וזה אבל גדול, הכול יחסי, ועוד נראה שהיא התנהגה בצורה די מופתית מול נכסי הייחוס שלה מאז תחילת השנה, דהיינו מאז שהחלו הצרות בשוקי ההון. מבחינת החשיפות אין כאן הפתעות גדולות: 0% מניות, 2.42% מט"ח, 94.67% אג"ח עם דירוג +AA. ואותן חשיפות אומרות לנו הכול: יש כאן מלא אג"ח מקומי מצוין.

ביצועי הקרן



עקומת המחיר של השנתיים האחרונות מעידות כמה הקרן הצליחו לחזור מעלה, מהשפל של הקורונה, וכמה הנזק היה בתקופה האחרונה. העניין הוא שהחזרה מעלה די מדהימה ומצליחה לכסות על יותר מחצי ממה שסבלו המשקיעים, מאז השיא במחיר יחידותיה. חזרה כזו לא רואים בהרבה קרנות אג"ח וזו הסיבה, יחד עם התנודתיות הנמוכה שלה, שבקרן זו לא היו פדיונות כמעט מאז תחילת המשבר. כדי להתרשם מביצועי הקרן, אני מביא לכם שתי זוגות של גרפים. הזוג הראשון משווה בין הקרן ובין מדד האג"ח הקונצרני הכללי: מדד תל-בונד 60 ,המיוצג על ידי קרן מחקה של תכלית.




בגרף של השלוש שנים אנו רואים את העניין הפשוט של התנודתיות מול הביצועים. החזקת אג"ח קונצרני בלבד היה מניב יותר בזמני עליות חזקות אבל היה גורם להפסדים קשים כאשר השוק עובר לירידות. כל הרווח של אותן עליות נעלם כלא היה. מול זה, תבחנו את העקומה החלקה והחיובית תמיד של הקרן של פורסט, מאז התקומה מהקורונה. גם הירידות האחרונות נראות ממש חסרות חשיבות בקנה המידה הזה. בגרף מתחילת השנה אין עוררין מי סבל יותר מהמהלכים האחרונים של השוק, ומהאינפלציה המבצבצת מחדש. זוג הגרפים הבא מייצג את הקרן מול קרן מחקה של אי-בי-אי, הבאה לתת לנו מבט על שוק האג"ח הממשלתי המשולב: צמוד, שקלי, וכו...




גם כאן, יש לנו הפרדה בין המגמות של האג"ח הממשלתי המשולב נטו, ומה שעשתה הקרן של פורסט. עד תחילת 2022 החזקת אג"ח ממשלתי משולב היה דבר טוב ומיטיב. אבל, מיד כאשר נכנסה לתמונה האינפלציה, ועליות הריבית של הבנק המרכזי שלנו (ובכל העולם...), ראינו איך התמוטטו המחירים של האגרות עקב הצורך בהעלאת התשואות שלהן. וכאן נכנסה היציבות של הקרן של פורסט. הסבל של משקיעי הקרן פשוט מזערי מול מה שהיו צריכים לסבול מחזיקי האג"ח הממשלתי הכללי. גם העלייה האחרונה לא ממש פצתה. עדיין. הגרף מתחילת השנה לא ממש משנה תפיסה.

גיוסים ופדיונות



הגענו לנקודה שבה אנו שואלים תמיד: האם הציבור מבין ועושה על פי מה שהניתוח אומר? במקרה של הקרן של הפורסט התשובה חיובית. חוץ מחודש אחד בלבד, לא היו פדיונות בקרן מאז סתיו 2020 !! וזה די מדהים לאור מה שראינו שקרה בשוקי ההון שלנו בכלל, ובשוק האג"ח בפרט.

עקומת נכסי הקרן מעידה על כך כאלף עדים גם כן. זו בהחלט תמונה שונה מאוד מהרבה מאוד תמונות של גיוסים-פדיונות בקרנות האחרות בקטגוריה הזו. לסיכום נאמר כך: הקרן של פורסט מצליחה לעורר פליאה לאור ביצועיה בתקופה הקשה האחרונה. היא מספיק גדולה, והתנהלות הלקוחות בה מספיק טובה, כדי שהיא תהווה מגדלור בסוג זה של השקעות. אין ספק שהיא הצליחה להצדיק בהחלט את כניסתה לתיק המעקב שלנו.
 
למי שמעוניין להגיע לדף הקרן באתר פאנדר, הנה הלינק:
https://www.funder.co.il/fund/5106562
וכדי לבחון את התחרות הישירה בה ניתן להגיע לדף הענף:
https://www.funder.co.il/fundlist/c/144

המון הצלחה לכולם!


 
x