קרן נאמנות במוקד || תמיר פישמן מניות || קרן מנייתית מובילה בשוק אופטימי

הרכב התיק בקרן של תמיר-פישמן, הכולל רכיב חו"ל המגדר את הקשיים המקומיים, הצליח להביא אותה ראשונה

 

 

 
Dreamstime ImagesDreamstime Images
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
23/11/2023

כל עימות ביטחוני מאופיין בגורמי יסוד שונים, בעוצמה שונה, ובמרווח חוסר הוודאות המלווה אותו. מבצע נקודתי (נניח, כמו עופרת יצוקה, או מלחמת לבנון השנייה) המכונס לחזית בודדת, ואשר אינו תוצאה של טראומה לאומית, מתקבל במהירות כאירוע שאינו צריך לשנות מגמות חיוביות, אם הן קיימות בבורסה הישראלית. ברוב המקרים, אחרי המכה הראשונה, הקצרה מאוד, שוק ההון חוזר לעצמו. זכור היטב הנזק שנגרם לרמטכ"ל חלוץ, ממכירת כל תיק ני"ע שלו, כאשר הכוחות נכנסו לפעילות בדרום לבנון.

מלחמת חרבות ברזל שונה במהותה: הוקדמה לה שבת שחורה, שבה איבדנו אלפים מהאזרחים התמימים שלנו, בצורה מזוויעה, ולמרות המטריה האמריקאית, האיום של פתיחת חזית נוספת בצפון קיימת תמיד. ולו בגלל תאונה לא מכוונת מהצדדים הנלחמים שם. כמו כן, יו"ש וחזית ערביי ישראל, עדיין רוחשות במעין שקט רקע מעומעם.

מכל האמור, היה הגיוני ששוק ההון יעשה שני דברים שונים הפעם: שיקבל מכה רצינית יחסית, כעיכול ההפתעה הראשונית. ושנית, שינסה להשתקם, אט אט, על בסיס ההתפתחויות. וזה מה שקורה עד כה. אין כאן חיוב מזלזל, אלא הליכה על "ביצים", כאשר כולם מודעים שהן יכולות להישבר בכל רגע. יש כמה נקודות לזכותו של שוק המניות שלנו: הרפורמה המשפטית הביאה אותו לרמות מחיר נמוכות גם כך, יחד עם השפעת נרמול הריביות מצד בנק ישראל. כך, המכה של המלחמה רק הקצינה את הערך, לטווח הארוך, של הרבה ני"ע.

אותה הליכה על הסף, מנוצלת היטב על ידי הקרנות מהקטגוריה שלפניכם: מניות All Cap. והקרן שלפניכם מצליחה להיות הטובה מכולן בקטגוריה, מאז תחילת השנה. יש לה הרכב תיק המכיל גם רכיב של מניות חו"ל, וזה משפר משמעותית את הגידור היחסי הנדרש ממצבנו הביטחוני המיוחד. נאמר מיד: היו כבר עליות די יפות מהתחתית של המלחמה (ת"א 35 – 1600). אבל, כקרן למעקב, זו בהחלט קרן ראויה, ככלי שאיתו נוכל לתזמן כניסות ויציאות בשוק המניות המקומי, בחודשים הקרובים. הבה נתחיל.

פרטי הקרן



הקרן מגיעה אלינו מבית תמיד-פישמן, והיא וותיקה למדי, עם תאריך הקמה של סוף 2014. אבל, היא שינתה מדיניות השקעה בסוף 2016, כך שזהו הוותק הרלוונטי עבורנו לכל דבר ועניין. כמות ההון המנוהל בקרן אינה גדולה במיוחד, עם 60 מיליוני שקלים, המקנים לה את המיקום ה-26 מבין 59 הקרנות הקיימות בקטגוריה (מהגדולה לקטנה ביותר). לא משהו דרמטי אבל עדיין רחוק מתחתית.

דמי הניהול שלה עומדים על 1.79%, המקנים לה את המיקום ה-51 מבין 59 הקרנות (מהזולה ליקרה). אמנם, העלות הזו עומדת בצד היקר של הדברים, אבל, צריך להכיר בשתי עובדות: זו קרן מנוהלת החיה בסביבה מנייתית, והיא מצליחה להניב ממש טוב (11.61% - מתחילת השנה). בסופו של דבר, ייתכן ומנהלי הקרן יכולים לשקול אם דמי הניהול הגבוהים כך שלא יימנעו מלקוחות הממיינים על פי דמי הניהול, מחשבה להיות חלק מלקוחות הקרן הזו.

סטיית התקן גבוהה (2.24%), וזה מובן ממה שקרה בארץ ובעולם, מאז 2022. כאמור לעיל, מעבר ל-92.32% החשיפה המנייתית הצפויה, ישנה כאן גם חשיפה של 17.39% למט"ח, וזה אומר לנו כמה חו"ל חשוב למנהלי הקרן הזו.

ביצועי הקרן



הגרף השנתי הזה מראה לנו את הצורה החלקה יחסית של תנועת המחיר של היחידות. לפחות מאז אפריל 2023. כמו כן, רואים היטב את המכה של המלחמה, והחזרה המהירה ממנה. חלק מזה גם מכיל את העליות בוול-סטריט, כאשר הסנופי הגיע ל-4100. אבל, ללא השוואה, אי אפשר, ולכן עשיתי שתיים: הקרן מול המדדים המקומיים שלנו: ת"א 35, 90, והשילוב שלהם: ת"א 125. כולם מיוצגים על ידי קרנות מחקות של תכלית. זאת, בשני גרפים של שלוש שנים (טווח ארוך) ומתחילת השנה (טווח קצר):




שימו לב, שלפני אפריל 2023, הקרן הייתה די צמודה למדדים. ואחרי זה: היא מובילה בהרבה. אני מניח שבאותה נקודת זמן הוחלט על שינוי בתיק, ואני מנחש שמדובר בשינוי כלפי חו"ל. בכל מקרה, בחודשים האחרונים, אנו רואים איך הקרן של תמיר-פישמן מובילה בצורה דרמטית את המדדים שלנו. ומה עם התחרות? הנה השוואה עם הקרנות שהיו קרובות אליה בהובלה מתחילת השנה: קרן מפסגות, הראל, מיטב וקרן מדולפין. שוב: שלוש שנים, ומתחילת השנה:




שוב, יש כאן הבדלים בין חלק אחד של הקרנות, וחלק אחר: בטווח הארוך, תמיר-פישמן בקבוצה המובילה, יחד עם הקרן של מיטב. לעומת זאת, בטווח הקצר, השותף שלה להובלה התחלף לו, לקרן של הראל (צמיחה), אשר בהחלט נהנתה מהיתרון של מניות הטכנולוגיה. בכל מקרה, תמיר-פישמן בחלק העליון, ומסיימת כראשונה.

גיוסים ופדיונות



למרות כל חוסר הוודאות שהייתה עד אוקטובר, בגלל ענייני הרפורמה והירידות בוול-סטריט, היו עדיין גיוסים בקרן שלפנינו. גם הפדיון הבלתי נמנע של אוקטובר לא היה גדול במיוחד. מסקנה: לקוחות הקרן מרוצים, ודי נאמנים. הם היו יציבים מאוד, ואף גדלו, למרות שהשוק ירד (ראו את עקומת שווי הנכסים של הקרן שיורדת למרות שהלקוחות נכנסים בה...). שוב, זה בהחלט מביע אמון. גרף השוואתי של הגיוסים של התחרות מראה כמה הפוקוס נמצא בקרן של תמיר-פישמן, מעל כולן.


 
למי שמעוניין להגיע לדף הקרן באתר פאנדר, הנה הלינק:
https://www.funder.co.il/fund/5120522
וכדי לבחון את התחרות הישירה בה ניתן להגיע לדף הענף:
https://www.funder.co.il/fundlist/c/301

המון הצלחה לכולם,ויחד ננצח!

 
x