למרות ההאטה, מחר (רביעי), להערכתנו הבנק המרכזי בארה"ב לא ימצמץ וימשיך להעלות את הריבית במהירות

הפרסומים בתקשורת על צמצומי עובדים בענף היי-טק מתחילים לבוא לידי ביטוי בדיווחים הרשמיים עם ירידה במספר המשרות הפנויות של מפתחי התוכנה, אך הביקושים עדיין גבוהים מלפני הקורונה

 

 

 
Image by Steve Buissinne from PixabayImage by Steve Buissinne from Pixabay
 

כלכלני הראל ביטוח ופיננסים
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
26/07/2022


נקודות מרכזיות

בארץ

שיעור האבטלה ביוני ירד לשפל של 3.3 אחוזים ובגילאי העבודה העיקריים המספר מתחת ל-3. הנתון לצד עליית הריבית המהירה בעולם והצפי להמשך עלייה באינפלציה מחזקים את הערכתינו שגם בהחלטות הבאות בנק ישראל יעלה את הריבית בחצי נקודת אחוז.

הפרסומים בתקשורת על צמצומי עובדים בענף היי-טק מתחילים לבוא לידי ביטוי בדיווחים הרשמיים עם ירידה במספר המשרות הפנויות של מפתחי התוכנה. אך יש להדגיש שלמרות הירידה הביקושים לעובדים בענף עדיין גבוהים בהרבה מהרמה לפני פרוץ הקורונה.

בעולם

השבוע נוספו הנתונים שמצביעים על האטה בארה"ב עם ירידה מהירה בסנטימנט חברות השירותים, המשך הידרדרות בנתוני שוק הדיור והתמתנות בשוק העבודה. למרות זאת, אנו מצפים שמחר (רביעי) לעוד עלייה חדה של 0.75 נקודת אחוז ע"י הבנק המרכזי, לצד המשך הכוונה ע"י הנגיד שהריבית תמשיך ולעלות במהירות בהחלטות הבאות לאור אינפלציית הליבה הגבוהה.

הבנק המרכזי בגוש האירו העלה את הריבית בחצי נקודת אחוז, יותר מהצפי ובכך הסתיימה תקופה הריבית השלילית שהחלה ב-2014, ואנו מצפים לעלייה דומה גם בהחלטות הבאות. זאת למרות הסימנים המשמעותיים יותר להאטה בצמיחה עם ירידה של מדד מנהלי הרכש ליולי לרמתו הנמוכה ביותר מזה כשנה וחצי.

האבטלה בשפל ובנק ישראל יכול להמשיך להעלות את הריבית


ביוני שיעור האבטלה הרשמי ירד ל-3.3 אחוזים (מנוכה עונתיות), ובגילאי העבודה העיקריים (25-64) המספר חזר לשפל של 2.9 אחוזים. במקביל שיעור המשרות הפנויות התמתן (בעיקר בשל ירידה בהיי-טק), אך בשאר הענפים הביקושים עדיין קרובים לרמות שיא היסטורית. שוק העבודה ההדוק לצד הצפי להמשך עליית האינפלציה ועליית הריבית המהירה בעולם מחזקים את הערכתינו שגם בהחלטה הבאה בנק ישראל יעלה את הריבית בחצי נקודת אחוז, ושהיא תעמוד על כ-3 אחוזים בסוף השנה מעל לצפי שמגולם בשווקים.

הביקושים לעובדים בהיי-טק מתמתנים, אך הם עדיין מאוד גבוהים


הפרסומים בתקשורת על צמצומי עובדים בענף היי-טק מתחילים לבוא לידי ביטוי בדיווחים הרשמיים, כאשר ביוני בלטה הירידה במספר המשרות הפנויות של מפתחי התוכנה. גם בחודשים הבאים נראה המשך ירידה בביקוש לעובדים בענף לאור דיווחים של ענקי הטכנולוגיה בעולם על צמצום גיוסים. יחד עם זאת, חשוב להדגיש שלמרות הירידה הביקושים המצרפיים בענף היי-טק עדיין גבוהים בהרבה מהרמה לפני פרוץ הקורונה.

למרות ההאטה הבנק המרכזי לא ימצמץ

בחמישי הקרוב יתפרסמו בארה"ב נתוני הצמיחה לרבעון השני שכנראה יצביעו על צמיחה אפסית לאור ירידה במלאים וחולשה ביצוא אך המשך צמיחה של הצריכה הפרטית. גם הנתונים הראשוניים לתחילת הרבעון הנוכחי מצביעים על האטה; בשבוע האחרון מדד מנהלי הרכש לענפי השירותים ירד יותר מהצפי ל-47 נקודות – נתון שמצביע על התכווצות בפעילות. נתוני שוק הדיור ממשיכים להיחלש עם המשך ירידה בהתחלות בנייה, במכירות ובסנטימנט הקבלנים. גם שוק העבודה "מתקרר" כאשר מספר הדרישות השבועיות לדמי אבטלה עלו והגיעו בשבוע האחרון ל-250 אלף.


למרות החולשה, מחר (רביעי) תתפרסם החלטת הריבית של הבנק המרכזי ואנו מצפים לעוד עלייה חדה של 0.75 נקודת אחוז (ל-2.25%-2.5%). להערכתנו הנגיד ידגיש שהריבית תמשיך ולעלות בעקביות עד לסוף השנה לאור אינפלציית הליבה הגבוהה (5.9% ביוני) שלא צפוייה כמעט לרדת ב-3 החודשים הבאים.

באירופה מטרות מנוגדות


הבנק המרכזי בגוש האירו העלה את הריבית בחצי נקודת אחוז, כך הסתיימה תקופה ריבית הפיקדונות השלילית מאז 2014. העלייה הייתה גדולה מהערכות המוקדמות לאור הצפי להמשך עלייה באינפלציה (8.6% ביוני) והאצת עליית הריבית של הבנקים המרכזיים האחרים בעולם שתרמו לפיחות באירו. הנגידה לא פסלה עלייה דומה גם בהחלטה הבאה בספטמבר בהתחשב בתחזיות המעודכנות שיתפרסמו במקביל. אנו מצפים לעוד עלייה של חצי נקודת אחוז בספטמבר ו-1 אחוז בסוף השנה.

בעקבות העלייה החדה מהצפי של ה-ECB אנו מצפים שבחמישי הבא גם הבנק המרכזי בבריטניה יעלה את הריבית בחצי נקודת אחוז לאור הערכות שבקרוב נראה אינפלציה דו-ספרתית בבריטניה (9.4% ביוני).


במקביל הבנק המרכזי בגוש האירו הודיע על כלי מוניטרי חדש - TPI שנועד למנוע פתיחה חריגה של המרווחים בין אג"ח של המדינות בגוש ע"י רכישת אג"ח בשוק המשני. אך המרווחים המשיכו להיפתח לאור ההכרזה על בחירות מוקדמות באיטליה וההתניות הרבות לגבי היישום בפועל של התוכנית.

החששות מאי יכולת מחזור החוב של חלק ממדינות הגוש (בדגש על איטליה) לצד התגברותה סיכויים להאטה משמעותית לא יאפשרו להערכתנו לבנק להתמיד בעליית הריבית בשנה הבאה. ההאטה באה לידי ביטוי עם ירידה במדד מנהלי הרכש ליולי ל-49.4 נקודות, הרמה הנמוכה ביותר מזה כשנה וחצי שמעידה על התכווצות התוצר העסקי בתחילת הרבעון.



x