קרן נאמנות במוקד || אילים מניות תשתיות || ביצועי יתר בשוק מקומי שעושה ביצועי יתר מול ארה"ב

קרן של סקטור המראה עוצמה חזקה ביחס לסביבתו הפיננסית

 

 

 
Image: Dreamstime.comImage: Dreamstime.com
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
05/08/2022

כאשר אני עובר על הקרנות לניתוח, אני תמיד מחפש עניין במהות הנושא שלהן, ולא רק ביכולת של הקרן לבצע את משימתה תחת המנדט שלה. למה הכוונה? אם אני עובר על הקרנות המנוהלות ובולט לעין שינוי לטובה, או לרעה, בקטגוריה זו או אחרת, הגיוני לחפש קרן לניתוח מתוך אותה קטגוריה. השינוי המוזכר צריך להיות מורגש ביחס לשינוי הכללי של השווקים כולם, דהיינו המיוצג על ידי המדדים הגדולים.

לדוגמה: אם סקטור יחזור מתחתית משותפת של השווקים באחוזים משמעותיים יותר מאשר החזרה של המדדים, אזי הסקטור הזה בהחלט יהפוך להיות אטרקטיבי לבחינה. וזה בדיוק המצב כאן. סקטור התשתיות, ובמיוחד במניות המטפלות תשתיות בארץ, מראה סימני חיות הרבה יותר משמעותיים מאשר כלל השוק. אפילו ביחס לת"א 90. לכן, הקרן של השבוע מגיעה מהסקטור הזה.

ואחרי שאמרנו כל זאת, הייתה השאלה הגדולה: האם לבחון את הטווח הארוך יותר, ועל ידי כך להגביל עצמנו רק לקרנות וותיקות, או להכניס לתמונה גם צעירות ורעננות, כאשר הניתוח ייעשה על הטווח הקצר יותר. בסה"כ, ההיגיון אמר שהתנודתיות האחרונה היא המעניינת יותר. סוף שנת 2021 והלאה הוא הזמן שהיווה סוג של עליות מודגשות, וירידות כואבות במיוחד.

לכן, זו הסיבה שגם קרן כה צעירה כמו זו שתראו כאן נכנסה לבחינה. נכון שיש מוסכמה עכשיו להסתכל על קרנות בעלות וותק של 3 שנים והלאה אבל, כמו שהסברתי, המטרה כאן הייתה לבחון את הכלי שנתן תוצאות מצוינות על הרקע הספציפי של הזמנים האחרונים. הבה נתחיל.

פרטי הקרן



הקרן מגיעה אלינו מבית אילים, והיא ממש צעירה עם תאריך הקמה של אוקטובר 2021. לא היה שינוי מדיניות מאז, וזה די הגיוני לאור הוותק הצעיר מאוד. למרות הגיל הצעיר היא מכילה 58.9 מיליוני שקלים וזה מביא אותה להיות במקום השמיני מבין 20 הקרנות שבקטגוריה שלה. בנושא דמי הניהול היא ממש בסדר, כאשר היא גובה רק 0.69% לשנה הממקמים אותה במקום הרביעי (מהזול ליקר) מתוך עשרים הקרנות.

יש לומר מיד: ציבור המשקיעים הישראלי אינו אוהב תנודתיות גדולה, וסטיית תקן של 2.79% יכולה בהחלט להפחיד. אבל, אין הרבה מה לעשות עם זה כאשר השווקים עצמם מתנהלים בחוזקה לשני הכיוונים. ובסה"כ, אנו חייבים לצפות לסטיית תקן גבוהה יחסית בקרן שהיא כולה מנייתית. מן החשיפות אנו למדים שהיא נוטה חזק לשוק הישראלי, עם 93.10% מניות ורק 4.13% חשיפת מט"ח.

ביצועי הקרן



מהגרף שלפניכם, המציג את מה שעשתה הקרן מאז הקמתה, אנו רואים מיד שהתקומה מהתחתית של תחילת יוני הייתה חזקה יחסית לשאר הסקטורים שבשוק. יש כאן רצון חזק של המשקיעים להיות חלק מפיתוח התשתיות בארץ, על בסיס ההנחה שעולם הנדל"ן למגורים, ואף המסחרי, לא ייפגעו כל כך הרבה מעליות הריבית.

ההיגיון הוא שתמיד יהיה צורך בתופסת תשתיות ושיפור הקיימות. ובכלל, שהתקצוב העיקרי לכך מגיע מהממשלה, המבקשת תמיד לשפר את תנאי החיים של הבוחרים. בגדול, ישנה עלייה של כ-7-8 אחוז מהתחתית וזה די הרבה. אבל, כרגיל, אנו חייבים לקבל אישור חזותי על מה שאנו חושבים. אז, הנה לפניכם, גרף של הקרן מאז הקמתה ועד עכשיו, יחד עם שתי קרנות מחקות של תכלית, העוקבות אחרי מדדי ישראל העיקריים: תל-אביב 35 ותל-אביב 90.



המסר העיקרי של הגרף הוא פשוט: לפני הירידות הגדולות, וגם אחריהן, הקרן הזו של אילים, המטפלת במניות של חברות הבונות תשתיות, מצליחה להיות מובילה מעל המדדים. כרגע, ההפרש נע סביב ה-2% אבל תזכרו שאנו רק בתחילתו של התיקון הטכני העולה. לפחות על פי ההנחה המקובלת כיום. ואיך הקרן עשתה מול מדדי חו"ל? כאשר אנו יודעים היטב איך שוק המניות הישראלי היה בביצועי יתר כלפי אותם מדדים חיצוניים? הנה גרף עבור אותה תקופה, המשווה בין הקרן ומדדי ארה"ב. האס.אנ.פי 500 היותר כבד והנסדק המייצג יזמות. שני המדדים מיוצגים גם הם על ידי קרנות מחקות של תכלית כאשר אלו גם מנוטלרות מט"ח על מנת לקבל את התנועה הנקייה של המדדים.



בתצוגה הזו ניכרת המכה הגדולה שחטפו שוק המניות האמריקאי מול השוק שלנו ובמיוחד מול הקרן המדוברת של אילים. בזמן שזו מציגה תשואות חיוביות כמעט לכל אורך התקופה חוץ מקטע קטן בחודש יוני המדדים האמרמקאיים פשוט צוללים עוד ועוד לחיפוש תחתית. זו נמצאה כרגע בסוף יוני ובינתיים, העלייה במדדי המניות של ארה"ב פשוט לא משתווה למה שהקרן הקטנה עושה. זו תצוגה די מדהימה המראה שלא בכל מקום סבלו הפסדים קשים מאז תחילת השנה. ההשוואה האחרונה נעשית מול קרן מחקה של מור, העוסקת בתחום התשתיות בארה"ב, ומול קרן מחקה של מגדל העוסקת בתשתיות בארץ. שוב, מאז הקמת הקרן של אילים.



ומה אנו רואים בהשוואה הזו? משהו מעניין אבל די צפוי: המניות המקומיות המטפלות בתשתיות הישראליות עשו הרבה יותר טוב מהחברות שלהן בעולם. ובקנה מידה! הקרן של איילים מוטה מניות מקומיות ולכן קרובה מאוד לביצועים של הקרן המחקה העוסקת נטו במקומי. אבל, יש בה עדיין חלק של מניות חו"ל. וזה החלק שיוצר, כנראה, את ההבדל הקטן בינה לבין הקרן המחקה.

גיוסים ופדיונות



הגענו עכשיו לחלק היותר מדהים בכל הסיפור. ראינו שזו קרן מצוינת ביחס לשוק המקומי, ובגלל, שזו הקרן הנמצאת בסקטור חיובי יחסית להרבה אחרים. קבלת הפנים של הקרן, בחזית הגיוסים, הייתה די מדהימה. עד חודש מאי, ראינו כניסות משמעותיות של כספים אשר הביא את רוב ההון המנוהל של היום. והנה, המשיקעים לא כל כך האמינו שהסקטור הזה יהיה עמיד כל כך לסביבתו העויינת. הם משכו במאי, לא הרבה, והמשיכו למשוך גם ביוני. בסכום עו דיורת קטן. למרות שראינו איך השיקום מהתחתית היה כאן אגרסיבי יותר. וזה כאן בא לומר: הפחד ממה שמשדרים המדיה ודעתנים למיניהם עולה לעיתים על ההיגיון ההשקעתי המובע על ידי תנועת המחיר. זה לא חדש אבל כאשר רואים זאת שוב ושוב זה שווה אזכור. בינתיים, הסקטור הזה של תשתיות ממשיך לעשות חיל יחסי לסביבה המנייתית המקומית. והקרן של אילים בהחלט נהנית מזה. האם הריביות העולות של בנק ישראל יפגעו בו? תלוי בריבית ותלוי במיתון המסיים של התהליך הזה. המון הצלחה לכולם!
 
למי שמעוניין להגיע לדף הקרן באתר פאנדר, הנה הלינק:
https://www.funder.co.il/fund/5134176
וכדי לבחון את התחרות הישירה בה ניתן להגיע לדף הענף:
https://www.funder.co.il/fundlist/c/18


 
x